Tänkte ge mig an på att laga kretskortet på samsung fysen som la av förigår. Den bara stendog frysen och har ingen ström. Så jag tittade på kretskortet och såg en komponent som brunnit. Finns det någon i sthlm som kan fixa det? Inga fantasipriser. Lägger upp bilder
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
har en dylik komponent brunnit så beror det sannolikt på nåt annat så man får nog räkna med ett par timmar och det i sig är nog antagligen dyrare än vad en reservdel kostar.
Det blir tufft att fixa detta skulle jag säga. Kretsen har brunnit och märkningen är borta, bara det gör det svårt.
Som Stefan säger, det kan vara något annat fel som har gjort att den har brunnit. Kretsen tycks sitta i den switchade nätdelen.
Kanske kan googlingar på typnummer som du hittar på kortet ge någon träff som leder dig i rätt riktning.
Som Stefan säger, det kan vara något annat fel som har gjort att den har brunnit. Kretsen tycks sitta i den switchade nätdelen.
Kanske kan googlingar på typnummer som du hittar på kortet ge någon träff som leder dig i rätt riktning.
Och ifall man hittar en exakt likadant kretskort som är nytt kommer det att fungera tror du att stoppa iE etompau skrev:Det blir tufft att fixa detta skulle jag säga. Kretsen har brunnit och märkningen är borta, bara det gör det svårt.
Som Stefan säger, det kan vara något annat fel som har gjort att den har brunnit. Kretsen tycks sitta i den switchade nätdelen.
Kanske kan googlingar på typnummer som du hittar på kortet ge någon träff som leder dig i rätt riktning.
Det är IC-kretsen som styr den switchade nätdelen, det är rätt vanligt att de brinner och det går antaglugen att göra en kvalificerad gissning om vad för krets det är. Men ofta brinner eller skadas flera andra komponenter på starkströmsidan samtidigt. På gamla TV-apparater brukade man köpa en reparationssats men det blir väl svårt att få tag på här. Jag bor oavsett inte i Sthlm så jag får avstå detta jobb.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
DET finna ju den här firman "laga kretskort".
Värt att testa?
Man kan ju också roa sig med att leta runt på nätet. Är det ett vanligt kort hittar man ibland folk som har lyckats.
Värt att testa?
Man kan ju också roa sig med att leta runt på nätet. Är det ett vanligt kort hittar man ibland folk som har lyckats.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det är ju en bra tanke, men man skulle kanske behöva säkerställa att det är 12V på DC sidan som gäller.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Datablad:
https://mm.digikey.com/Volume0/opasdata/d220001/medias/docus/9/TOP242-250.pdf
Men som sagts innan, den brann eventuellt av någon annan anledning, och den behöver man luska ut.
https://mm.digikey.com/Volume0/opasdata/d220001/medias/docus/9/TOP242-250.pdf
Men som sagts innan, den brann eventuellt av någon annan anledning, och den behöver man luska ut.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg




