28 270 läst ·
112 svar
28k läst
112 svar
VVS:are vägrar berätta RSK nummer på använda produkter ok?
Det står för varmvatten i slutna installationer. Den är specad 0-90C vilket torde vara mer än vad som krävs för tappvarmvatten. Vad är problemet? Är det blyad mässing i kopplingarna eller något annat som gör den olämplig för tappvarmvatten? Man bör undvika att dricka tappvarmvatten och använda värmt kallvatten till konsumtion så om det inte var till kallvatten borde inte heller det vara så stort problem, fast det är förstås inte så bra att få ut bly i naturen.B Konsumenten84 skrev:
Man är väl inte snål för att man efterfrågar specifika priser. Och ett otrevligt svar, hur hjälper det Ts?Byggare bob 76 skrev:Hej absolut har du rätt att veta vad han har monterat. Men att ifrågasätta pris efter en installation? Ja man kanske skulle göra upp sånt före. Ja man undrar ju varför du inte köper själv och installerar om du är snål jobbar själv som rörmokare och stöter på personer dagligen som tycker det är dyrt.
Bra. Då kan du förklara hur det fungerar.R robbiecruise skrev:Vad var det för längd på de då? Om den var 1 meter så kostar ju den 740 kr i den dimension du anger. Sen vill han ju ha betalt för att åka och köpa den med samt så ger han garanti på de komponenter han köper. Köper du de själv och han installerar den så gäller garantin endast för installationen och inte för komponenter. Detta glömmer många men det kan vara värt att veta.
Jag är själv rörmokare.
Man ser ofta detta argument, att om man köper komponenten av hantverkaren så får man garanti både på installationen och komponenten.
Gäller detta alltid? Hur länge gäller i så fall den garantin? Få kunden något garantidokument efter installationen?
Garanti är ju ett frivilligt åtagande från leverantören. Man måste inte lämna någon garanti alls om man inte vill. Men rörmokare gör ändå alltid detta?
Jag vet minst en rörmokare som inte gör det. Han installerade en kran, som nästan omedelbart började läcka. Han bytte (eller lagade, jag vet inte vilket) förvisso kranen. Men han tog betalt för jobbet. Och jo, han hade sålt kranen i samband med jobbet.
Redigerat:
Jag köper och installerar själv, så jag vet inte riktigt hur det fungerar när man anlitar en rörmokare. Men man brukar alltså få en lista med pris och antal på alla de artiklar rörmokaren tänker använda, innan han börjar installationen? Och då kan man gå igenom den och se om man accepterar priserna, eller om man vill inleda en förhandling med rörmokaren så man kan pruta?Byggare bob 76 skrev:Hej absolut har du rätt att veta vad han har monterat. Men att ifrågasätta pris efter en installation? Ja man kanske skulle göra upp sånt före. Ja man undrar ju varför du inte köper själv och installerar om du är snål jobbar själv som rörmokare och stöter på personer dagligen som tycker det är dyrt.
För om det är så enkelt förstår jag inte heller varför folk kommer och klagar efter installationen.
Jag har då aldrig hört talas om det upplägget.
Men om nu elektriker rörisar snickare verkstäder och alla andra hantverkare lägger på så mycket... varför har de då inte högre löner?? Vart tar dessa pengar vägen i sådana fall??
De flesta firmorna går just plus på materialet, finns väl inte en firma som går plus på timmarna..
Många stora firmor pressar t om timpriserna för att roffa åt sig avtal mm och går back på timmarna men tar igen det på materialet sedan..
Är det något man borde kritisera som är hutlöst dyrt är det väl i sådana fall andra tjänster som advokater och jurister mm som vanligt folk knappt kan använda sig av för att det kostar multum...
De flesta firmorna går just plus på materialet, finns väl inte en firma som går plus på timmarna..
Många stora firmor pressar t om timpriserna för att roffa åt sig avtal mm och går back på timmarna men tar igen det på materialet sedan..
Är det något man borde kritisera som är hutlöst dyrt är det väl i sådana fall andra tjänster som advokater och jurister mm som vanligt folk knappt kan använda sig av för att det kostar multum...
Jag biter mig i tungan hårt ...
Men, det är inte hjärnkirurgi. Med lite hjälp klarar vilken normalbegåvad person som helst av att göra det rörpularn gör. Så tack alla hantverkare som gnäller här. Jag hoppas fler gör som jag och löser det mesta på egen hand.
Men, det är inte hjärnkirurgi. Med lite hjälp klarar vilken normalbegåvad person som helst av att göra det rörpularn gör. Så tack alla hantverkare som gnäller här. Jag hoppas fler gör som jag och löser det mesta på egen hand.
Så en rörläggare borde ha mycket lägre lön menar du eftersom det inte är hjärnkirurgi och vem som helst kan göra det?Bart skrev:
Snittlönen är 35400kr. Inte alls dåligt för ett arbete med så pass kort utbildning.
Men det är inte vad det handlat om. Det handlar om fula prissättningssystem.
Men det är inte vad det handlat om. Det handlar om fula prissättningssystem.