J
petersv skrev:
Själv tänkte jag fotografera av rördragningen innan väggarna stängs, så har man den verkliga rördragningen dokumenterad för framtiden.
Det gör jag alltid.

Har en mapp på datorn på alla jobb jag gör oavsett om det är rör eller inte i väggarna.

Kan alltid vara bra att ha.

Är alla nu överens om att bara fräsa in rören närmast innerväggen är bäst?
 
E
det skulle inte jag göra för de ligger även 'grundare' mot rummet å risken nå den med spik/skruv är större
jag skiulle borrat i mitten om det inte går att 'virka' om det är korsreglat
 
J
Elinstallatören skrev:
det skulle inte jag göra för de ligger även 'grundare' mot rummet å risken nå den med spik/skruv är större
jag skiulle borrat i mitten om det inte går att 'virka' om det är korsreglat
Nej det är inte korsreglat utan bara en 45x95 stående. Hållfastheten är jag inte alls rädd för det är reglar mycket tätt, cc50 och inga vikter alls från ovan.

Sedan skall det spikat slätspont på insidan så jag ser ju utan problem var rören är när jag sätter sponten.

Problemet kan ju dock komma senare om någon spikar för tavlor eller liknade.

Skall man använda lite grövre borr så att röret kan glida undan om en spik kommer fel?
 
Om man vill ha hänglsen och livrem så kan man sätta spikskydd utanpå regeln vid genomgången.
 
E
konstigt att du tar på det om du känner dig så osäker om du gör rätt
antingen låter du elektrikern montera eller så frågar du honom
 
J
petersv skrev:
Om man vill ha hänglsen och livrem så kan man sätta spikskydd utanpå regeln vid genomgången.
Ok kan ju vara värt att kolla.

Elinstallatören skrev:
konstigt att du tar på det om du känner dig så osäker om du gör rätt
antingen låter du elektrikern montera eller så frågar du honom
Går inte får tag i någon elektriker där jag bor inom rimlig tid så jag får ta vad jag får..

Vill jag ha väggen klar snart så får jag gör en del själv så är läget och det är kallt utan isolering :)
 
E
låt han göra hela jobbet då han kommer dit
han borde ha frågat om du kunde å ville göra det....
å är det ett uttag kan det vara smidigast att montera utanpåliggande
 
J
Elinstallatören skrev:
låt han göra hela jobbet då han kommer dit
han borde ha frågat om du kunde å ville göra det....
å är det ett uttag kan det vara smidigast att montera utanpåliggande
Som jag skrev i inledningen så har han inte tid med rördragningen, skulle tydligen vara tacksam att han tog jobbet överhuvudtaget...
 
E
att dra ett rör för ett uttag verkar överambitiöst
bordu i skogen så blir det mkt restid -vill du betala för det?
du får betala dyrt för de få meter du vill gömma.
en utvändig installation görs mkt snabbare å syns knappt
 
J
Elinstallatören skrev:
att dra ett rör för ett uttag verkar överambitiöst
bordu i skogen så blir det mkt restid -vill du betala för det?
du får betala dyrt för de få meter du vill gömma.
en utvändig installation görs mkt snabbare å syns knappt
Innerväggen är ju redan nere så självklart drar jag i rör när jag har den möjligheten.

Frågan jag ställde var knappast om det var överambitiöst eller dyrt eller fel utan hur man skulle dra röret.

mvh
 
Mikael_L
Som du märker så får du olika av svar även från de som är elektriker.
Så det rätta svaret är alltså, du kan göra som du vill, eller tycker är enklast.

För tar du dit tre olika behöriga elektriker så kommer du få det gjort på tre olika vis. :)

95mm, det var en tunn yttervägg!? Ska du inte passa på och korsregla med en 45x45, och dra elen där då?

Då du ska dra till vägguttag så kan du gå med röret en 1-3 dm över golvhöjd, och då är det väldigt väldigt liten risk att någon spikar och skruvar just där. Så känns det enkelt att bara jacka ur lite ur regeln för röret/slangen så kan du göra så.
Sen skär du isåfall bara ut lite minimalt ur isoleringen och "fäller" in röret där.

Det är viktigt att göra rörböjar vida och se till att det sitter fast bra där det går in i dosor.
 
J
Mikael_L skrev:
:)

95mm, det var en tunn yttervägg!? Ska du inte passa på och korsregla med en 45x45, och dra elen där då?

Då du ska dra till vägguttag så kan du gå med röret en 1-3 dm över golvhöjd, och då är det väldigt väldigt liten risk att någon spikar och skruvar just där. Så känns det enkelt att bara jacka ur lite ur regeln för röret/slangen så kan du göra så.
Sen skär du isåfall bara ut lite minimalt ur isoleringen och "fäller" in röret där.

Det är viktigt att göra rörböjar vida och se till att det sitter fast bra där det går in i dosor.
Yttervägg i sommarhus, de är inte tjockare än så. Max värme på vintern är väl 10-12 c antar jag.

Kommer göra exakt som du skriver, känns smidigast och säkrast.
 
E
Håller med att du får lika många svar som det finns elektriker.
Det är hur han bedömmer och tycker är säkrast -lättast ;)
Men han som skall koppla in det vill säkert helre du frågar honom än här på nätet, då han får stå för det du gör.......

Lite kortfattat är det ett problem med just fritidshus, långt bort=dyr reskostnad för litet jobb.

Men att dra röret är kanon enkelt, sen vet ju du vart du dragit det -om du skulle få för dig att ändra väggen sen, fönster el dyl.
 
Hej!

är inte helt 100 på vad du har för problem, men här är mitt generella tips i alla fall.

Är inte elektriker, men när jag drog rör tillsammans med min elektriker så drog vi alltid närmast väggen, Och aldrig några slangar diagonalt i kors mellan reglarna. Dra dem från uttaget upp till taket eller till kopplingsdosan, och därefter fortsätt på takreglarna.

Ibland får man tänka till när man drar rör/slang då det kan bli trångt vid vissa ställen men för det mesta är det bara att köra på.

/H
 
Enligt beräkning i Elvis så får du säkra FK i rör 10A (diazed, 1-fasbelastning) upp till omgivningstemp på 35grader. Vid 40grader måste man gå ner till 6A.

Är den säkrad med Dvärgbrytare så får du gå upp till 55grader omgivningstemp innan du måsta välja mindre säkring än 10A

Detta är bara belastningsförmågan. Sen kanske man måste säkra ner ändå om det är lång ledning/dålig förimpedans. Men de är ju en annan femma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.