28 270 läst ·
112 svar
28k läst
112 svar
VVS:are vägrar berätta RSK nummer på använda produkter ok?
Ja man får läsa om produkten vad den är godkänd för det får även vi yrkesfolk göra. Ja av egen erfarenhet så använder jag sällan slang pga att dom sätter igen sig, släpper ifrån sig gummi som färgar vattnet efter några år. Svårt att veta vattenkvalitet då vi har olika vatten beroende vart i Sverige. Ja fast det har varit godkända slangar. Drar hellre rör till mina installationer för det ser och fyller en bättre funktion.Hep skrev:
Ta det lite soft nu. Han frågar om han har rätt att veta, så att ska kunna avgöra om det är för dyrt eller inte. Ingen har anklagat vare sig dig eller någon av dina kollegor.
Sedan en fråga från mig som är helt okunnig. På länken i första inlägget står att den är för varmvatten. I tråden svaras sedan att den inte är för vatten. Du som yrkeskunnig får gärna förklara för mig.
Hep skrev:
Ta det lite soft nu. Han frågar om han har rätt att veta, så att ska kunna avgöra om det är för dyrt eller inte. Ingen har anklagat vare sig dig eller någon av dina kollegor.
Sedan en fråga från mig som är helt okunnig. På länken i första inlägget står att den är för varmvatten. I tråden svaras sedan att den inte är för vatten. Du som yrkeskunnig får gärna förklara för mig.
En typ av slang för dricksvatten, livsmedelsgodkänd och sen finns slang för värmesystem, gas, olja, diverse kemikalierByggare bob 76 skrev:Ja man får läsa om produkten vad den är godkänd för det får även vi yrkesfolk göra. Ja av egen erfarenhet så använder jag sällan slang pga att dom sätter igen sig, släpper ifrån sig gummi som färgar vattnet efter några år. Svårt att veta vattenkvalitet då vi har olika vatten beroende vart i Sverige. Ja fast det har varit godkända slangar. Drar hellre rör till mina installationer för det ser och fyller en bättre funktion.
Om de ska åka och köpa ska man ta en annan firma, som har vett att planera och beställa material.R robbiecruise skrev:Vad var det för längd på de då? Om den var 1 meter så kostar ju den 740 kr i den dimension du anger. Sen vill han ju ha betalt för att åka och köpa den med samt så ger han garanti på de komponenter han köper. Köper du de själv och han installerar den så gäller garantin endast för installationen och inte för komponenter. Detta glömmer många men det kan vara värt att veta.
Jag är själv rörmokare.
Och där kom klassikern IGEN... varenda rörkrökare drar upp garantin så fort något kostar när det gäller VVS. Hur ofta är det som någon VVS pryl verkligen går sönder så att man behöver den där ”fantastiska” garantin?.?.?R robbiecruise skrev:
Ja, hos oss har i alla fall inga kopplingar eller rör gått sönder så att man måste åberopa rörkrökarens garanti. Det som hände här var istället att golvvärmeshunten kopplades fel, inlopp på utloppet och utloppet på inlopp. . . . . Jag fick som ”novis” ifrågasätta om det där verkligen var rätt kopplat. Numera gör jag det mesta i rörväg själv, inga rörkrökare anlitas här inte....
Redigerat:
Ja jag tar ett pris ja på jobb om material köps själv av kund som är betydligt dyrare än om jag köper material. Ja sen så dyker det upp några gånger i månaden där kunden köpt saker själv som jag inte installerar pga dålig kvalite. Sen så händer det att kunden hör av sig om jag har kopplat in en blandare tex som kunden köpt på en större kedja som går sönder och då får jag hänvisa han dit för att reklamera sin egenköpta produkt.C cpalm skrev:
Varför tar du mer betalt om kunden köpt material?
klassiker och klassiker. du drar alla rörisar över en kam. det finns bra och dåligt folk i alla branscher. och alla kan göra fel.R roli skrev:Och där kom klassikern IGEN... varenda rörkrökare drar upp garantin så fort något kostar när det gäller VVS. Hur ofta är det som någon VVS pryl verkligen går sönder så att man behöver den där ”fantastiska” garantin?.?.?
