M
Frågan:
Har jag rätt att bryta kontraktet och rätt till prisavdrag på ca 10nprocent pga att oskäligt lång tid för att få fel åtgärdade?

Bakgrund:
Fönster köptes inklusive montage.

Mängder med fel gjordes i montaget.
Jag höll inne med ca 10 procent av betalningen.

Företagets egna leveransvillkor omfattar att de utför jobbet enligt AMA - vilket är ett stort skämt. Fönstermontörerna gjorde jobbet vet inte ens vad AMA är... Jag hade nog gjort jobbet bättre själv... Företaget fick mail från mig 250630 med utlåtande från plåtslagare (som mycket riktigt bekräftade att det var mängder med fel enl AMA) och mina påpekanden om fel och frågade om de skulle fixa felen. Då blir det knäpptyst fram tills idag 251127 (nästan fem månader senare) då nån VD på stört vill prata om det här på telefon och menar att "de måste få fixa fel innan jul annars måste de minsann fakturera återstående belopp". Noterat att han inte ger en antydan om de faktiskt *ska* åtgärda alla de fel som framgår i mailet från i somras. Jag kunde inte prata idag. Då - i princip - KRÄVER han att jag ska RINGA IMORGON - inga skriftliga överenskommelser där inte...

Jag vill inte ha hit dem igen pga att de är opålitliga och fullständigt värdelösa. Och jag vill särskilt inte ha hit dem mitt i vintern och innan jul. Jag vill heller inte betala resten - dels av ren princip och dels för att jag behöver ta hit nån annan för att fixa felen.

• Gilla
omljud och 1 till
  • Laddar…
J
M mattie_river skrev:
Frågan:
Har jag rätt att bryta kontraktet och rätt till prisavdrag på ca 10nprocent pga att oskäligt lång tid för att få fel åtgärdade?

Bakgrund:
Fönster köptes inklusive montage.

Mängder med fel gjordes i montaget.
Jag höll inne med ca 10 procent av betalningen.

Företagets egna leveransvillkor omfattar att de utför jobbet enligt AMA - vilket är ett stort skämt. Fönstermontörerna gjorde jobbet vet inte ens vad AMA är... Jag hade nog gjort jobbet bättre själv... Företaget fick mail från mig 250630 med utlåtande från plåtslagare (som mycket riktigt bekräftade att det var mängder med fel enl AMA) och mina påpekanden om fel och frågade om de skulle fixa felen. Då blir det knäpptyst fram tills idag 251127 (nästan fem månader senare) då nån VD på stört vill prata om det här på telefon och menar att "de måste få fixa fel innan jul annars måste de minsann fakturera återstående belopp". Noterat att han inte ger en antydan om de faktiskt *ska* åtgärda alla de fel som framgår i mailet från i somras. Jag kunde inte prata idag. Då - i princip - KRÄVER han att jag ska RINGA IMORGON - inga skriftliga överenskommelser där inte...
Kan förstå att det inte känns bra och att det är dåligt skött..
M mattie_river skrev:
Jag vill inte ha hit dem igen pga att de är opålitliga och fullständigt värdelösa. Och jag vill särskilt inte ha hit dem mitt i vintern och innan jul.
Du måste låta dom avhjälpa felen annars gör du fel i att hålla inne betalningen..
M mattie_river skrev:
Jag vill heller inte betala resten - dels av ren princip och dels för att jag behöver ta hit nån annan för att fixa felen.
Ta inte dit någon annan om dom vill avhjälpa för det kan sluta i att du får betala båda två..

Det bästa är att låta dom avhjälpa felen och dokumentera allt, skriv till VDn att du vill sköta kommunikationen skriftligt då det har blivit illa skött och ta det därifrån..

• Gilla
OFP
  • Laddar…
M
J Jansson69 skrev:
Kan förstå att det inte känns bra och att det är dåligt skött..

Du måste låta dom avhjälpa felen annars gör du fel i att hålla inne betalningen..

Ta inte dit någon annan om dom vill avhjälpa för det kan sluta i att du får betala båda två..

