1 371 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
VVberedare 1 el 3 kW
Rörmokaren satte in en Nibe Eminent idag.
Har kopplat in den enfas, 1kW nu.
Den går att köra på 400V för 3kW.
Som jag förstår det så ska det då bara vara att lägga brun och blå på vasin fas så ska det vara klart,
Någon som kan bekräfta eller dementera ?
Bäst att vara på dn säkra sidan,
Har kopplat in den enfas, 1kW nu.
Den går att köra på 400V för 3kW.
Som jag förstår det så ska det då bara vara att lägga brun och blå på vasin fas så ska det vara klart,
Någon som kan bekräfta eller dementera ?
Bäst att vara på dn säkra sidan,
Nej, det låter inte riktigt rätt. För det första måste du ha trefas framdraget, 3 faser, jord och nolla.
Faserna är normalt brun el svart, jord gulgrön och nollan blå.
Känns som du borde rådfråga ngn som kan komma på plats i hjälpa dig,
alt. ett proffs.
Faserna är normalt brun el svart, jord gulgrön och nollan blå.
Känns som du borde rådfråga ngn som kan komma på plats i hjälpa dig,
alt. ett proffs.
Moralkakor undanbedes.
@Stoif. trefas är framdraget till brytare så där är det inga prroblem.
Nu är det så att jag läser elscheman hela dagarna och jag tolkar det som att det ska gå att göra så men tycker också att det är lite konstigt så därför vill jag ha en bekräftelse. Det kan ju vara så att vvärmeelementet klarar bådde 230 och 400 V
Det står att om man klipper stickproppen (vilket jag ändå gjort) så går går det att koppla den 2x400V med samma kabel
@Stoif. trefas är framdraget till brytare så där är det inga prroblem.
Nu är det så att jag läser elscheman hela dagarna och jag tolkar det som att det ska gå att göra så men tycker också att det är lite konstigt så därför vill jag ha en bekräftelse. Det kan ju vara så att vvärmeelementet klarar bådde 230 och 400 V
Det står att om man klipper stickproppen (vilket jag ändå gjort) så går går det att koppla den 2x400V med samma kabel
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Du har helt rätt, för så brukar det se ut på dagens VVB jag träffat på, dvs att det är ett och samma element i VVBn som kan köras på antingen 230 V eller 400 V. 400 V kräver då fast inkoppling (eller CEE-don) vilket du verkar ha på plats.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
En del hävdar att livslängden blir kortare då man kör på 400V, vilket egentligen verkar ganska rimligt då det är samma element. Jag har dock aldrig kunnat fastslå detta i praktiken eftersom jag fått byta de som gått på 230V oväntat snabbt nån gång och också sett de som gått på 400V leva väldigt länge. Gissningsvis är miljön i och omkring VVB'n ett större hot mot livslängden än ökad effekt.
Klicka här för att svara