3 381 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
VV-beredare som blivit dålig?
Misstänker att det blivit något elektriskt problem med varmvattenberedaren, den har helt enkelt inte samma kapacitet att värma vatten längre.
Funderar på om det kan ha blivit något knas med elpatronen?
Det är alltså frågan om en elektrisk beredare med 3-fas anslutning. Alla säkringar är ok.
Går det att kontrollmäta (ohm-mäta) elpatronen på något enkelt sätt ?
Funderar på om det kan ha blivit något knas med elpatronen?
Det är alltså frågan om en elektrisk beredare med 3-fas anslutning. Alla säkringar är ok.
Går det att kontrollmäta (ohm-mäta) elpatronen på något enkelt sätt ?
Har du mycket kalk i vattnet kan det vara en orsak. Kalken sätter sig som ett islerande skikt på elpatronen. I vissa fall kan det hjälpa att lägga patronen i kalklösare. Fast oftast är det byte som gäller. 
Ta ut patronen och kolla hur den ser ut.
Ta ut patronen och kolla hur den ser ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Det är lätt att kontrollmäta elpatronen, om man vet vad man gör. Annars är det farligt.
Bryt alla 3 faserna till beredaren. Mät i någon lämplig punkt där du kommer åt alla 3 fasern till beredaren (dock inte i elcentralen). Kontrollmät först att du inte har någon spänning på någon av faserna, (sätt mätområde minst 500V AC, mät mellan fas och jord (3 mätningar). Är du minsta osäker, mät först i ett uttag där det finns spänning så du ser att du ställt in rätt).
Därefter växlar du till ohm mätning Mät resistans mellan faserna (3 mätningar). Effekten per ellement räknar du ut som U i kvardrat delat med R (ditt uppmätta värde). Ex. om din beredare skall ha en effekt av 3000w uppdelat på 3 faser så bör resistansen ligga på 160 ohm.
Observera att det är väldigt viktigt att strömmen är avstängd när du gör resistansmätningen, för annar kortsluter du med instrumentet som genast brinner upp, och om det är av billigare modell, så kan det bli personskador i det läget.
Bryt alla 3 faserna till beredaren. Mät i någon lämplig punkt där du kommer åt alla 3 fasern till beredaren (dock inte i elcentralen). Kontrollmät först att du inte har någon spänning på någon av faserna, (sätt mätområde minst 500V AC, mät mellan fas och jord (3 mätningar). Är du minsta osäker, mät först i ett uttag där det finns spänning så du ser att du ställt in rätt).
Därefter växlar du till ohm mätning Mät resistans mellan faserna (3 mätningar). Effekten per ellement räknar du ut som U i kvardrat delat med R (ditt uppmätta värde). Ex. om din beredare skall ha en effekt av 3000w uppdelat på 3 faser så bör resistansen ligga på 160 ohm.
Observera att det är väldigt viktigt att strömmen är avstängd när du gör resistansmätningen, för annar kortsluter du med instrumentet som genast brinner upp, och om det är av billigare modell, så kan det bli personskador i det läget.
Vi har mycket kalk och ett avhärdningsfilter. Tror snarare att vi har för mjukt vatten än för hårt.Immobil skrev:
hempularen:
Tack för den utförliga beskrivningen!
Får väl göra ett försök att mäta.
Hur kan kalk ha den effekten. Värme har 100% verkningsgrad, man kan inte stänga in energi. Det kan möjligen ta längre tid efter det man har slagit på VVB innan den blir varm (trögare system) eller?Immobil skrev:
Det enklaste att kolla VVB är att använda en ampertång och mäta de tre faserna och se om någon patron är defekt.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Fast amperetång är ju en lite ovanligare utrustning i den vanliga verktygslådan.
Liten update.
Har nu ohm-mätt elpatronen.
Mätte först på plinten för inkommande kabel, men fick då inga värden.
Mätte då istället på termostatens utgående ledningar och fick där 110ohm på alla tre slingorna.
Elpatronen verkar ok alltså.
Termostaten är jag däremot mer tveksam till.
