3 899 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
VP-rör
Hejsan!
Jag funderar lite på om det kan finns regler eller praxis som anger hur långa vp-rör får vara innan nästa dosa?
Och hur stor bör böjradien vara på ett vp-16 rör?
Tack på förhand!
Jag funderar lite på om det kan finns regler eller praxis som anger hur långa vp-rör får vara innan nästa dosa?
Och hur stor bör böjradien vara på ett vp-16 rör?
Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
10-15 meter brukar vara lagom, men jag skulle säga att längden beror mer på antalet böjar, säg max 3-4 böjar per sträcka.
Ang böjradien så finns färdiga böjar i handeln, så där ser du ung vad som är lagom. Det handlar om en radie på ca 10 cm.
Ang böjradien så finns färdiga böjar i handeln, så där ser du ung vad som är lagom. Det handlar om en radie på ca 10 cm.
15 meter är max, enligt någon slags praxis, dvs inget egentligt krav i lag eller förordning eller standard. (såvitt jag vet iaf).
Men Bo har rätt, det beror även på antalet böjar och lite annat. Och kan man så får man gärna hålla nere längden nedåt 10 meter också.
Jag har förvisso förlagt både 20, och nästan 40 meter långa dragningar i VP-rör (ibland med svagström i). Men det har varit lite annat än en vanlig bostadsinstallation då.
Böjradien ska typiskt vara så stor som möjligt, men ofta kan man ju av lite olika skäl inte göra jätteradie på röret/slangen, så sikta på 10-20cm radie så blir det ofta ganska bra.
Och välkommen till forumet.
Men Bo har rätt, det beror även på antalet böjar och lite annat. Och kan man så får man gärna hålla nere längden nedåt 10 meter också.
Jag har förvisso förlagt både 20, och nästan 40 meter långa dragningar i VP-rör (ibland med svagström i). Men det har varit lite annat än en vanlig bostadsinstallation då.
Böjradien ska typiskt vara så stor som möjligt, men ofta kan man ju av lite olika skäl inte göra jätteradie på röret/slangen, så sikta på 10-20cm radie så blir det ofta ganska bra.
Och välkommen till forumet.
Min erfarenhet är att om man skall ha någon chans att komma igenom med en dragfjäder bör man utöver vad som redan skrivits undvika långa sträckor mellan två böjar. Fjädern tappar en hel del kraft på långa sträckor så det kan bli riktigt knepigt att komma förbi den bortre böjen.
När jag en gång på stenåldern fick min första utbildning i elinstallationer så fans en maxlängd mellan dosor och om sträckan översteg 10 eller om var det 20 meter skulle hjälpdosor sättas. Om det var i El-AMA eller i föreskrifterna mins jag inte. Rent praktiskt vill man knappast ha över 10 meter.
Klicka här för att svara