Har en termostat som är i vägen och skulle vilja vrida den till ett mer skyddat läge.

Om man behöver vrida på en termostat räcker det då om man lossar på muttrarna ovanför och under lite lätt och vrider anordningen dit där man önskar?

Tack på förhand.

Är det en radiatortermostat?...Slangklämsfäste?

Mvh

Danfoss RA/VL 2950 termostat. Vattenburet system

D
Ja, det borde gå att lossa lite på anslutningarna och vrida ventilen så som du vill ha den, naturligtvis under förutsättning att det är en rak ventil och inte en vinkel. Du får ju vara beredd på att det kommer en del vatten när du lossar på muttrarna, men det borde inte komma mer än droppvis om du lossar försiktigt.

Jag får väl prova.
Annars får jag väl anlita någon i samband med köksbytet. Får nog ha en rörkröckare till hjälp med anslutningar där.

Du menar inte ventilen..?

Ta en bild vettja..

Mvh

Redigerat:
D
Jo, det är väl ventilen han vill vrida på, för att därigenom vrida termostaten som sitter fast på ventilen...

Precis, Det är termostaten som är i vägen så att jag vill vrida hela paketet mot väggen så att det inte sticker rakt ut.

Är det järnrör upp?(Böj med mutter//ventil-term)...släpp ut trycket i expansionskärlet /lossa på den övre muttern och vrid ventilen mot väggen...Dra åt muttern igen /fyll upp igen....

Som sagt ser ju inte hur det ser ut hos dig..

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.