Vi bygger ett hönshus, och försöker spara in där det går men samtidigt bygga ett både fint och hållbart hus. Vår granne har fått över ett paket golvplankor som hon donerat till vårt bygge, och jag funderar på om det funkar att använda dem till yttertaket i stället för råspont, som vi inte har köpt än.
Andra användningsområden har vi tänkt på, och min fråga handlar alltså bara om huruvida det skulle fungera som yttertak under takpapp.
Vad tror ni? Finns det något jag inte har tänkt på här?
Andra användningsområden har vi tänkt på, och min fråga handlar alltså bara om huruvida det skulle fungera som yttertak under takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
vet ej storleken på ditt tak men detta paket , räcker det till hela ditt tak ?K Kipara skrev:Vi bygger ett hönshus, och försöker spara in där det går men samtidigt bygga ett både fint och hållbart hus. Vår granne har fått över ett paket golvplankor som hon donerat till vårt bygge, och jag funderar på om det funkar att använda dem till yttertaket i stället för råspont, som vi inte har köpt än.
[bild]
Blir dyrt material om det måste kompletteras med mera golvplankor 🤔
Nu finns iofs råspont också som 20 mm .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Ja, men vad då? Det är ett hönshus.... Blir det svaj på bräderna som inte är spontade mellan takstolarna menar du? Då är det väl bara att skruva det en bräda mitt i mellan under. Det är inga problem alls med att ha de där gratisbräderna som tak.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Läs inlägg #6 , föreslår 20 mm råspont .K Kurtivan skrev:
Men det hela är överspelat nu iom. att TS gett mer info .