4 827 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
VP rör - vertikala reglar [rubrik ändrad/mod]
Sen är det ju inte så lätt att veta vilken värme det blir där inne i isoleringen.Rrrrr skrev:
Men om vi tittar på min gamla undersökning som visade på 56grader i VPröret vid 10A om man har röret mitt i en 240mm mineralullsisolerad vägg.
http://www.byggahus.se/forum/el/60013-vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2-a.html
Så verkar det vara snudd på OK med dvärgbrytare, men inte godkänt med ens 6A diazed.
Men 120mm in i isoleringen är ju lite av ett extremfall.
Nu är jag inte helt 100.. men med omgivningstemperatur så tror jag att man menar just omgivningstemperaturen, inte värmen som kommer från kabeln!Mikael_L skrev:Sen är det ju inte så lätt att veta vilken värme det blir där inne i isoleringen.
Men om vi tittar på min gamla undersökning som visade på 56grader i VPröret vid 10A om man har röret mitt i en 240mm mineralullsisolerad vägg.
[länk]
Så verkar det vara snudd på OK med dvärgbrytare, men inte godkänt med ens 6A diazed.
Men 120mm in i isoleringen är ju lite av ett extremfall.
Problemet här är att han inte har tid och det finns inga andra elektriker som heller har tid.Elinstallatören skrev:
Takreglarna är helt synliga så det är inte önskvärt med rör i takethen_rik79 skrev:Hej!
är inte helt 100 på vad du har för problem, men här är mitt generella tips i alla fall.
Är inte elektriker, men när jag drog rör tillsammans med min elektriker så drog vi alltid närmast väggen, Och aldrig några slangar diagonalt i kors mellan reglarna. Dra dem från uttaget upp till taket eller till kopplingsdosan, och därefter fortsätt på takreglarna.
/H
:S 6 m maxRrrrr skrev:Enligt beräkning i Elvis så får du säkra FK i rör 10A (diazed, 1-fasbelastning) upp till omgivningstemp på 35grader. Vid 40grader måste man gå ner till 6A.
Är den säkrad med Dvärgbrytare så får du gå upp till 55grader omgivningstemp innan du måsta välja mindre säkring än 10A
Detta är bara belastningsförmågan. Sen kanske man måste säkra ner ändå om det är lång ledning/dålig förimpedans. Men de är ju en annan femma
Läste din tråd, imponerade data.Mikael_L skrev:Sen är det ju inte så lätt att veta vilken värme det blir där inne i isoleringen.
Men om vi tittar på min gamla undersökning som visade på 56grader i VPröret vid 10A om man har röret mitt i en 240mm mineralullsisolerad vägg.
[länk]
Så verkar det vara snudd på OK med dvärgbrytare, men inte godkänt med ens 6A diazed.
Men 120mm in i isoleringen är ju lite av ett extremfall.
Redigerat av moderator:
Jag tänker mig att i min 170-vägg i garaget kanske lägga 95 mm isolering ytterst, sen elrören, sen 70 mm isoleing innanför?
Problemet här är ju att om rören inte ligger dikt mot skivan kan man aldrig hitta dom med en regelsökare heller (om man inte belastar ledningarna hårt och kör med en dyr regelsökare..)
Problemet här är ju att om rören inte ligger dikt mot skivan kan man aldrig hitta dom med en regelsökare heller (om man inte belastar ledningarna hårt och kör med en dyr regelsökare..)
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Varför skulle du behöva hitta dom?cheetah1 skrev:Jag tänker mig att i min 170-vägg i garaget kanske lägga 95 mm isolering ytterst, sen elrören, sen 70 mm isoleing innanför?
Problemet här är ju att om rören inte ligger dikt mot skivan kan man aldrig hitta dom med en regelsökare heller (om man inte belastar ledningarna hårt och kör med en dyr regelsökare..)
Dra rören vågrätt eller lodrätt mellan dosor, så fattar man hur dom går sen även om 10år.
För att jag ska hänga upp tusen grejer på väggen och för att jag med min otur två gånger har lyckats skada ett VP-rör när jag har grejat i det här huset. Första gången sågade jag av två stycken matningar från centralen, det andra röret gick till uttaget jag använde, då stannade sågen. Andra gången satte jag en skruv mitt på en 10 kvadratmeter stor vägg och prickade matningen till spisen på andra sidan.mycke_nu skrev:
Med andra ord är det inte frågan om om utan hur många gånger jag kommer skada vp-rör om jag lägger dom ytligt...
Det är också väldigt intressant att elektriker säger så olika. En säger lägg dom mitt i för att skydda dom, en annan säger lägg dom absolut inte inne i isoleringen..
Vill du ta nackdelarna med att lägga rören mitt i isoleringen så gör det, vill du inte så gör det inte. Det är otroligt att en ICKEFRÅGA kan rendera i över 40 svar. Om du dimmentionerar grupperna efter gängse normer är det inga problem med belastningar, Vet/tror du att du på nått ställe behöver så mycket ström att det blir "gränspuck" dra fram en grupp till OAVSETT om du lägger rören ytligt eller djupt.
Vad jag menar är att risken med att kabeln skruvas/spikas sönder om man lägger den ytligt är större än risken för överbelastning om man lägger röret mitt i isoleringen.elmont skrev:Vill du ta nackdelarna med att lägga rören mitt i isoleringen så gör det, vill du inte så gör det inte. Det är otroligt att en ICKEFRÅGA kan rendera i över 40 svar. Om du dimmentionerar grupperna efter gängse normer är det inga problem med belastningar, Vet/tror du att du på nått ställe behöver så mycket ström att det blir "gränspuck" dra fram en grupp till OAVSETT om du lägger rören ytligt eller djupt.
Om man har två risker och måste välja en av dom så ska man ju välja den som har minst risk att inträffa.. eller?