1 982 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
VVB - vilket korrosionsskydd?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 636 inlägg
Måste skaffa en ny el-beredare till den nyköpta kåken då den gamla som hör till värmesystemet läcker internt. Jag kommer se över uppvärmningen inom ett par år så beredaren jag sätter in nu är bara tänkt att tjänstgöra ett par år. Har redan begränsat mig till några enskilda modeller som jag funderar på men sen är det ju det där med korrosionsskydd. VVS-gubben jag har däruppe sa "bara du köper rostfritt eller koppar" på frågan om han var ok med att installera utrustning jag köper. Han menade på att köper jag emaljerad beredare kommer han få komma tillbaka snart igen när den krånglar.
Då började jag läsa på i ämnet och kom fram till att vattnet enl. kommunen är 8-9°dH och 6,8-7,2 ph. Dessutom vet jag att det knorrats en hel del på byn om vattnet och när jag googlar på byns namn och vatten så ser jag att det kommunala vattnet varit uppe i fullmäktige flera gånger där det benämns som "Vattnet är kopparaggressivt och kan inte åtgärdas genom pH-justering."
Detta får mig att tro att VVS-gubben (av den äldre modellen) bara upprepar nån gammal "branschsanning" när han menar att jag inte ska ha en emaljerad beredare alt. att han inte känner till vattenkvaliteten i min by. Det senare är dock osannolikt i.o.m att han verkar vara det lokala förstahandsvalet då det är glesbygd och långt i mellan proffsen.
Jag mailade kommunens kundcenter och bad om utförligare information om vattnet och aktuella analyssvar den 1/9, skickade en påminnelse 7/9 och idag mailade jag verksamhetschefen för att försöka få någon slags respons.
Men till den faktiska frågan ....... räcker 8-9°dH och 6,8-7,2 ph samt beskrivningen "vattnet är kopparaggressivt och kan inte åtgärdas genom pH-justering." för att dra slutsatsen att det är en emaljerad beredare jag bör ha? Eller bör jag vänta på att sniglarna på kommunen svarar mig med mer information om vattnet?
Ni vet väl förresten vad man får om man korsar en kommunalarbetare och en pitbull?
Då började jag läsa på i ämnet och kom fram till att vattnet enl. kommunen är 8-9°dH och 6,8-7,2 ph. Dessutom vet jag att det knorrats en hel del på byn om vattnet och när jag googlar på byns namn och vatten så ser jag att det kommunala vattnet varit uppe i fullmäktige flera gånger där det benämns som "Vattnet är kopparaggressivt och kan inte åtgärdas genom pH-justering."
Detta får mig att tro att VVS-gubben (av den äldre modellen) bara upprepar nån gammal "branschsanning" när han menar att jag inte ska ha en emaljerad beredare alt. att han inte känner till vattenkvaliteten i min by. Det senare är dock osannolikt i.o.m att han verkar vara det lokala förstahandsvalet då det är glesbygd och långt i mellan proffsen.
Jag mailade kommunens kundcenter och bad om utförligare information om vattnet och aktuella analyssvar den 1/9, skickade en påminnelse 7/9 och idag mailade jag verksamhetschefen för att försöka få någon slags respons.
Men till den faktiska frågan ....... räcker 8-9°dH och 6,8-7,2 ph samt beskrivningen "vattnet är kopparaggressivt och kan inte åtgärdas genom pH-justering." för att dra slutsatsen att det är en emaljerad beredare jag bör ha? Eller bör jag vänta på att sniglarna på kommunen svarar mig med mer information om vattnet?
Ni vet väl förresten vad man får om man korsar en kommunalarbetare och en pitbull?
Redigerat:
Om du inte har ett, ta ett eget oberoende vattenprov och skicka in resultatet till exempel nibe så får du rätt produkt.
Det är som du redan nämnt flera faktorer än ph som avgör.
Det är som du redan nämnt flera faktorer än ph som avgör.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 636 inlägg
Nu tänker jag sannolikt inte köpa just Nibe och det känns aningen onödigt att bekosta något som kommunen bör (ska) kunna skita fram på 3 minuter.TorpAnders skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 636 inlägg
Så idag kom äntligen svar från kommunen. Bland en satans massa värden är:
Hårdhet °dH
Medel: 8,2
Max: 10
Min: 3
pH
Medel: 7,1
Max: 8,3
Min: 6,1
Koppar mg/l
Medel: 1,4
Max: 6,4
Min: 0,07
Aggressiv kolsyra mg/l
Medel: 25
Max: 33
Min: 18
Alkalinitet HCO3, mg/l
Medel: 176
Max: 230
Min: 140
Har mailat en av tillverkarna som jag överväger så får vi se vad dom säger men baserat på vad jag kunnat läsa mig till så gissar jag att emaljerat är the way to go.
Hårdhet °dH
Medel: 8,2
Max: 10
Min: 3
pH
Medel: 7,1
Max: 8,3
Min: 6,1
Koppar mg/l
Medel: 1,4
Max: 6,4
Min: 0,07
Aggressiv kolsyra mg/l
Medel: 25
Max: 33
Min: 18
Alkalinitet HCO3, mg/l
Medel: 176
Max: 230
Min: 140
Har mailat en av tillverkarna som jag överväger så får vi se vad dom säger men baserat på vad jag kunnat läsa mig till så gissar jag att emaljerat är the way to go.
Klicka här för att svara