38 344 läst ·
107 svar
38k läst
107 svar
VVS:are gjorde märken i kommod
Jisses.
Två kommentarer som förvisso går i rörisens väg, men utan att jag försvarar den klåparen på minsta vis.
Om de står för byte av skivan så är det helt rätt att du inte "får behålla" den gamla.
Du har ju då fått det du ursprungligen köpt, dvs en komplett kommod.
Har du någon bild som visar att handfatet var helt när det packades upp?
Har du det och en bild från installationsdagen som visar att det är skadat ska de absolut stå för ett byte.
Har du inget som "bevisar" att det var helt från början blir det ju lite ord mot ord som motiverar det IKEA-besöket. (Även om ingen av oss betvivlar att de är de skyldiga oavsett)
Två kommentarer som förvisso går i rörisens väg, men utan att jag försvarar den klåparen på minsta vis.
Om de står för byte av skivan så är det helt rätt att du inte "får behålla" den gamla.
Har du det och en bild från installationsdagen som visar att det är skadat ska de absolut stå för ett byte.
Har du inget som "bevisar" att det var helt från början blir det ju lite ord mot ord som motiverar det IKEA-besöket. (Även om ingen av oss betvivlar att de är de skyldiga oavsett)
Renoveringsnovis
· 2021
· 55 inlägg
Jag har ju dock köpt den. Själv. På ikea. Och sen har han anlitats. Så bänkskivan vill jag ju ha kvar! (Tänkt använda den till ett ställe o tvättstugan) sen irriterar han mig det mesta han gör.Dowser4711 skrev:
Jisses.
Ja men som konsumentrådgivningen sa:
"Hej!
Det kan nog bli svårt att reklamera till IKEA med gehör nu, och som jag ser det borde montören ha upplyst er om att handfatet hade en flis urslagen i samband med monteringen, flisan är ju borta på ett sånt ställe att det borde vara svårt att missa? Har du dessutom ett foto som visar handfatet just efter att arbetet utförts borde ni kunna visa att felet fanns efter monteringen och inte orsakats av er."
Han borde även ha märkt vid monteringen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Om du bara har betalat för en skiva kan du inte förvänta dig att ha två skivor när arbetet är klart.Jennifer Edman skrev:
Ja, men du får ju i slutänden precis lika många skivor som du skulle haft om han hade gjort rätt från början.Jennifer Edman skrev:
Avsikten är ju att skadan skall vara ogjord, inte att du ska kompenseras.
(Men visst, av ren goodwill skulle han absolut kunnat fråga dig först)
Precis, som de säger så *borde* det varit svårt att missa etc och hantverkaren *borde* ha uppmärksammat er på det. Men, om ni enbart har faktiska bevis på att skadan fanns efteråt och ni själva har stått för materialet och inte har något bevis på att den var hel när den packades upp så blir det ord mot ord.Jennifer Edman skrev:
"Hej!
Det kan nog bli svårt att reklamera till IKEA med gehör nu, och som jag ser det borde montören ha upplyst er om att handfatet hade en flis urslagen i samband med monteringen, flisan är ju borta på ett sånt ställe att det borde vara svårt att missa? Har du dessutom ett foto som visar handfatet just efter att arbetet utförts borde ni kunna visa att felet fanns efter monteringen och inte orsakats av er."
Hade det varit hantverkaren som köpt in materialet hade det varit solklart att det var deras ansvar.
Med en vettig hantverkare hade det inte varit något problem, men en vettig hantverkare hade inte övervägt att mörka de första skadorna heller.
Renoveringsnovis
· 2021
· 55 inlägg
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 514 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 514 inlägg
Se till att inte betala en spänn för jobbet förrän du fått en hel skiva och handfat! Det är ditt bästa påtryckningsmedel mot firman! Skulle firman vägra fixa skadorna så har du då lite pengar kvar som du kan betala en annan firma att fixa det som felar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 514 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 514 inlägg
Kräver du att behålla gamla skivan så ska du inte ha hjälp. PunktJennifer Edman skrev:
Jag har ju dock köpt den. Själv. På ikea. Och sen har han anlitats. Så bänkskivan vill jag ju ha kvar! (Tänkt använda den till ett ställe o tvättstugan) sen irriterar han mig det mesta han gör.
"Hej!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Jag tror inte att det är så lagarna och domstolarna tolkar det.S swirve skrev:
Om man inte betalar något alls så kommer företaget att dra en till tinget för det och man kommer då troligen att bli dömd för att man inte har betalat något alls.
Man får ta in offerter för att ta reda på kostnaden eller göra en intelligent gissning. Det lär inte kosta lika mycket att bara byta ut ett handfat som att byta ut två kommoder inkl. handfat och sätta upp en takdusch.
Edit: stavfel
Redigerat:
Det känns ju lite lång tid.Jennifer Edman skrev:
Hej! Är det någon som anlitat vvsare som gjort märken? Vad är det som gäller? Han har råkat slinta med borren och gjort 5 djupa hack i vår nya bänkskiva på kommoden.[bild] [bild]
Det tog även 1.5 dag (12 h) att montera en takdusch byta 2 kommoder. Kändes överdrivet länge, men jag har heller ingen erfarenhet.
Råd?
Be om en förklaring...
Jag skulle ha hållt på de 8300 fram tills att allt är åtgärdat och sen betala 8300, inte en krona mer.Jennifer Edman skrev:
VVSaren åkte till oss igår och bytte bänkskivan, men då märkte han att det även fattades en porslinsbit i tvättstället.
Chefen ringde oss och säger att vi inte har bevis på att det är VVSaren som gjort märket (även fast jag har en bild där det tydligt syns att märket finns dagen det monterades) och vi behöver stå för arbetet det kostar för honom att åka ännu en gång till oss och byta handfat. Plus att jag ska stå för att åka till IKEA och försöka "skylla på dem" och reklamera handfatet (fast än jag egentligen vet att det är deras fel hacket finns).
Vi använde inte det badrummet just pga det inte kändes klart pga märken osv, och har lyckats missa att det även fattades porslin även i tvättstället.
Vi ska betala 8300 + ytterligare det som krävs för arbetskostnaden att byta handfat.
Han har ju även gjort märken i kaklet bakom och resterande klagomål jag har ang sågsnitten mm. tycker jag det känns som vi borde få avdrag för. Kan jag få råd?
Det irriterar mig även att han tog med sig bänkskivan. Den är ju inte hans att ta med....
[bild] [bild] [bild]
Det är saltat som det är och någon sorts yrkesheder måste man som kund kunna kräva.
Det där är _max_ en arbetsdag, två kommoder och en takdusch på bef blandarbricka ska inte ta mer än 5-6 timmar under förutsättning att demontering gått smidigt, resterande två timmar är buffert och allt över 8 timmar är talanglöst.
/ VVS
Nu var det ingen VVS:are som jag hade, men en kakelnisse råkade tappa en platta (60x60 cm) stöta emot och repa både bänkskiva och en täcksida i mitt nya kök.Jennifer Edman skrev:
Hej! Är det någon som anlitat vvsare som gjort märken? Vad är det som gäller? Han har råkat slinta med borren och gjort 5 djupa hack i vår nya bänkskiva på kommoden.[bild] [bild]
Det tog även 1.5 dag (12 h) att montera en takdusch byta 2 kommoder. Kändes överdrivet länge, men jag har heller ingen erfarenhet.
Råd?
Han ringde mig direkt på jobb och bad mig beställa nytt och sa samtidigt att han väntade med fakturan tills jag hade det nya på plats. Vidare så sa han att ”det är brukligt att göra så”
Högst seriös hantverkare