4 827 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
VP rör - vertikala reglar [rubrik ändrad/mod]
Det gör jag alltid.petersv skrev:
Har en mapp på datorn på alla jobb jag gör oavsett om det är rör eller inte i väggarna.
Kan alltid vara bra att ha.
Är alla nu överens om att bara fräsa in rören närmast innerväggen är bäst?
Nej det är inte korsreglat utan bara en 45x95 stående. Hållfastheten är jag inte alls rädd för det är reglar mycket tätt, cc50 och inga vikter alls från ovan.Elinstallatören skrev:
Sedan skall det spikat slätspont på insidan så jag ser ju utan problem var rören är när jag sätter sponten.
Problemet kan ju dock komma senare om någon spikar för tavlor eller liknade.
Skall man använda lite grövre borr så att röret kan glida undan om en spik kommer fel?
Ok kan ju vara värt att kolla.petersv skrev:
Går inte får tag i någon elektriker där jag bor inom rimlig tid så jag får ta vad jag får..Elinstallatören skrev:
Vill jag ha väggen klar snart så får jag gör en del själv så är läget och det är kallt utan isolering
Som jag skrev i inledningen så har han inte tid med rördragningen, skulle tydligen vara tacksam att han tog jobbet överhuvudtaget...Elinstallatören skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
att dra ett rör för ett uttag verkar överambitiöst
bordu i skogen så blir det mkt restid -vill du betala för det?
du får betala dyrt för de få meter du vill gömma.
en utvändig installation görs mkt snabbare å syns knappt
bordu i skogen så blir det mkt restid -vill du betala för det?
du får betala dyrt för de få meter du vill gömma.
en utvändig installation görs mkt snabbare å syns knappt
Innerväggen är ju redan nere så självklart drar jag i rör när jag har den möjligheten.Elinstallatören skrev:
Frågan jag ställde var knappast om det var överambitiöst eller dyrt eller fel utan hur man skulle dra röret.
mvh
Som du märker så får du olika av svar även från de som är elektriker.
Så det rätta svaret är alltså, du kan göra som du vill, eller tycker är enklast.
För tar du dit tre olika behöriga elektriker så kommer du få det gjort på tre olika vis.
95mm, det var en tunn yttervägg!? Ska du inte passa på och korsregla med en 45x45, och dra elen där då?
Då du ska dra till vägguttag så kan du gå med röret en 1-3 dm över golvhöjd, och då är det väldigt väldigt liten risk att någon spikar och skruvar just där. Så känns det enkelt att bara jacka ur lite ur regeln för röret/slangen så kan du göra så.
Sen skär du isåfall bara ut lite minimalt ur isoleringen och "fäller" in röret där.
Det är viktigt att göra rörböjar vida och se till att det sitter fast bra där det går in i dosor.
Så det rätta svaret är alltså, du kan göra som du vill, eller tycker är enklast.
För tar du dit tre olika behöriga elektriker så kommer du få det gjort på tre olika vis.
95mm, det var en tunn yttervägg!? Ska du inte passa på och korsregla med en 45x45, och dra elen där då?
Då du ska dra till vägguttag så kan du gå med röret en 1-3 dm över golvhöjd, och då är det väldigt väldigt liten risk att någon spikar och skruvar just där. Så känns det enkelt att bara jacka ur lite ur regeln för röret/slangen så kan du göra så.
Sen skär du isåfall bara ut lite minimalt ur isoleringen och "fäller" in röret där.
Det är viktigt att göra rörböjar vida och se till att det sitter fast bra där det går in i dosor.
Yttervägg i sommarhus, de är inte tjockare än så. Max värme på vintern är väl 10-12 c antar jag.Mikael_L skrev:
95mm, det var en tunn yttervägg!? Ska du inte passa på och korsregla med en 45x45, och dra elen där då?
Då du ska dra till vägguttag så kan du gå med röret en 1-3 dm över golvhöjd, och då är det väldigt väldigt liten risk att någon spikar och skruvar just där. Så känns det enkelt att bara jacka ur lite ur regeln för röret/slangen så kan du göra så.
Sen skär du isåfall bara ut lite minimalt ur isoleringen och "fäller" in röret där.
Det är viktigt att göra rörböjar vida och se till att det sitter fast bra där det går in i dosor.
Kommer göra exakt som du skriver, känns smidigast och säkrast.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Håller med att du får lika många svar som det finns elektriker.
Det är hur han bedömmer och tycker är säkrast -lättast
Men han som skall koppla in det vill säkert helre du frågar honom än här på nätet, då han får stå för det du gör.......
Lite kortfattat är det ett problem med just fritidshus, långt bort=dyr reskostnad för litet jobb.
Men att dra röret är kanon enkelt, sen vet ju du vart du dragit det -om du skulle få för dig att ändra väggen sen, fönster el dyl.
Det är hur han bedömmer och tycker är säkrast -lättast
Men han som skall koppla in det vill säkert helre du frågar honom än här på nätet, då han får stå för det du gör.......
Lite kortfattat är det ett problem med just fritidshus, långt bort=dyr reskostnad för litet jobb.
Men att dra röret är kanon enkelt, sen vet ju du vart du dragit det -om du skulle få för dig att ändra väggen sen, fönster el dyl.
Hej!
är inte helt 100 på vad du har för problem, men här är mitt generella tips i alla fall.
Är inte elektriker, men när jag drog rör tillsammans med min elektriker så drog vi alltid närmast väggen, Och aldrig några slangar diagonalt i kors mellan reglarna. Dra dem från uttaget upp till taket eller till kopplingsdosan, och därefter fortsätt på takreglarna.
Ibland får man tänka till när man drar rör/slang då det kan bli trångt vid vissa ställen men för det mesta är det bara att köra på.
/H
är inte helt 100 på vad du har för problem, men här är mitt generella tips i alla fall.
Är inte elektriker, men när jag drog rör tillsammans med min elektriker så drog vi alltid närmast väggen, Och aldrig några slangar diagonalt i kors mellan reglarna. Dra dem från uttaget upp till taket eller till kopplingsdosan, och därefter fortsätt på takreglarna.
Ibland får man tänka till när man drar rör/slang då det kan bli trångt vid vissa ställen men för det mesta är det bara att köra på.
/H
Enligt beräkning i Elvis så får du säkra FK i rör 10A (diazed, 1-fasbelastning) upp till omgivningstemp på 35grader. Vid 40grader måste man gå ner till 6A.
Är den säkrad med Dvärgbrytare så får du gå upp till 55grader omgivningstemp innan du måsta välja mindre säkring än 10A
Detta är bara belastningsförmågan. Sen kanske man måste säkra ner ändå om det är lång ledning/dålig förimpedans. Men de är ju en annan femma
Är den säkrad med Dvärgbrytare så får du gå upp till 55grader omgivningstemp innan du måsta välja mindre säkring än 10A
Detta är bara belastningsförmågan. Sen kanske man måste säkra ner ändå om det är lång ledning/dålig förimpedans. Men de är ju en annan femma