Jag har en frys som börjat krångla och tänkte höra om det är någon här på forumet som har något tips om vad man kan göra för att få den att fungera bra igen.

I mitt fall så fungerar den perfekt under större delen av dan men slår sedan av och droppar ganska rejält i temperatur för att sedan börja fungera igen.

Felsöknings Ideer?

Märke?
Typ av termostat?
Med en gammal hederlig mekanisk termostat, hade jag kortslutit termostaten och sett vad hänt. Det borde bli svinkallt, en bit under -20.
Då skulle jag prova och byta termostaten.
Med elektronisk styrning har jag ingen vidare ide, annat än att se efter hur det ser ut kring temperatursensorn.

Elektronisk styrning och det ser OK ut kring sensorn. Pallar kompressorn att köras kontinuerligt hur länge som helst om man vill testa om det är den eller styrningen?

Vad har du att riskera?
På gamla frysar med mekanisk termostat, brukar det finnas en knapp för extra infrysning, Den kopplade förbi termostaten. Man skulle trycka in knappen några timmar innan man skulle frysa in älgen, för att få det extra kallt.

Min gamla frys körde jag i flera veckor med den knappen intryckt, om det fungerar för dig, vet jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.