4 918 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Vunnit 1.5 miljoner
Det värsta tycker jag är att 1,5 milj inte är någon jättesumma idag, då många lånar 3-4 miljoner till sitt hus.
Jag skulle lägga 1 miljon på att minska huslånet och en halv miljon på sparkontot för nästa bil; nästa renovering och liknande. Det skulle minska månadsutgifterna kanske några tusen på lång sikt, vilket ger ett ökat konsumtionsutrymme. Kanske skulle jag ta ut det som två extra semesterveckor per år för mig och hustrun.
Jag skulle lägga 1 miljon på att minska huslånet och en halv miljon på sparkontot för nästa bil; nästa renovering och liknande. Det skulle minska månadsutgifterna kanske några tusen på lång sikt, vilket ger ett ökat konsumtionsutrymme. Kanske skulle jag ta ut det som två extra semesterveckor per år för mig och hustrun.
När man minskat sina lånekostnader, gäller generellt fast kostnader, och ökat utrymmet för konsumtion utifrån de månadsinkomster man har känns det riktigt skönt.
Vill man nu spara eller konsumera så har man valmöjligheten, speciellt om inkomsten skulle förändras.
Men visst kan man försöka investera pengarna också och använda avkastningen som extra konsumtion.
Men det är ju helt beroende var i livscykeln man befinner sig, vart man bor, arbetssituation, trygghetsbehov, etc, så det finns inget svar som passar alla.
Vill man nu spara eller konsumera så har man valmöjligheten, speciellt om inkomsten skulle förändras.
Men visst kan man försöka investera pengarna också och använda avkastningen som extra konsumtion.
Men det är ju helt beroende var i livscykeln man befinner sig, vart man bor, arbetssituation, trygghetsbehov, etc, så det finns inget svar som passar alla.
Det här beror väl helt på vilken sits man är i. Är man ung med barn eller vill ha barn är det kanske skönt att ha pengarna på kontot för att kunna leva, i synnerhet om man har rimliga boendekostnader ändå i förhållande till inkomsterna. En rejäl ekonomisk buffert som gör att man kan åka på bättre semester än annars, köpa bil som är säker och inte ett vrak, slippa jaga loppisfynd till barnkammaren, slippa ta andra lån etc.
Är man +50 med utflugna barn eller inte har några ser man kanske mer till sin pension och vill rensa ekonomin så mycket som möjligt inför det. Då är det nog amortera lån som står högt på agendan, men för all del kanske också kunna resa lite, kanske renovera, köpa nya möbler eller vad man nu anser sig behöva.
Är man +50 med utflugna barn eller inte har några ser man kanske mer till sin pension och vill rensa ekonomin så mycket som möjligt inför det. Då är det nog amortera lån som står högt på agendan, men för all del kanske också kunna resa lite, kanske renovera, köpa nya möbler eller vad man nu anser sig behöva.
Jag skulle trycka in allt i en ISK och sikta på aktier som delat ut bra och är stabila. Jagar man de som brukar dela ut runt 5% så är det i alla fall inte orealistiskt att kunna uppnå 5% avkastning genom utdelningar + värdeökning. I alla fall inte över tid. Det skulle generera 6250 kr i månaden (schablonbeskattning av ISK ej medräknad)...
Klicka här för att svara