Hej vredet till vår köksfläkt har gett sig och fläkten har nog sett sina bästa dagar men det är en stor plåtkåpa runt den (gissar att det är ett hemmabygge) och har inte hittat någon ny fläkt som passar.

Nu som sagt behöver jag beställa nytt vred - någon som vet vad det är för märke/Vred jag ska leta efter?

Se bifogade bilder på vred och typskylt.

• Typskylt på gammal köksfläkt med modell- och serienummer, tillverkningsinformation, "Made in Sweden".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett slitna svart plastvred som hålls i handen, avsett för en köksfläkt.
    Skapa konto
Kolla på reservex.se där har jag hittat en del reservdelar till äldre vitvaror

• Gilla
Espen81
  • Laddar…
När vredet till vår köksfläkt gick sönder fick farsgubben tag i ett på tippen, oklart om det var från en fläkt eller en spis (minns inte). Var ju knappast original och verkligen inte vackert (det var iofs inte fläkten heller) men det funkade!

• Gilla
Espen81
  • Laddar…
Tack för tipsen - bra tips både gällande hemsidorna och även tippen. Ska köra några lass dit i helgen så tar med vredet och kollar om man hittar någon motsvarande. :D

Någon som vet vilket varumärke det är? Känner inte alls igen loggan...

• Gilla
Syster.K
  • Laddar…
P
det är ju electroluxloggan!!!

• Gilla
Espen81 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jaha, grymt - kändes som det men har försökt att bildgoogla för att hitta loggan och även sökt efter gamla Electrolux logotyper men inte hittat denna, som jag tycker nästan ser ut som en kaststjärna. Tack :D

electroluxaren skrev:
Är det? En äldre variant då?

P
den riktiga

• Gilla
Espen81 och 1 till
  • Laddar…
P
E Espen81 skrev:
Hej vredet till vår köksfläkt har gett sig och fläkten har nog sett sina bästa dagar men det är en stor plåtkåpa runt den (gissar att det är ett hemmabygge) och har inte hittat någon ny fläkt som passar.

Nu som sagt behöver jag beställa nytt vred - någon som vet vad det är för märke/Vred jag ska leta efter?

Se bifogade bilder på vred och typskylt.
i vitt heter den 391 70 27-00/9
eller ¨
eventuellt
5028 08 80-00/1

• Gilla
Espen81
  • Laddar…
P
E Espen81 skrev:
Jaha, grymt - kändes som det men har försökt att bildgoogla för att hitta loggan och även sökt efter gamla Electrolux logotyper men inte hittat denna, som jag tycker nästan ser ut som en kaststjärna. Tack :D
den är från 80-talet

• Gilla
Espen81
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den riktiga
Aha, bra grejer låter det som - ska man satsa då på att renovera/rengöra fläkten istället för att byta ut den? Ett utbyte kan medföra en hel del merjobb då den sitter under en stor plåt som (säkerligen) bockats till och fixats av plåtslagare/tidigare ägare... fläkten är ca 60 bred så vedspisen bredvid har endast en platta över sig (vi som bytt ut spisen, lite tråkigt kanske men var en gammal för gjutjärnspannorna hade rostat sönder, vill helst ta bort båda spisarna och in med en Aga men har lite andra projekt så får bli nästa gång spisen behöver bytas)

• Kökshörn med vedspis och fläkt under stor plåt, vit kakelvägg och kopparpanna.
    Skapa konto
P
Funkar den så funkar den
Annars finns det infällda modeller att byta till

• Gilla
Espen81
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.