Hade en rörmockare som kopplade in en varmvattenberedare. Tyckte att matrialpåslaget var saftigt, tex 2 st "Anslutningsslang Altech Flexislang Tappvatten 22mm" för 846 st. Jag hittade denna https://www.vvsbutiken.nu/product.html/altech-flexislang-varme för 192.

Rörmockaren säger att den jag hänvisar till inte får användas för vatten(?) och vill inte meddela RSK nummer till den produkt han installerat så jag kan kolla inköpspris.

Har jag rätt att veta vilken produkt som hantverkaren installerat?

• Gilla
sundh och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Hade en rörmockare som kopplade in en varmvattenberedare. Tyckte att matrialpåslaget var saftigt, tex 2 st "Anslutningsslang Altech Flexislang Tappvatten 22mm" för 846 st. Jag hittade denna [länk] för 192.

Rörmockaren säger att den jag hänvisar till inte får användas för vatten(?) och vill inte meddela RSK nummer till den produkt han installerat så jag kan kolla inköpspris.

Man kan tolka Konsumenttjänstlagen §40 som att han måste det:

Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Du måste få veta exakt vad det är han installerat.

• Gilla
Pippi Viktualia och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kikade i Dahls katalog och du har blivit fakturerad enligt den grundprislista som Dahl har mot alla kunder. Ingen betalar detta pris utan alla kunder har rabatter. Tillkom det moms på priset? Om inte har du åtminstone fått 20 % "rabatt" mot fantasiprislistan.

Ovanstående gäller om det är 600 mm som avses. Den produkten ligger på 555 kr på en webbshop så den är inte jättebillig.

Är det en kortare slang om 400 mm är Dahls katalogpris 598 plus moms och 388 ink moms på webbshop.

• Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
B
M Martin Lj skrev:
Hade en rörmockare som kopplade in en varmvattenberedare. Tyckte att matrialpåslaget var saftigt, tex 2 st "Anslutningsslang Altech Flexislang Tappvatten 22mm" för 846 st. Jag hittade denna [länk] för 192.

M Martin Lj skrev:

Han har rätt. Den du länkar är inge avsedd för vatten

Ibland kostar de att inte va så händig

• Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
P
M Martin Lj skrev:

Hej absolut har du rätt att veta vad han har monterat. Men att ifrågasätta pris efter en installation? Ja man kanske skulle göra upp sånt före. Ja man undrar ju varför du inte köper själv och installerar om du är snål jobbar själv som rörmokare och stöter på personer dagligen som tycker det är dyrt.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Malou Yacoub och 6 till
  • Laddar…
B
K Knattecrossfarsan skrev:
Kikade i Dahls katalog och du har blivit fakturerad enligt den grundprislista som Dahl har mot alla kunder. Ingen betalar detta pris utan alla kunder har rabatter. Tillkom det moms på priset? Om inte har du åtminstone fått 20 % "rabatt" mot fantasiprislistan.

Ovanstående gäller om det är 600 mm som avses. Den produkten ligger på 555 kr på en webbshop så den är inte jättebillig.

Är det en kortare slang om 400 mm är Dahls katalogpris 598 plus moms och 388 ink moms på webbshop.
ingen betalar ju det där

• Gilla
islander och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Byggare bob 76 skrev:
Hej absolut har du rätt att veta vad han har monterat. Men att ifrågasätta pris efter en installation? Ja man kanske skulle göra upp sånt före. Ja man undrar ju varför du inte köper själv och installerar om du är snål jobbar själv som rörmokare och stöter på personer dagligen som tycker det är dyrt.
Ta det lite soft nu. Han frågar om han har rätt att veta, så att ska kunna avgöra om det är för dyrt eller inte. Ingen har anklagat vare sig dig eller någon av dina kollegor.

Sedan en fråga från mig som är helt okunnig. På länken i första inlägget står att den är för varmvatten. I tråden svaras sedan att den inte är för vatten. Du som yrkeskunnig får gärna förklara för mig.

• Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
B
Nånstans i bakhuvudet måste man ju förstå att ringer man hem servicefolk så kommer de bli kostsammare än om man kavla upp ärmarna själv och samtidigt beställde på nätet.

Att sitta och jämföra en anslutningsslang är ju bara löjligt.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
salomo och 5 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Man kan tolka Konsumenttjänstlagen §40 som att han måste det:

Du måste få veta exakt vad det är han installerat.

Vad som exakt installerats räcker att skriva med ord. RSK-nummer är inte nödvändiga. Allt material har inte ens dessa nummer.

Vad var det för längd på de då? Om den var 1 meter så kostar ju den 740 kr i den dimension du anger. Sen vill han ju ha betalt för att åka och köpa den med samt så ger han garanti på de komponenter han köper. Köper du de själv och han installerar den så gäller garantin endast för installationen och inte för komponenter. Detta glömmer många men det kan vara värt att veta.
Jag är själv rörmokare.

• Gilla
Myrstacken och 4 till
  • Laddar…
R robbiecruise skrev:
Vad var det för längd på de då? Om den var 1 meter så kostar ju den 740 kr i den dimension du anger. Sen vill han ju ha betalt för att åka och köpa den med samt så ger han garanti på de komponenter han köper. Köper du de själv och han installerar den så gäller garantin endast för installationen och inte för
komponenter. Detta glömmer många men det kan vara värt att veta.
Jag är själv rörmokare.

Instämmer totalt. Jag förstår att ögonbrynen höjs på folk för att materialet kostar men det ligger ett helt annat ansvar bakom en installation där materialet ingår i leveransen.

Claes Sörmland
B Konsumenten84 skrev:
Nånstans i bakhuvudet måste man ju förstå att ringer man hem servicefolk så kommer de bli kostsammare än om man kavla upp ärmarna själv och samtidigt beställde på nätet.

Att sitta och jämföra en anslutningsslang är ju bara löjligt.
De flesta konsumenter tror nog där i bakhuvudet att man betalar för arbetet som tjänst och inte för mastiga materialpålägg. Det är något man får lära sig den hårda vägen om man köper tjänster av rörmokare eller elektriker. Något som de flesta konsumenter gör väldigt sällan i livet.

• Gilla
  • Älska
martin.sveg och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.