Hej!

Jag tänkte flytta in tvättmaskinen i badrummet och behöver fixa vattenanslutningen. Det verkar vara ett lagom avgränsat jobb för att göra själv.

På badkarsblandarens rör sitter redan en gammal (klämrings-) t-koppling med en tillklämd rörstump. Dock pekar t:et snett in mot väggen, så min tanke är att man kan lossa lite på kopplingarna, vrida i rätt riktning och byta stumpen mot nytt rör bort mot avsedd plats.

Är det rimligt att tro att kopplingen går att lossa och vrida? Det är jobbigt att stå där om det bara sprutar. Badrummet ska ha (budget) renoverats -99 så antagligen har man kapat av rörstumparna och vridit kopplingarna då. Prylarna i sig är nog från -76 när huset byggdes.

Stäng av vattnet och släpp på trycket innan du börjar... Det borde funka, men dra inte åt för kopplingarna för hårt.

Är det förresten en vanlig metod att plugga rör att klämma änden? Jag antar att rörstumpen också är fyllt med någon tätande massa.

useless skrev:
Stäng av vattnet och släpp på trycket innan du börjar... Det borde funka, men dra inte åt för kopplingarna för hårt.
Check!

Redigerat:
Man kan pressa ihop en kopparrörstump med rörtången och löda änden så skapar man ett stopp.
Ingen tätmassa behövs, det är lodet som förseglar.

Nu när jag tittar närmare så är det nog lött ja. Satt på jobb innan och fick för mig att jag hade klämkopplingar, visar sig att det egentligen är hoplödda grejer nu när jag tittar bskom badkaret. Får såga av röret och trä på en sådan där påskjutbar t-koppling.

Då var det gjort. Lite nervöst när man väl vred på vattnet men det ser ut att hålla tätt. Hur länge ska man hålla koll efter läckage egentligen?

Obligatorisk efter-bild:

Nyinstallerad vattenventil på kopparledning mot vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.