J
Skall dra in ett nytt eluttag i en ytterväg och skall då lägga in VP rör.

Elektrikerna som var och kollade tyckte att röret kunde jag lägga in själv för det hade han inte tid med... (man skall tydligen vara tacksam för att man får tag i en elektriker idag)

Men skall jag borra hål i de horisontella reglarna i mitten eller så när ytterväggen eller så nära innerplanen som möjligt?

Redigerat av moderator:
Mikael_L
Va, har du horisontella reglar.
Eller menar du in eller utvändig korsregling, eller spikläkten ... ?

Ska röret gå från insida till utsida?
Uppifrån eller nerifrån?

Mikael_L
Eller du menar kanske ett inomhusuttag på en yttervägg ... :)

J
Mikael_L skrev:
Va, har du horisontella reglar.
Eller menar du in eller utvändig korsregling, eller spikläkten ... ?

Ska röret gå från insida till utsida?
Uppifrån eller nerifrån?

:P

Skyller på födelsedags kalas igår... vertikala reglar.

*dricker lite mer vatten*

Mitten! I utkanterna ligger draglasten!

Mikael_L
Mitten, men inte pga lasten utan som spikskydd.

Nä, det är bra att tänka på lasten, men i stående väggreglar av modern (rejäl överdim) bredd så spelar det dock ingen roll.
I bjälklag och takstolar är det däremot viktigt.

Men du behöver alltså inte sikta på mitten heller, är du en 5cm in så är det rätt gott skruv och spikskyddat. Och skulle det knipa kan man säkert fälla in dom i regeln bara, dvs mot skivmaterialets yta, men det är långt ifrån bäst.

Men återigen. Uttag på in eller utsida? Varifrån matar du, inne, ute, uppe , nere ...?

J
injonil skrev:
Mitten! I utkanterna ligger draglasten!
OK tack.

Och så skär man in isoleringen runt så att den täcker röret fint?

C
Enligt reglerna ska väl röret ligga dikt mot skivmaterialet? Jag tycker att jag har fått alla mot mig mer eller mindre när jag har velat ha röret i mitten?

J
cheetah1 skrev:
Enligt reglerna ska väl röret ligga dikt mot skivmaterialet? Jag tycker att jag har fått alla mot mig mer eller mindre när jag har velat ha röret i mitten?
:S

Någon elektriker som kan svara på vad som gäller kanske?

Mikael_L
cheetah1 skrev:
För kylningens skull?

Ja det är en inte helt oviktig aspekt.
Men FK 1,5 avsäkrad 10A tror jag klarar att ligga några cm in i isolering.

Rör mitt i isoleringen finns inte upptaget som något standardfall i elinstallationsreglerna så då måste antagligen någon konsult räkna på belastningsbarheten om allt skall vara helt korrekt. Lite överkurs, kanske, men i alla fall..

Rören skall absolut INTE ligga på den kalla sidan av isoleringen, då bildas det kondens som rinner ner i dosorna.

Rör mitt i isoleringen går väl inte att ha som ett standardfall - det beror ju på hur mkt isolering det är, och dess isolerförmåga?

Tillräckligt bra isolering så blir det ju för varmt oavsett hur små förlusterna i kabeln är.

petersv skrev:
Rör mitt i isoleringen går väl inte att ha som ett standardfall - det beror ju på hur mkt isolering det är, och dess isolerförmåga?

Tillräckligt bra isolering så blir det ju för varmt oavsett hur små förlusterna i kabeln är.
Beror på hur långa kablarna är. Koppar har hygglig värmeledningsförmåga

Och vem vill skära in rören i isoleringen? dels blir isoleringen "skadad" oavsett hur försiktig man är och ger "värmeläckage" och till vilken nytta? det är ju bara att hålla kollen på var rören är när man sätter skivor det behöver man inte vara nått geni för att klara. Att man skulle spika dom senare när man ska hänga tavlor är mycket osannolikt, det brukar gå mycket lite rör där man normalt sätter tavlor, är röret utanför regeln flyttar det på sig och är det i regeln känner man på en gång att det är tomt när man skruvar/spikar.

Själv tänkte jag fotografera av rördragningen innan väggarna stängs, så har man den verkliga rördragningen dokumenterad för framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.