Vi bygger ett hönshus, och försöker spara in där det går men samtidigt bygga ett både fint och hållbart hus. Vår granne har fått över ett paket golvplankor som hon donerat till vårt bygge, och jag funderar på om det funkar att använda dem till yttertaket i stället för råspont, som vi inte har köpt än.

Andra användningsområden har vi tänkt på, och min fråga handlar alltså bara om huruvida det skulle fungera som yttertak under takpapp.

Vad tror ni? Finns det något jag inte har tänkt på här?
Etikett på ett paket golvplankor av furu med specifikationer, möjligt material för bygge av hönshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Funkar bra
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Bara att spika på, inga problem
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
K Kipara skrev:
Vi bygger ett hönshus, och försöker spara in där det går men samtidigt bygga ett både fint och hållbart hus. Vår granne har fått över ett paket golvplankor som hon donerat till vårt bygge, och jag funderar på om det funkar att använda dem till yttertaket i stället för råspont, som vi inte har köpt än.

Andra användningsområden har vi tänkt på, och min fråga handlar alltså bara om huruvida det skulle fungera som yttertak under takpapp.

Vad tror ni? Finns det något jag inte har tänkt på här?
[bild]
vet ej storleken på ditt tak men detta paket , räcker det till hela ditt tak ?
Blir dyrt material om det måste kompletteras med mera golvplankor 🤔
Nu finns iofs råspont också som 20 mm .
 
  • Gilla
Kipara
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
vet ej storleken på ditt tak men detta paket , räcker det till hela ditt tak ?
Blir dyrt material om det måste kompletteras med mera golvplankor 🤔
Går väl enkelt att komplettera med råspont 17 mm med en masonitremsa under
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61
K Kurtivan skrev:
Går väl enkelt att komplettera med råspont 17 mm med en masonitremsa under
Andemeningen med spontat virke är att de förstärker varandra .
Plus finns också 20 mm variant .
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Andemeningen med spontat virke är att de förstärker varandra .
Plus finns också 20 mm variant .
vad skulle då svårigheten att komplettera bestå i?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
vet ej storleken på ditt tak men detta paket , räcker det till hela ditt tak ?
Blir dyrt material om det måste kompletteras med mera golvplankor 🤔
Nu finns iofs råspont också som 20 mm .
Det räcker till ena sidan. :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kipara skrev:
Det räcker till ena sidan. :)
Perfekt! Du kan ju ha råspont till den andra..
 
  • Gilla
Kipara
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Perfekt! Du kan ju ha råspont till den andra..
Eller hur! Det var så jag tänkte. 💡
 
Tomture61
K Kurtivan skrev:
vad skulle då svårigheten att komplettera bestå i?
Vet ej om du upplevt spontat virke i ditt liv men fjäder och not är centrerade .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej om du upplevt spontat virke i ditt liv men fjäder och not är centrerade .
Nu är ju detta inte nått problem för TS som tydligen har två takfall och lätt kan ha olika tjocklek på det spontade virket.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej om du upplevt spontat virke i ditt liv men fjäder och not är centrerade .
Ja, men vad då? Det är ett hönshus.... Blir det svaj på bräderna som inte är spontade mellan takstolarna menar du? Då är det väl bara att skruva det en bräda mitt i mellan under. Det är inga problem alls med att ha de där gratisbräderna som tak.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
K Kurtivan skrev:
Ja, men vad då? Det är ett hönshus.... Blir det svaj på bräderna som inte är spontade mellan takstolarna menar du? Då är det väl bara att skruva det en bräda mitt i mellan under. Det är inga problem alls med att ha de där gratisbräderna som tak.
Läs inlägg #6 , föreslår 20 mm råspont .
Men det hela är överspelat nu iom. att TS gett mer info .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Läs inlägg #6 , föreslår 20 mm råspont .
Men det hela är överspelat nu iom. att TS gett mer info .
Det har varit så hela tiden, det är bara du sim fått det till ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.