1 081 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Finns det reglar / golvplankor 34x160 mm eller liknande?
Behöver byta golvplanken i en äldre ladugård byggd år 1948.
Större delen är betonggolv, men sedan är det en liten del som är en vedbod med trägolv.
Där ligger 34mm tjocka golvplankor i lite olika bredder, 150-180 mm.
Nu behöver jag byta ut några, då det verkar legat blöt ved på golvet och några plankor har gått sönder.
Men jag hittar inte några reglar / plankor som är 34 mm tjocka, förutom impregnerad trall.
Då det är inomhus behövs ju inte impregnerat, och 45 mm tjocka blir lite onödig nivåskillnad kan jag tycka.
Bjälkarna under ligger med c/c 800 mm.
Större delen är betonggolv, men sedan är det en liten del som är en vedbod med trägolv.
Där ligger 34mm tjocka golvplankor i lite olika bredder, 150-180 mm.
Nu behöver jag byta ut några, då det verkar legat blöt ved på golvet och några plankor har gått sönder.
Men jag hittar inte några reglar / plankor som är 34 mm tjocka, förutom impregnerad trall.
Då det är inomhus behövs ju inte impregnerat, och 45 mm tjocka blir lite onödig nivåskillnad kan jag tycka.
Bjälkarna under ligger med c/c 800 mm.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Är nog enklare att prata med nån mindre såg. Det du behöver är ju stock/timmer som bara klyvs i lämplig tjocklek. Sen får man ju kanta efter behag och bredd.
Jag kollade nu med Byggvaruhusen i Åkersberga, och de kunde inte få fram denna dimension.
Tar gärna emot några fler tips var det kan finnas i Norra Stockholm?
Tar gärna emot några fler tips var det kan finnas i Norra Stockholm?
Eftersom det rör sig om en lada så skulle jag köpa impregnerad trall med tjocklek 34 mm. Denna klyver du enkelt själv med en bordssåg eller cirkelsåg så att det passar.
Beijer har annars 34 mm byggreglar upp till 145 mm bredd.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ank-reglar/byggreglar/byggregel-34x145mm-g4-2
Beijer har annars 34 mm byggreglar upp till 145 mm bredd.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ank-reglar/byggreglar/byggregel-34x145mm-g4-2
Kollar jag på priserna verkar det som trallvirke är mest prisvärt.Pjosk75 skrev:
Och det borde ju funka bra som golv i en vedbod, frågan är hur länge jag bör låta dem ligga och torka innan jag skruvar fast dem?
Tänkte lägga dem dikt mot varandra så det blir lika som övriga golvet, den är bara 1/3 av golvytan som är dålig.
Längden behöver vara 2,93 cm på varje planka, så jag för väl köpa 3,20 cm längder och kapa ner.
Du kan köpa dem nu och skruva golvet i kväll om du vill och orkarS Superrobban skrev:Kollar jag på priserna verkar det som trallvirke är mest prisvärt.
Och det borde ju funka bra som golv i en vedbod, frågan är hur länge jag bör låta dem ligga och torka innan jag skruvar fast dem?
Tänkte lägga dem dikt mot varandra så det blir lika som övriga golvet, den är bara 1/3 av golvytan som är dålig.
Längden behöver vara 2,93 cm på varje planka, så jag för väl köpa 3,20 cm längder och kapa ner.
Klicka här för att svara