Krilleman Krilleman skrev:
Är det silikonat enligt min markering?

??

Om ja så har jag ju svårt att tro att vatten ska ta sig in där och svälla sönder bänkskivan. För man dräller ju inte med vatten på en bänkskiva i ett bad/toa som i ett kök.

[bild]
Nej det är inte silikonat där!

Haha... Jag har 2 barn. 2åring och 4åring. Vilket han visste. Så jo, det spills en hel del. ;)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Eljena och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Jennifer Edman Jennifer Edman skrev:
Nej det är inte silikonat där!
Själva tvättstället måste ju sitta fast på något sätt?!
Limmat med silikon antar jag dock.

Lägg en tunn sträng där och var nöjd. Visst kunde man ha sågat ur med sticksåg (Men en röris har inte en sticksåg i sitt standardsortiment tråkigt nog) och tätat kanterna med silikon. Vilket man också borde ha gjort, givetvis såhär efteråt. Men tvättstället är ju inte obrukbart pga detta.

Knusslar röris med att byta den mörka bänkskivan, ta upp detta också!
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag hade en massiv ekskiva som tvättstället stod på i huset som är sålt.

Fungerade bra med barn, fast det vara bara en WC dock...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Själva tvättstället måste ju sitta fast på något sätt?!
Limmat med silikon antar jag dock.

Lägg en tunn sträng där och var nöjd. Visst kunde man ha sågat ur med sticksåg (Men en röris har inte en sticksåg i sitt standardsortiment tråkigt nog) och tätat kanterna med silikon. Vilket man också borde ha gjort, givetvis såhär efteråt. Men tvättstället är ju inte obrukbart pga detta.

Knusslar röris med att byta den mörka bänkskivan, ta upp detta också!
Det är fult gjort, förmodligen urborrat istället för ursågat och visst det är ju inte lika lätt att silikona en yta som ser ut så jämfört med en sticksågad, som man borde gjort.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jennifer Edman Jennifer Edman skrev:
Nej det är inte silikonat där!

Haha... Jag har 2 barn. 2åring och 4åring. Vilket han visste. Så jo, det spills en hel del. ;)
Ledsen att behöva säga det men du har fått tag på ett riktigt praktarsle. Förutom att han sabbat skivan och försökt dölja det så kommer det per automatik rinna ner vatten under handfatet om det inte är silikon där. Vatten som letar sig in i snittytorna (vad fan heter det?) och skivan börjar snart svälla. Sjukt fula hål i skivorna förövrigt och dessutom undrar jag vad han egentligen har använt för såg :surprised:

Med tanke på den låga nivån men framförallt att han medvetet försökt dölja sitt misstag så hade jag nog övervägt att ta in någon sakkunnig för att kolla resten av det han gjort.

Trots att jag är lekman kan jag se att det är lägre än amatörnivå på det du visat med bilderna. Tidsåtgången har jag däremot ingen aning om, det vet dom andra i tråden mer om.

Fick du tag på denna lirare genom nån "offerttjänst" online?

EDIT: det är förstås borrat ja och inte sågat, det förklarar saken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är fult gjort, förmodligen urborrat istället för ursågat och visst det är ju inte lika lätt att silikona en yta som ser ut så jämfört med en sticksågad, som man borde gjort.
Det känns jätteskönt o få dina råd! Haha jag har verkligen 0 erfarenhet inom detta. Instruktionsillustration för montering av möbel med skruvar och verktyg, inklusive öppning av lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tycker du om att inte monterat den där stödbrädan under bänkskivan på någon av dem då?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Ledsen att behöva säga det men du har fått tag på ett riktigt praktarsle. Förutom att han sabbat skivan och försökt dölja det så kommer det per automatik rinna ner vatten under handfatet om det inte är silikon där. Vatten som letar sig in i snittytorna (vad fan heter det?) och skivan börjar snart svälla. Sjukt fula hål i skivorna förövrigt och dessutom undrar jag vad han egentligen har använt för såg :surprised:

Med tanke på den låga nivån men framförallt att han medvetet försökt dölja sitt misstag så hade jag nog övervägt att ta in någon sakkunnig för att kolla resten av det han gjort.

Trots att jag är lekman kan jag se att det är lägre än amatörnivå på det du visat med bilderna. Tidsåtgången har jag däremot ingen aning om, det vet dom andra i tråden mer om.

