28 270 läst ·
112 svar
28k läst
112 svar
VVS:are vägrar berätta RSK nummer på använda produkter ok?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 146 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 146 inlägg
Oj, vad sur du blev. Märkligt.Myrstacken skrev:
Men varför skulle han mena att rörisar ska ha lägre lön än de har idag? Det är ju inte det han skriver.
Nä, inte hjärnkirurgi, men ändå komponenter/system som kan orsaka allvarliga skador om det blir fel. Jag förstår att många känner sig lite oroliga till att rörpula själva. Det finns ju faktiskt minst ett försäkringsbolag (Gjensidige) som kan vägra ersättning om en icke auktoriserad person har utfört vvs-arbete.Bart skrev:
Därför tycker jag att det hade vart bra om konsumenter och professionella rörmokare i större utsträckning kan leva i symbios. Ett stort steg i rätt riktning hade vart tydligare och rimligare prissättning på material och även när det gäller andra tillkommande kostnader.
Kunden får väl fråga INNAN han beställer arbetet!Krilleman skrev:
Att företaget måste ha avancer på material är en självklarhet!
Har du drivit företag någon gång?
En stor brist i det här landet är bristande kommunikation.
Istället "gråter man ut" i ett internetforum över en faktura som ev. inte stämmer med vad köparen "tror" det skulle kosta.
Om ett företag bedriver ockerpriser eller inte gör arbetet som förväntat är en annan sak.
Men har företaget i denna tråd tagit oskäligt betalt?
Jag blir "matt" emellanåt när jag läser vissa inlägg...
Sandlådenivå. Ja det är helt och hållet upp till kund att bestämma om man vill ha löpande pris eller ett fast pris, ja det är kunden som bestämmer det inte jag. Ja man kan dra den här tråden hur långt som helst. Ja även jag köper, anlitar arbetskraft då jag går utanför mitt kunskapsområde och i vissa fall köper jag tjänsten löpande eller ett totalt pris. Sen så har jag inga missnöjda kunder utan dom brukar förstå när man talar om vad allt kostar.MathiasS skrev:
Jag undrar hur många gånger historien ska upprepa sig. Någon kund blir fetblåst på ockerpåslag på material och en handfull nya medlemmar som är hantverkare kommer till branschens undsättning och ska förklara det rimliga i att något man kan köpa för 200spänn i en webbutik faktiskt måste kosta 850 när den installeras av en hantverkare.
vi får höra historier om marginalen på mjölk, köttbiten till restaurangen, garantier, det är ahlsells fel osv osv. Finns det någon dålig ursäkt vi inte hört förut. Varenda en som försöker försvara detta drar branschen i skiten, gång på gång på gång.
*Alla*, utan undantag glömmer totalt bort vad de flesta som i någon form säljer saker gör hela tiden - nämligen att man funderar på hur kunden uppfattar det man gör.
det spelar ingen roll att det är högre marginal på mjölk på ica. Det som sker här är jämförbart med att mjölken kostar 10kr när du handlar den själv men 60kr om du beställer hem en matkasse. Ocker kallas det.
...och @Byggare bob 76 som först ifrågasätter varför kunden inte tar reda på vad priset är och sedan stolt berättar att han dagligen har denna dialog med sina kunder om att saker är dyrt..... det har inte slagit dig att DU kan lämna ett tydligt pris till kunden så att denne slipper känna sig så missnöjd att han måste ifrågasätta priset?
Lika som en advokat inte behöver vara mer än normalbegåvad.Bart skrev:
Det är en självklarthet att man lägger på en del för administrationskostnaden, men problemet är när hantverkaradeln gärna lägger på flera hundra procent på materialet bara för att kunna visa en låg timkostnad - vilket normalt är det enda kunden vet om innan, för hantverkaren säger nåt snajdigt typ "åsså får du förstås 20% på materialet också", vilket betyder 20% på låtsasprislistan, inte på hans eget inköpspris.O Olof B skrev:
hantverkare är generellt dåliga på att kommunicera ja, eller kanske ovilliga, speciellt angående materialpåslag.
Tror och tror, det handlade ju om ifall priset på materialet var skäligt.
