Krilleman
Vad skrev besiktningsmannen ordagrant för ditt badrum?

Var besiktningsmannen kontrakterad av föreningen?

A
N Nina Sol skrev:
När badrumsrenovering gjordes av en äldre bostadsrätt blev resultatet att VVS-rören endast sticker ut 20mm från den nykaklade väggen. Detta pga äldre branschregler men med nya utompåliggande rör. Idag krävs 60 mm från väggen för att det ska vara godkänt. Så detta är Inte godkänt enligt besiktningsman. Tips på hur det skulle gjorts istället?
Hej, ingen fara alls med distansen 20mm. Anledningen till att man vill ha 60mm är för att jag underlätta montage av tätskiktet och kaklingen, har plattsättaren varit noga med tätskikt så är det lika bra kaklingen ser ni ju.
Säkertvatten är enkelt att följa vid nyproduktion men inte alltid vid renovering.

Mvh J

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Janu78 skrev:
Anledningen till att man vill ha 60mm är för att jag underlätta montage av tätskiktet och kaklingen, har plattsättaren varit noga med tätskikt så är det lika bra kaklingen ser ni ju.
Men hur ska en yttre part (Besiktningsman) kunna svara på det?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ligger detta i stämningen du pratat om i en annan tråd ?
Ja, läste igenom stämningen mer noggrant o detta framkom oxå under besiktningen🙈och bombljud på klinkergolvet🙊

Krilleman
N Nina Sol skrev:
Ja, läste igenom stämningen mer noggrant o detta framkom oxå under besiktningen🙈och bombljud på klinkergolvet🙊
Vem är det som besiktigat ditt badrum?

Föreningens besiktningsman?

Krilleman Krilleman skrev:
Vad skrev besiktningsmannen ordagrant för ditt badrum?

Var besiktningsmannen kontrakterad av föreningen?
Vet inte om jag vågar ”outa” alla detaljer, därav jag har två trådar då vi ev hamnar i en rätttvist🙈. Men menar du ang rören? El allt? Besiktningsmannen var anlitad av säljare.

Krilleman Krilleman skrev:
Helt rätt, det är en branschregel, inte en lagtext.

Dock är det en branschregel som nästan alla försäkringsbolag står bakom. = Tänkvärt!
Absolut
N Nina Sol skrev:
Om det inte finns ett entreprenadkontrakt då? Men ändå utfört av fackman dock utanför arbetstid.
Är det du som privatperson som är part eller är det Brf? Som privatperson är du väldigt skyddad av konsumenttjänstlagen, men ”efter arbetstid”, innebär det att du inte har en faktura?

FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Absolut

Är det du som privatperson som är part eller är det Brf? Som privatperson är du väldigt skyddad av konsumenttjänstlagen, men ”efter arbetstid”, innebär det att du inte har en faktura?
Jag som privatperson och det finns ingen faktura. O i det här fallet verkar det inte spela roll att det dock är förväntad professionell hantverkare som utfört arbetet.

nikasp
N Nina Sol skrev:
När badrumsrenovering gjordes av en äldre bostadsrätt blev resultatet att VVS-rören endast sticker ut 20mm från den nykaklade väggen. Detta pga äldre branschregler men med nya utompåliggande rör. Idag krävs 60 mm från väggen för att det ska vara godkänt. Så detta är Inte godkänt enligt besiktningsman. Tips på hur det skulle gjorts istället?
Om någon dåre köpt din gamla BR och försöker hävda något som är hur synligt som helst som ett dolt/oväntat fel… är ju hur vanligt som helst med nån avvikelse här och där beroende på olika orsaker.

N Nina Sol skrev:
Jag som privatperson och det finns ingen faktura. O i det här fallet verkar det inte spela roll att det dock är förväntad professionell hantverkare som utfört arbetet.
Som privatperson är du som sagt skyddad väl av konsumenttjänstlagen, däremot blir det nog tokigt iom att det verkar vara utfört utanför de skattepliktiga ramarna. Men om vi fokuserar på själva felet så ska du som lekman förvänta dig en fackmässig installation och det är samma sak som branschreglerna, däremot är det lite beroende på i detta fallet eftersom det är en renovering. Om rörena satt där sen tidigare så kan det vara omotiverat att göra om det för att uppfylla säkervatten 2021.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Som privatperson är du som sagt skyddad väl av konsumenttjänstlagen, däremot blir det nog tokigt iom att det verkar vara utfört utanför de skattepliktiga ramarna. Men om vi fokuserar på själva felet så ska du som lekman förvänta dig en fackmässig installation och det är samma sak som branschreglerna, däremot är det lite beroende på i detta fallet eftersom det är en renovering. Om rörena satt där sen tidigare så kan det vara omotiverat att göra om det för att uppfylla säkervatten 2021.
Kan ju vara att ts partner är yrkesman, dvs inte svartjobb

Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Kan ju vara att ts partner är yrkesman, dvs inte svartjobb
Då tar man väl inte in en besiktningsman och driver det som ett fel gentemot sin partner om man inte vill skapa dålig stämning kommande fredagsmys med tacos och filmkväll…

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Då tar man väl inte in en besiktningsman och driver det som ett fel gentemot sin partner om man inte vill skapa dålig stämning kommande fredagsmys med tacos och filmkväll…
Men dom har väl blivit stämda av dom som köpte stället med det omtalade badrummet?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Men dom har väl blivit stämda av dom som köpte stället med det omtalade badrummet?
Tolkade som att TS var i tvist med entreprenören, men jag kan ha fel. Inte lusläst hela tråden.

• Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
Tolkade som att TS var i tvist med entreprenören, men jag kan ha fel. Inte lusläst hela tråden.
vi är inte i tvist med entreprenörerna utan med köparna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.