4 827 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
VP rör - vertikala reglar [rubrik ändrad/mod]
Sida 1 av 4
Skall dra in ett nytt eluttag i en ytterväg och skall då lägga in VP rör.
Elektrikerna som var och kollade tyckte att röret kunde jag lägga in själv för det hade han inte tid med... (man skall tydligen vara tacksam för att man får tag i en elektriker idag)
Men skall jag borra hål i de horisontella reglarna i mitten eller så när ytterväggen eller så nära innerplanen som möjligt?
Elektrikerna som var och kollade tyckte att röret kunde jag lägga in själv för det hade han inte tid med... (man skall tydligen vara tacksam för att man får tag i en elektriker idag)
Men skall jag borra hål i de horisontella reglarna i mitten eller så när ytterväggen eller så nära innerplanen som möjligt?
Redigerat av moderator:
Mitten, men inte pga lasten utan som spikskydd.
Nä, det är bra att tänka på lasten, men i stående väggreglar av modern (rejäl överdim) bredd så spelar det dock ingen roll.
I bjälklag och takstolar är det däremot viktigt.
Men du behöver alltså inte sikta på mitten heller, är du en 5cm in så är det rätt gott skruv och spikskyddat. Och skulle det knipa kan man säkert fälla in dom i regeln bara, dvs mot skivmaterialets yta, men det är långt ifrån bäst.
Men återigen. Uttag på in eller utsida? Varifrån matar du, inne, ute, uppe , nere ...?
Nä, det är bra att tänka på lasten, men i stående väggreglar av modern (rejäl överdim) bredd så spelar det dock ingen roll.
I bjälklag och takstolar är det däremot viktigt.
Men du behöver alltså inte sikta på mitten heller, är du en 5cm in så är det rätt gott skruv och spikskyddat. Och skulle det knipa kan man säkert fälla in dom i regeln bara, dvs mot skivmaterialets yta, men det är långt ifrån bäst.
Men återigen. Uttag på in eller utsida? Varifrån matar du, inne, ute, uppe , nere ...?
För kylningens skull?cheetah1 skrev:
Ja det är en inte helt oviktig aspekt.
Men FK 1,5 avsäkrad 10A tror jag klarar att ligga några cm in i isolering.
Rör mitt i isoleringen finns inte upptaget som något standardfall i elinstallationsreglerna så då måste antagligen någon konsult räkna på belastningsbarheten om allt skall vara helt korrekt. Lite överkurs, kanske, men i alla fall..
Rören skall absolut INTE ligga på den kalla sidan av isoleringen, då bildas det kondens som rinner ner i dosorna.
Rören skall absolut INTE ligga på den kalla sidan av isoleringen, då bildas det kondens som rinner ner i dosorna.
Beror på hur långa kablarna är. Koppar har hygglig värmeledningsförmågapetersv skrev:
Och vem vill skära in rören i isoleringen? dels blir isoleringen "skadad" oavsett hur försiktig man är och ger "värmeläckage" och till vilken nytta? det är ju bara att hålla kollen på var rören är när man sätter skivor det behöver man inte vara nått geni för att klara. Att man skulle spika dom senare när man ska hänga tavlor är mycket osannolikt, det brukar gå mycket lite rör där man normalt sätter tavlor, är röret utanför regeln flyttar det på sig och är det i regeln känner man på en gång att det är tomt när man skruvar/spikar.