Tänkte ge mig an på att laga kretskortet på samsung fysen som la av förigår. Den bara stendog frysen och har ingen ström. Så jag tittade på kretskortet och såg en komponent som brunnit. Finns det någon i sthlm som kan fixa det? Inga fantasipriser. Lägger upp bilder
 
  • Screenshot_20260507_053952_Gallery.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260507_053944_Gallery.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har en dylik komponent brunnit så beror det sannolikt på nåt annat så man får nog räkna med ett par timmar och det i sig är nog antagligen dyrare än vad en reservdel kostar.
 
Det blir tufft att fixa detta skulle jag säga. Kretsen har brunnit och märkningen är borta, bara det gör det svårt.
Som Stefan säger, det kan vara något annat fel som har gjort att den har brunnit. Kretsen tycks sitta i den switchade nätdelen.

Kanske kan googlingar på typnummer som du hittar på kortet ge någon träff som leder dig i rätt riktning.
 
E etompau skrev:
Det blir tufft att fixa detta skulle jag säga. Kretsen har brunnit och märkningen är borta, bara det gör det svårt.
Som Stefan säger, det kan vara något annat fel som har gjort att den har brunnit. Kretsen tycks sitta i den switchade nätdelen.

Kanske kan googlingar på typnummer som du hittar på kortet ge någon träff som leder dig i rätt riktning.
Och ifall man hittar en exakt likadant kretskort som är nytt kommer det att fungera tror du att stoppa i
 
H Hampus55 skrev:
Och ifall man hittar en exakt likadant kretskort som är nytt kommer det att fungera tror du att stoppa i
Det finns en chans, men omöjligt att exakt veta.
 
Det är IC-kretsen som styr den switchade nätdelen, det är rätt vanligt att de brinner och det går antaglugen att göra en kvalificerad gissning om vad för krets det är. Men ofta brinner eller skadas flera andra komponenter på starkströmsidan samtidigt. På gamla TV-apparater brukade man köpa en reparationssats men det blir väl svårt att få tag på här. Jag bor oavsett inte i Sthlm så jag får avstå detta jobb.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan det vara en FSD200 ,FSD210?
fsd200_umgeb1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_20260507_084426_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Kan det vara en FSD200 ,FSD210?
[bild]
[bild]
Mycket möjligt, men jag tror att det finns en uppsjö av ungefär likvärdiga kretsar, men som inte är inbördes kompatibla.
 
Redigerat:
DET finna ju den här firman "laga kretskort".
Värt att testa?
Man kan ju också roa sig med att leta runt på nätet. Är det ett vanligt kort hittar man ibland folk som har lyckats.
 
En lite våghalsig test kunde vara att koppla bort nätsektionen (löd bort den gulmarkerade trafon) och sedan hänga på ett lämpligt nätaggregat på ca 12 V över elektrolyten uppe till höger.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är ju en bra tanke, men man skulle kanske behöva säkerställa att det är 12V på DC sidan som gäller.
 
H hempularen skrev:
Det är ju en bra tanke, men man skulle kanske behöva säkerställa att det är 12V på DC sidan som gäller.
Tyckte jag såg 12 V i något datablad för den brunna kretsen.
 
E etompau skrev:
Tyckte jag såg 12 V i något datablad för den brunna kretsen.
Utspänning sätts genom hur man dimensionerar transformatorn och återkopplingen via optokopplaren.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.