Mikael_L
Rrrrr skrev:
Enligt beräkning i Elvis så får du säkra FK i rör 10A (diazed, 1-fasbelastning) upp till omgivningstemp på 35grader. Vid 40grader måste man gå ner till 6A.

Är den säkrad med Dvärgbrytare så får du gå upp till 55grader omgivningstemp innan du måsta välja mindre säkring än 10A
Sen är det ju inte så lätt att veta vilken värme det blir där inne i isoleringen.

Men om vi tittar på min gamla undersökning som visade på 56grader i VPröret vid 10A om man har röret mitt i en 240mm mineralullsisolerad vägg.
http://www.byggahus.se/forum/el/60013-vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2-a.html

Så verkar det vara snudd på OK med dvärgbrytare, men inte godkänt med ens 6A diazed.

Men 120mm in i isoleringen är ju lite av ett extremfall.
 
Mikael_L skrev:
Sen är det ju inte så lätt att veta vilken värme det blir där inne i isoleringen.

Men om vi tittar på min gamla undersökning som visade på 56grader i VPröret vid 10A om man har röret mitt i en 240mm mineralullsisolerad vägg.
[länk]

Så verkar det vara snudd på OK med dvärgbrytare, men inte godkänt med ens 6A diazed.

Men 120mm in i isoleringen är ju lite av ett extremfall.
Nu är jag inte helt 100.. men med omgivningstemperatur så tror jag att man menar just omgivningstemperaturen, inte värmen som kommer från kabeln!
 
J
Elinstallatören skrev:
Lite kortfattat är det ett problem med just fritidshus, långt bort=dyr reskostnad för litet jobb.
Problemet här är att han inte har tid och det finns inga andra elektriker som heller har tid.

hen_rik79 skrev:
Hej!

är inte helt 100 på vad du har för problem, men här är mitt generella tips i alla fall.

Är inte elektriker, men när jag drog rör tillsammans med min elektriker så drog vi alltid närmast väggen, Och aldrig några slangar diagonalt i kors mellan reglarna. Dra dem från uttaget upp till taket eller till kopplingsdosan, och därefter fortsätt på takreglarna.

/H
Takreglarna är helt synliga så det är inte önskvärt med rör i taket :)

Rrrrr skrev:
Enligt beräkning i Elvis så får du säkra FK i rör 10A (diazed, 1-fasbelastning) upp till omgivningstemp på 35grader. Vid 40grader måste man gå ner till 6A.

Är den säkrad med Dvärgbrytare så får du gå upp till 55grader omgivningstemp innan du måsta välja mindre säkring än 10A

Detta är bara belastningsförmågan. Sen kanske man måste säkra ner ändå om det är lång ledning/dålig förimpedans. Men de är ju en annan femma
:S 6 m max

Mikael_L skrev:
Sen är det ju inte så lätt att veta vilken värme det blir där inne i isoleringen.

Men om vi tittar på min gamla undersökning som visade på 56grader i VPröret vid 10A om man har röret mitt i en 240mm mineralullsisolerad vägg.
[länk]

Så verkar det vara snudd på OK med dvärgbrytare, men inte godkänt med ens 6A diazed.

Men 120mm in i isoleringen är ju lite av ett extremfall.
Läste din tråd, imponerade data.
 
Redigerat av moderator:
Det är omgivningstemperaturen man menar.. Värmen på kopparledarn får lov att bli 70 grader.
 
C
Jag tänker mig att i min 170-vägg i garaget kanske lägga 95 mm isolering ytterst, sen elrören, sen 70 mm isoleing innanför?

Problemet här är ju att om rören inte ligger dikt mot skivan kan man aldrig hitta dom med en regelsökare heller (om man inte belastar ledningarna hårt och kör med en dyr regelsökare..)
 
cheetah1 skrev:
Jag tänker mig att i min 170-vägg i garaget kanske lägga 95 mm isolering ytterst, sen elrören, sen 70 mm isoleing innanför?

Problemet här är ju att om rören inte ligger dikt mot skivan kan man aldrig hitta dom med en regelsökare heller (om man inte belastar ledningarna hårt och kör med en dyr regelsökare..)
Varför skulle du behöva hitta dom?

Dra rören vågrätt eller lodrätt mellan dosor, så fattar man hur dom går sen även om 10år.
 
Som svar på TS fråga skulle jag vilja säga: Fråga den elektrikern som du ska "hjälpa" att dra rör. Är ju han som ska godkänna ditt arbete och som du jobbar åt ;). Alltså bör du göra som han vill att det ska göras.
 
cheetah1 skrev:
Jag tänker mig att i min 170-vägg i garaget kanske lägga 95 mm isolering ytterst, sen elrören, sen 70 mm isoleing innanför?
Lägg INTE rören i isoleringen. Varför funderar du ens på det?
 
C
mycke_nu skrev:
Lägg INTE rören i isoleringen. Varför funderar du ens på det?
För att jag ska hänga upp tusen grejer på väggen och för att jag med min otur två gånger har lyckats skada ett VP-rör när jag har grejat i det här huset. Första gången sågade jag av två stycken matningar från centralen, det andra röret gick till uttaget jag använde, då stannade sågen. Andra gången satte jag en skruv mitt på en 10 kvadratmeter stor vägg och prickade matningen till spisen på andra sidan.

Med andra ord är det inte frågan om om utan hur många gånger jag kommer skada vp-rör om jag lägger dom ytligt...

Det är också väldigt intressant att elektriker säger så olika. En säger lägg dom mitt i för att skydda dom, en annan säger lägg dom absolut inte inne i isoleringen..
 
Då kommer en elektriker till som säger, lägg den inte mitt i isoleringen.
 
C
Pansarrör.. *muttermutter*
 
mycke_nu skrev:
Lägg INTE rören i isoleringen. Varför funderar du ens på det?
Kan han ganska lugnt göra. Om han har hyffsad koll på belastningsförmågan på kabeln.

Betydligt större risk för skada på kabeln om den ligger närmast ytan än om den ligger en bit in i väggen.
 
Vill du ta nackdelarna med att lägga rören mitt i isoleringen så gör det, vill du inte så gör det inte. Det är otroligt att en ICKEFRÅGA kan rendera i över 40 svar. Om du dimmentionerar grupperna efter gängse normer är det inga problem med belastningar, Vet/tror du att du på nått ställe behöver så mycket ström att det blir "gränspuck" dra fram en grupp till OAVSETT om du lägger rören ytligt eller djupt.
 
J
:(

Skulle inte frågat
 
elmont skrev:
Vill du ta nackdelarna med att lägga rören mitt i isoleringen så gör det, vill du inte så gör det inte. Det är otroligt att en ICKEFRÅGA kan rendera i över 40 svar. Om du dimmentionerar grupperna efter gängse normer är det inga problem med belastningar, Vet/tror du att du på nått ställe behöver så mycket ström att det blir "gränspuck" dra fram en grupp till OAVSETT om du lägger rören ytligt eller djupt.
Vad jag menar är att risken med att kabeln skruvas/spikas sönder om man lägger den ytligt är större än risken för överbelastning om man lägger röret mitt i isoleringen.

Om man har två risker och måste välja en av dom så ska man ju välja den som har minst risk att inträffa.. eller? :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.