44 097 läst ·
42 svar
44k läst
42 svar
VVC (Varmvattencirkulation) = onödigt o dyrt?
VVC installeras inte enbart som "Lyx-funktion", den installeras framförallt
för att minska Leginella-risken...
(Som dödar nästan lika många i Sverige varje år som i trafiken)
(Det finns dock inga pengar att spara på att bekämpa detta, så ingen politiker
bryr sig om att skapa en "Noll-vision" för Legionella) -Lite "Off Topic" men, men...
för att minska Leginella-risken...
(Som dödar nästan lika många i Sverige varje år som i trafiken)
(Det finns dock inga pengar att spara på att bekämpa detta, så ingen politiker
bryr sig om att skapa en "Noll-vision" för Legionella) -Lite "Off Topic" men, men...
När det gäller en privat villa och varmvatten så kan vi knappast prata i termer som: "får ta", "skall du installera" och "regler".hakaner skrev:
Om man vill så behöver man inte ens ha varmvatten i sin villa.
Som sagt ovan det är rördia + rörlängd som helt styr tiden till vv. Se nedanst tabell
rörinnerdialiter/mliter/10m% av 15 mm108,40,0550,554212100,0790,795915130,1331,3310018160,2012,0115122200,3143,142372825,60,5155,1538835320,8048,0460642391,19511,95900
Själv har jag dragit 12 mm rör till kök och tvättställ, 15 mm till badkar (större flöde). Jag tror att det även skulle funka med 10 mm rör till ställen som kräver lågt flöde (handfat).
Att gå från 22 till 12 kortar tiden till en fjärdedel (59/237=0.25).
mvh Lars
rörinnerdialiter/mliter/10m% av 15 mm108,40,0550,554212100,0790,795915130,1331,3310018160,2012,0115122200,3143,142372825,60,5155,1538835320,8048,0460642391,19511,95900
Själv har jag dragit 12 mm rör till kök och tvättställ, 15 mm till badkar (större flöde). Jag tror att det även skulle funka med 10 mm rör till ställen som kräver lågt flöde (handfat).
Att gå från 22 till 12 kortar tiden till en fjärdedel (59/237=0.25).
mvh Lars
largab skrev:Som sagt ovan det är rördia + rörlängd som helt styr tiden till vv. Se nedanst tabell
rörinnerdialiter/mliter/10m% av 15 mm
108,40,0550,554212100,0790,795915130,1331,3310018160,2012,0115122200,3143,142372825,60,5155,1538835320,8048,0460642391,19511,95900
Själv har jag dragit 12 mm rör till kök och tvättställ, 15 mm till badkar (större flöde). Jag tror att det även skulle funka med 10 mm rör till ställen som kräver lågt flöde (handfat).
Att gå från 22 till 12 kortar tiden till en fjärdedel (59/237=0.25).
mvh Lars
rör innerdia liter/m liter/10m %_av_15_mm
10 8,4 0,055 0,55 42
12 10 0,079 0,79 59
15 13 0,133 1,33 100
18 16 0,201 2,01 151
22 20 0,314 3,14 237
28 25,6 0,515 5,15 388
35 32 0,804 8,04 606
42 39 1,195 11,95 900
hoppas de blev rätt nu
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Oh herregud, VVC låter ju som en utmärkt investering i ditt fall. Jag bor i lägenhet och har 2-3 sek för varmvatten, VVC finns till både badrum, kök och WC.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Pumpens energiförbrukning är nog försumbar i sammanhanget. Den stora kostnaden är värmeförlusterna när vattnet ska cirkulera hela tiden. Har själv kulvert in till huset och har satt en timer på VVC. Är avstängt hela natten och på morgonen om man är uppe före timerstart så tar det flera minuter av iskallt vatten innan man får någon värme.
Jag har behovsstyrt vvc:n. Jag har kopplat ihop styrningen till pumpen med larmsystemet. Pumpen går bara när jag påverkar en förprogrammerad detektor i huset. Efter påverkan går pumpen i fem minuter. Vid tillkoppling av larmet stängs pumpen helt. Nattetid stänger en tidkanal av funktionen så att pumpen inte startar vid toabesök på natten. Då får man leva med att det tar lite längre tid.
Hur funkar det då i villor?
Jag har endast VVC från förrådet 10m från huset där fjärrvärmecentralen sitter, till precis in i huset(tvättstugan), därifrån har jag sedan ca 10m rör till varje tappställe. Visst vid dusch kortar det ner väntan på varmvatten med nån minut, men jag väntar aldrig på varmvatten vid handtvätt efter toabesök då det tar för lång tid även med VVC.
Sen detta med legionella om man timerstyr VVC:n, då blir ju vattnet i VVC stillastående när inte pumpen går, hur blir tillväxten då? Sen har de flesta villor utan VVC 10m långa rör till de olika tappställena i huset, där står juh mestadels stillastående vatten mellan duschar osv, hur är tillväxten där när man duschar och åker på semester en månad och vattnet i rören mellan tappställena står stilla?
Jag har endast VVC från förrådet 10m från huset där fjärrvärmecentralen sitter, till precis in i huset(tvättstugan), därifrån har jag sedan ca 10m rör till varje tappställe. Visst vid dusch kortar det ner väntan på varmvatten med nån minut, men jag väntar aldrig på varmvatten vid handtvätt efter toabesök då det tar för lång tid även med VVC.
Sen detta med legionella om man timerstyr VVC:n, då blir ju vattnet i VVC stillastående när inte pumpen går, hur blir tillväxten då? Sen har de flesta villor utan VVC 10m långa rör till de olika tappställena i huset, där står juh mestadels stillastående vatten mellan duschar osv, hur är tillväxten där när man duschar och åker på semester en månad och vattnet i rören mellan tappställena står stilla?
Varje gång man spolar fram varmvatten i en villa, vare sig där finns vvc eller inte dör legionellan, förutsatt att man har tillräckligt hög framledningstemperatur. I kallvattenledningarna är det däremot för svalt för att legionella ska trivas. Om man är borta en månad med vvcn avstängd som kommer ju varmvattenledningen inom kort ett vara en kallvattenledning istället. D v s innehålla vatten som är för svalt för legionellatillväxt.
..och nästa gång man spolar fram varmvatten så dör legionellan. Så legionella beror inte på vvc eller inte, utan på att man inte har någon form av fel i systemet som gör att man får vatten stående någonstans med fel temperatur eller har för låg temperatur i hela systemet.