Det bästa är att låta dom avhjälpa felen och dokumentera allt, skriv till VDn att du vill sköta kommunikationen skriftligt då det har blivit illa skött och ta det därifrån..
De måste åtgärda felen inom skälig tid. Fem månader tycker inte jag är skälig tid (det är det lite frågans kärna är). De har liksom rätt att vänta hur länge som helst och jag snällt ska sitta och vänta på att de ska dundra in före jul och ställa till huset. Man har ju rätt till prisavdrag till slut och det här är såpass lite pengar som återstår att jag hade suttit ner och hållt min käft stängd om jag hade varit VDn och fått 90 procent efter alla de felen. Särskilt fem månader efter påpekandet.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
J
M mattie_river skrev:
De måste åtgärda felen inom skälig tid. Fem månader tycker inte jag är skälig tid (det är det lite frågans kärna är). De har liksom rätt att vänta hur länge som helst och jag snällt ska sitta och vänta på att de ska dundra in före jul och ställa till huset. Man har ju rätt till prisavdrag till slut och det här är såpass lite pengar som återstår att jag hade suttit ner och hållt min käft stängd om jag hade varit VDn och fått 90 procent efter alla de felen. Särskilt fem månader efter påpekandet.
Jag förstår att du känner som du gör, men det hjälper dig inte att vara så känslomässigt på..

Mitt råd är att ge dom tillträde att rätta sina fel🙏

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
M
J Jansson69 skrev:
Jag förstår att du känner som du gör, men det hjälper dig inte att vara så känslomässigt på..

Mitt råd är att ge dom tillträde att rätta sina fel🙏
"Skälig tid" är ingen känsla. Det är något som framgår av konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen.

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
J
M mattie_river skrev:
"Skälig tid" är ingen känsla. Det är något som framgår av konsumenttjänstlagen.
Du gör som du vill men var beredd på att det kan kosta och bli en långdragen/jobbig resa för dig..

Principen är att du någonstans i processen måste varna firman, åtgärdar ni inte senast om ex. 3 veckor (måste vara en möjlig frist, men du behöver inte ta hänsyn till att de har andra uppdrag). Så kommer jag att låta en annan firma åtgärda på er bekostnad.

Men ger du inte firman den chansen så kommer de att kunna driva in sina 10%, även om de aldrig visar sig hos dig igen.

Det finns folk som lyckats vinna ändå med argument i stil med att firman saknar möjlighet att göra rätt. Mern det räcker inte att du ttycker att de inte kan. Och firman kanske väljer att ta in en expert (kommer givetvis inte att ske, men de kan påstå att de skulle gjort det, bara du gav dem chansen).

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Principen är att du någonstans i processen måste varna firman, åtgärdar ni inte senast om ex. 3 veckor (måste vara en möjlig frist, men du behöver inte ta hänsyn till att de har andra uppdrag). Så kommer jag att låta en annan firma åtgärda på er bekostnad.

Men ger du inte firman den chansen så kommer de att kunna driva in sina 10%, även om de aldrig visar sig hos dig igen.

Det finns folk som lyckats vinna ändå med argument i stil med att firman saknar möjlighet att göra rätt. Mern det räcker inte att du ttycker att de inte kan. Och firman kanske väljer att ta in en expert (kommer givetvis inte att ske, men de kan påstå att de skulle gjort det, bara du gav dem chansen).
Egentligen finns det lite mer här. När det började lukta problem (för det var egentligen långt innan) så började de kategoriskt sluta svara i månader för att sedan plötsligt vilja springa ner dörren med två dagars varsel och göra - ja, vadå? De vill ju _aldrig_ konkretisera och skriva sitt namn under en överenskommelse om vad de ska fixa när de kommer hit. Det är ständigt tystnad varvat med att jag som kund ska ha noll rådrum.

• Gilla
Kent Åström2 och 1 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Egentligen finns det lite mer här. När det började lukta problem (för det var egentligen långt innan) så började de kategoriskt sluta svara i månader för att sedan plötsligt vilja springa ner dörren med två dagars varsel och göra - ja, vadå? De vill ju _aldrig_ konkretisera och skriva sitt namn under en överenskommelse om vad de ska fixa när de kommer hit. Det är ständigt tystnad varvat med att jag som kund ska ha noll rådrum.
Som tidigare nämnt så måste du komma med uttalande till firman i stil med:

Ni måste åtgärda X inom tid Y veckor. Annars anser jag ta in annan firma och kräva kost. från er alternativt:
Ni erhåller materialkostnad för fönster ni lämnat.
Ni återbetalar tidigare erhållen ersättning för utfört arbete då detta ej uppföljer AMA. Jag beräknar materialkostnad till XXX och ni ska återbetala YYY till mig.
Eller något liknande. Keep it simple. Få hantverksfirmor har tid, energi eller kompetens att köra juridiskt tugg i mail.

Att du inte jagat och varit tyst de senaste 5 månaderna = ditt problem. Tyvärr. De har rätt att få försöka åtgärda felet så det är lite sent att börja sätta sig på heltvären nu.

Däremot har du såklart även rätt att ta allt skriftligt och bara för att de vill prata i telefon så har de inte automatiskt rätt att få de sista 10% av beloppet. Det är ju bara att bestrida om de skickar en faktura/inkasso på det sista och hänvisa till det som finns (förslagsvis skriftlig kommunikation).

• Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Det är ständigt tystnad varvat med att jag som kund ska ha noll rådrum.
Det är i det läget man behöver komma med ultimatum, gör klart före <datum> annars får en annan firma lösa det på er bekostnad.

Räkna inte med att du har mer än det innehållna beloppet att spela med, även om nya firman behöver mer pengar än så för att åtgärda och firma 1 blir ersättningsskyldig, så kan du inte räkna med att få tillbaka några pengar som du har betalat. Den här typen av bolag betalar aldrig, går hellre i konkurs, och fortsätter med nytt org nummer dagen därpå.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Man har ju rätt till prisavdrag till slut och det här är såpass lite pengar som återstår att jag hade suttit ner och hållt min käft stängd om jag hade varit VDn och fått 90 procent efter alla de felen. Särskilt fem månader efter påpekandet.
Antagligen är problemet att du betalt 90% och att det för företaget inte är värt de 10% som är kvar att göra det rätt
Så betala aldrig innan du är nöjd med jobbet. Företag som kräver förskottsbetalning (för annat än viss material) är direkt suspekta och bör undvikas.

Ett sätt att sätta press på dem är att meddela att du anser att det gått för lång tid och att du kommer att ta in en annan firma för att fixa deras fel och sedan stämma dem på det beloppet.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
sedan stämma dem på det beloppet
fast det är ju rätt riskabelt. OK om man kan hålla det till ett småmål, så det inte kostar så mycket att stämma dem. De kommer inte att betala även om de förlorar i rätten.

J
L lbgu skrev:
Antagligen är problemet att du betalt 90% och att det för företaget inte är värt de 10% som är kvar att göra det rätt
Så betala aldrig innan du är nöjd med jobbet. Företag som kräver förskottsbetalning (för annat än viss material) är direkt suspekta och bör undvikas.

Ett sätt att sätta press på dem är att meddela att du anser att det gått för lång tid och att du kommer att ta in en annan firma för att fixa deras fel och sedan stämma dem på det beloppet.
Men vad jag förstår så vill företaget komma och åtgärda men TS vill inte det..

J
H hempularen skrev:
fast det är ju rätt riskabelt. OK om man kan hålla det till ett småmål, så det inte kostar så mycket att stämma dem. De kommer inte att betala även om de förlorar i rätten.
Förlorar företaget i rätten och inte betalar så är det bara att driva in skulden via Kronofogden..

H hempularen skrev:
Livet är fullt av risker. Antar att du bara skulle glömma det och ta in en annan firma och betala igen och hoppas att den nya firman gör ett bättre jobb. Sen är tyvärr lagstiftningen för svag för att hantera sådana här bluffirmor. Att göra som denna firma gör borde vara kriminellt med fängelse i straffskalan, då skulle inte de skumma ägarna kunna gömma sig bakom aktiebolagslagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.