Ja, hos oss har i alla fall inga kopplingar eller rör gått sönder så att man måste åberopa rörkrökarens garanti. Det som hände här var istället att golvvärmeshunten kopplades fel, inlopp på utloppet och utloppet på inlopp. . . . . Jag fick som ”novis” ifrågasätta om det där verkligen var rätt kopplat. Numera gör jag det mesta i rörväg själv, inga rörkrökare anlitas här inte....
bra att du fixar själv så länge du vet vad du gör. alltför många gånger kommer man dock ut på jobb då någon ville spara in pengar och göra jobbet själv och det gick snett.
man kan råka ut för att folk köper egna anslutningsslangar som de hittat billigt på bauhaus eller jula t.ex som är för värme (som trådstartaren mycket riktigt också länkade till) vi tar liksom alla andra yrkesmän och kvinnor betalt för kunskap också.
kanske inte generellt att rör och kopplingar går sönder men blandare som är köpta utan vetskap och standarder och om de är godkända är ofta numera regel än undantag.
om t.ex en wc går sönder under garantitiden så behöver inte kunden lyfta ett finger utan vi sköter allt.
och klart man handlar på debiterbar tid. ska man utföra jobb på fritiden då tycker du?
Ja vi bedriver ett företag och då är det normalt att man vill tjäna på materialet. Ja det görs i alla yrken på olika sätt. Ja det är många som klagar på rörmokarens debitering? Personligen tycker jag vi är billig i timmen. Hur ofta gör man om ett badrum tex? Ja är det riktigt gjort så håller det länge tex och slår man ut det på ca 20-30år så är det billigt. Sen så har kvalitén blivit sämre på många delar vilket är synd.D Daniel 109 skrev:
Byggare bob 76 skrev:Ja jag tar ett pris ja på jobb om material köps själv av kund som är betydligt dyrare än om jag köper material. Ja sen så dyker det upp några gånger i månaden där kunden köpt saker själv som jag inte installerar pga dålig kvalite. Sen så händer det att kunden hör av sig om jag har kopplat in en blandare tex som kunden köpt på en större kedja som går sönder och då får jag hänvisa han dit för att reklamera sin egenköpta produkt.
Fast varför ska du tjäna på material som du inte säljer?Byggare bob 76 skrev:Ja vi bedriver ett företag och då är det normalt att man vill tjäna på materialet. Ja det görs i alla yrken på olika sätt. Ja det är många som klagar på rörmokarens debitering? Personligen tycker jag vi är billig i timmen. Hur ofta gör man om ett badrum tex? Ja är det riktigt gjort så håller det länge tex och slår man ut det på ca 20-30år så är det billigt. Sen så har kvalitén blivit sämre på många delar vilket är synd.
Det är snett i ditt debiteringssystem om du har så höga påslag att du drar ner timpriset när du kan leverera material. Det är inte konstigt att kunderna blir sura.
Du tar betalt för tiden du lägger på att handla, sedan lägger du på ett rejält påslag för att du handlar och tycker att det är konstigt när kunderna inte gillar upplägget?R robbiecruise skrev:klassiker och klassiker. du drar alla rörisar över en kam. det finns bra och dåligt folk i alla branscher. och alla kan göra fel.
bra att du fixar själv så länge du vet vad du gör. alltför många gånger kommer man dock ut på jobb då någon ville spara in pengar och göra jobbet själv och det gick snett.
man kan råka ut för att folk köper egna anslutningsslangar som de hittat billigt på bauhaus eller jula t.ex som är för värme (som trådstartaren mycket riktigt också länkade till) vi tar liksom alla andra yrkesmän och kvinnor betalt för kunskap också.
kanske inte generellt att rör och kopplingar går sönder men blandare som är köpta utan vetskap och standarder och om de är godkända är ofta numera regel än undantag.
om t.ex en wc går sönder under garantitiden så behöver inte kunden lyfta ett finger utan vi sköter allt.
och klart man handlar på debiterbar tid. ska man utföra jobb på fritiden då tycker du?