Fick du tag på denna lirare genom nån "offerttjänst" online?
Nej, Googlade på vvsare och han kom i en riktig bil med reklam för deras företag osv.
Verkar som jag haft enorm otur!!
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Gör upp med firman att dom inte behöver skicka nån faktura för jobbet, förtroendet är förstört och du kan anlita nån annan som fixar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D daugaard skrev:
Gör upp med firman att dom inte behöver skicka nån faktura för jobbet, förtroendet är förstört och du kan anlita nån annan som fixar.
Haha om jag ändå hade mod för det.
Får be han fixa det istället. Såg på deras hemsida att de verkar ha en nyanställd. Kanske haft den oturen.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Jennifer Edman Jennifer Edman skrev:
Haha om jag ändå hade mod för det.
Får be han fixa det istället. Såg på deras hemsida att de verkar ha en nyanställd. Kanske haft den oturen.
Nej nej, en nyanställd lär inte vilja göra ett sånt skit jobb utan tvärt om anstränga sig lite extra. Det är ett ljugande klantarsle. Han har medvetet försökt dölja sitt misstag och låtsas som ingenting och förutom grejerna jag radade upp i förra inlägget är han inte ens kapabel att läsa en monteringsanvisning.

Men nu är inte min mening absolut inte att raljera och sänka ditt humör ännu mer så ......

Vad är det värsta som kan hända om du tar upp detta med firman? Du kommer ju inte ha något mer med dom att göra! Ta kontakt och säg att du är beredd att ta dit en en besiktningsman om dom inte backar från den fakturan. Klart att du fixar det! Det har du dessutom igen i form av extra självförtroende tills nästa gång du behöver konfrontera en klantskalle!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Själva tvättstället måste ju sitta fast på något sätt?!
Limmat med silikon antar jag dock.

Lägg en tunn sträng där och var nöjd. Visst kunde man ha sågat ur med sticksåg (Men en röris har inte en sticksåg i sitt standardsortiment tråkigt nog) och tätat kanterna med silikon. Vilket man också borde ha gjort, givetvis såhär efteråt. Men tvättstället är ju inte obrukbart pga detta.

Knusslar röris med att byta den mörka bänkskivan, ta upp detta också!
Fast nog fan ser det ut som att det är åtminstone delvis sågat på https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/658/658405-45d039d8dd18294b1a1b9491c2e4e3ca.jpg
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jennifer Edman Jennifer Edman skrev:
Det känns jätteskönt o få dina råd! Haha jag har verkligen 0 erfarenhet inom detta. [bild] Vad tycker du om att inte monterat den där stödbrädan under bänkskivan på någon av dem då?
Om monteringsanvisningen säger stödbräda så bör den ju helt klart monteras! Den är ju där/med av en anledning!
Vi har en 120 bred kommod som har ett stöd i mitten i bakkant.

Kollar man här så ska stödet användas till 60, 80 och 100.
Instruktioner för möbelsammanfattning med mått, verktyg och hjälp via telefon från IKEA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ni samma bredd på de olika kommoderna?

Be din sambo ringa om du tycker det känns jobbigt, men ingen av er ska behöva känna att ni gör fel för att ni påtalar ett taffligt utfört jobb.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
B Bästerortarn skrev:
Fast nog fan ser det ut som att det är åtminstone delvis sågat på [länk]
Jag kikade bara på den bilden med ljus bänkskiva...

Men visst ser det ut som att sticksåg använts på den mörka. Man undrar ju då varför det inte är samma på den ljusa...

Olika installationstillfällen? :thinking:
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Mer bör bli svårt att få, du har ju kunnat använda badrummet hela tiden.
Men var tydligt med att du inte är imponerad av hur han hanterat detta.
Granska fakturan, kanske finns saker att anmärka på.
Kanske finns fler saker i badrummet att anmärka på.
Det har vi lärt oss efter alla inlägg vi läst här på BH!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Är det silikonat enligt min markering?

??

Om ja så har jag ju svårt att tro att vatten ska ta sig in där och svälla sönder bänkskivan. För man dräller ju inte med vatten på en bänkskiva i ett bad/toa som i ett kök.

[bild]
Otroligt tunn fog i så fall. Svårt att komma åt ens med fogbrickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.