På jobbet arbetar vi enbart mot företag, man beställer prylar (exempelvis från aahlsell, elektroskandia osv) , får dom, använder dom och sen får kunden en faktura på arbetstiden och materiialkostnaden, den FAKTISKA kostnaden plus nån procent (8 tror jag) för själva hanteringen och administrationen.
Skulle man debitera enligt listpriser skulle man INTE bli långvarig hos den kunden, det kan jag lova.
Jag vet exakt Dahl, Ahlsell m.fl. grossisters priser.GlennB skrev:
Det är en självklarthet att man lägger på en del för administrationskostnaden, men problemet är när hantverkaradeln gärna lägger på flera hundra procent på materialet bara för att kunna visa en låg timkostnad - vilket normalt är det enda kunden vet om innan, för hantverkaren säger nåt snajdigt typ "åsså får du förstås 20% på materialet också", vilket betyder 20% på låtsasprislistan, inte på hans eget inköpspris.
hantverkare är generellt dåliga på att kommunicera ja, eller kanske ovilliga, speciellt angående materialpåslag.
Tror och tror, det handlade ju om ifall priset på materialet var skäligt.
På jobbet arbetar vi enbart mot företag, man beställer prylar (exempelvis från aahlsell, elektroskandia osv) , får dom, använder dom och sen får kunden en faktura på arbetstiden och materiialkostnaden, den FAKTISKA kostnaden plus nån procent (8 tror jag) för själva hanteringen och administrationen.
Skulle man debitera enligt listpriser skulle man INTE bli långvarig hos den kunden, det kan jag lova.
Det du beskriver ang påslag kontra timpenning köper jag inte.
Som jag skrev i inlägg innan så är det kundens självklara rätt att få ett pris.
Vem är så korkad att anlita en hantverkare som du beskriver?
Jag tror de flesta hantverkare är reko.
De är de få som inte är det som hamnar i dessa spalter.
Och jag gissar att det finns flera anledningar till det.
Jag har i mån av tid "städat upp" efter att en kund anlitat en mindre belevrad hantverkare.
"- Han verkade så bra, och priset var (betydligt) lägre än övriga"....
Om kunder bara gjorde sej besväret att fråga och tänka lite och inte vara så blåögda skulle mycket vara vunnet.
Varför inte ? är det inte bättre att ta betalt för det man faktiskt gör ? utför en tjänst ? istället för att leka försäljare av material med hittepåpriser ?O Olof B skrev:
MÅNGA, läs trådarna här tex.
Närstående och bekanta har blivit blåsta på exakt det sättet, dom tar det på löpande, vet timpriset och fpår sen en rejält saltad materialnota istället, inte schysst.
Tyvärr finns det gott om hantverkare som har höga priser men ändå är oseriösa så priset är ett trubbigt sätt att avgöra vem som är bra och vem som är dålig.
Det får givetvis stå för den rörisen men den firman jag jobbar på sköter allt administrativt runt ett eventuellt garantibyte alternativt repararation.A andersmc skrev:Bra. Då kan du förklara hur det fungerar.
Man ser ofta detta argument, att om man köper komponenten av hantverkaren så får man garanti både på installationen och komponenten.
Gäller detta alltid? Hur länge gäller i så fall den garantin? Få kunden något garantidokument efter installationen?
Garanti är ju ett frivilligt åtagande från leverantören. Man måste inte lämna någon garanti alls om man inte vill. Men rörmokare gör ändå alltid detta?
Jag vet minst en rörmokare som inte gör det. Han installerade en kran, som nästan omedelbart började läcka. Han bytte (eller lagade, jag vet inte vilket) förvisso kranen. Men han tog betalt för jobbet. Och jo, han hade sålt kranen i samband med jobbet.
Garantin är ju kvittot på jobbet och materialet samt säker vatten-intyg. Där specificeras även avvikelser som tex att kunden själv stod för materialet
Inte är det en avvikelse enligt Säker Vatten att materialet är inköpt av kunden?R robbiecruise skrev:Det får givetvis stå för den rörisen men den firman jag jobbar på sköter allt administrativt runt ett eventuellt garantibyte alternativt repararation.
Garantin är ju kvittot på jobbet och materialet samt säker vatten-intyg. Där specificeras även avvikelser som tex att kunden själv stod för materialet