Provade att vrida den mellan de två ändlägen som finns dvs 0-85°och det "klickar" inte någonstans. Provade samma sak imorse och då klickade det minsann. Termostaten har stått på ca 70° idag, ingen har varit hemma.
Efter en bit mat gjorde jag ett nytt försök och med termostaten i botten (85°) går det att återställa överhettningsskyddet. Om jag i det läget vrider ner termostaten klickar det en gång och sedan är termostaten "död" igen och måste återställas på överhettningsskyddet.
VV-beredaren är het, dock inte längst ner.
Den är även ganska het ovanpå, dvs utanpå den fyrkantiga plåtlådan runt beredaren. Har inget minne av att den varit så varm tidigare.
Vad göra nu ?
Är det termostaten som är kass eller något annat?
Hur sitter tempgivaren? är den bara monterad utanpå beredaren?
Är det givaren som triggar överhettningsskyddet eller är det en separat givare?
Är det överhuvudtaget lämpligt att ha beredaren inkopplad?
Info om beredaren
Fabrikat: Thermia
Typ: MKR 150
Tillv nr: 1087
Årgång: 2000
Volym: 152
Effekt: 3000W/400V
Har nu ohm-mätt elpatronen.
Mätte först på plinten för inkommande kabel, men fick då inga värden.
Mätte då istället på termostatens utgående ledningar och fick där 110ohm på alla tre slingorna.
Elpatronen verkar ok alltså.
Termostaten är jag däremot mer tveksam till.
Provade att vrida den mellan de två ändlägen som finns dvs 0-85°och det "klickar" inte någonstans. Provade samma sak imorse och då klickade det minsann. Termostaten har stått på ca 70° idag, ingen har varit hemma.
Efter en bit mat gjorde jag ett nytt försök och med termostaten i botten (85°) går det att återställa överhettningsskyddet. Om jag i det läget vrider ner termostaten klickar det en gång och sedan är termostaten "död" igen och måste återställas på överhettningsskyddet.
VV-beredaren är het, dock inte längst ner.
Den är även ganska het ovanpå, dvs utanpå den fyrkantiga plåtlådan runt beredaren. Har inget minne av att den varit så varm tidigare.
Vad göra nu ?
Är det termostaten som är kass eller något annat?
Hur sitter tempgivaren? är den bara monterad utanpå beredaren?
Är det givaren som triggar överhettningsskyddet eller är det en separat givare?
Är det överhuvudtaget lämpligt att ha beredaren inkopplad?
Info om beredaren
Fabrikat: Thermia
Typ: MKR 150
Tillv nr: 1087
Årgång: 2000
Volym: 152
Effekt: 3000W/400V
Update igen.
Fortfarande inte riktigt varmt vatten
Det kommer en liten skvätt riktigt varmt vatten när man öppnar kranen men tämligen omgående blir det svalare >
Värmen räcker knappt för dusch och är för låg för att bli trivsam i badkaret :'(
Har nu riktat mina misstankar mot blandningsventilen. Upptäckte att röret in i ventilen är betydligt varmare (hett) än röret ut som bara är halvjummet.
Blandningsventilen står på "max".
Blir nog en ny ventil
Fortfarande inte riktigt varmt vatten
Det kommer en liten skvätt riktigt varmt vatten när man öppnar kranen men tämligen omgående blir det svalare >
Har nu riktat mina misstankar mot blandningsventilen. Upptäckte att röret in i ventilen är betydligt varmare (hett) än röret ut som bara är halvjummet.
Blandningsventilen står på "max".
Blir nog en ny ventil
Har du provat att bara vrida den mellan min - max några gånger så den inte bara har kalkat igen.
annars kan du prova att plocka ned den och bada den i ättika någon timme och sen köra lite max - min för att se om det släpper
annars kan du prova att plocka ned den och bada den i ättika någon timme och sen köra lite max - min för att se om det släpper
Har provat att vrida den några gånger men det verkar inte bli någon skillnad.mats_o skrev:
EN ny kostar ca 350kr hos Classe O så det blir nog en tur dit i veckan. Får väl försöka renovera den gamla och lägga den i "bra att ha lådan" sen
Klicka här för att svara
