2 794 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
VP-rör mellan väggdosa och köksö
Eftersom ugnen och hällen står på helt olika platser så drar du separata rör till dem. Det är ett feltänk att skarva vidare från dosan vid ugnen till hällen.
Mikron bör absolut ha en egen gruppledning.
Uttaget på köksön kan som sagt delas med annat men jag hade ändå dragit ett eget rör till den från centralen. Att dra ett eller två rör i krypgrunden är samma jobb.
Mikron bör absolut ha en egen gruppledning.
Uttaget på köksön kan som sagt delas med annat men jag hade ändå dragit ett eget rör till den från centralen. Att dra ett eller två rör i krypgrunden är samma jobb.
Härligt, nu kan ni fajtas lite om vad som är rätt eller fel.. 
Näe, skämt åsido, jag hör vad ni säger.
Jag ska se hur jag skall lösa det med två separata rör till ugn resp. häll.
För som du säger, ett för mkt kan aldrig skada och gör man det ändå ordentligt kan man göra det hela vägen.
Sedan är det så att det idag finns tre stycken tomma brytare i skåpet så jag kan lägga mikron på en av dem.
Tack för era visa ord och insikter!
Näe, skämt åsido, jag hör vad ni säger.
Jag ska se hur jag skall lösa det med två separata rör till ugn resp. häll.
För som du säger, ett för mkt kan aldrig skada och gör man det ändå ordentligt kan man göra det hela vägen.
Sedan är det så att det idag finns tre stycken tomma brytare i skåpet så jag kan lägga mikron på en av dem.
Tack för era visa ord och insikter!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Bygger du helt nytt kök eller är det en större ombyggnad? Med ideala förutsättning instämmer jag med tommib - häll och ugn på olika platser (en "bit" ifrån varandra) ska ha varsin egen gruppledning.
Men är det så att
- platsen för ugnen är befintlig sedan gammalt och
- du redan har en 20-rör dit, och
- den är längs vägen till hällen, och
- det är besvärligt att dra fram ett nytt 20-rör,
visst kan man då av praktiska skäl låta ugn och häll dela på samma trefasgrupp.
Men är det så att
- platsen för ugnen är befintlig sedan gammalt och
- du redan har en 20-rör dit, och
- den är längs vägen till hällen, och
- det är besvärligt att dra fram ett nytt 20-rör,
visst kan man då av praktiska skäl låta ugn och häll dela på samma trefasgrupp.
Det är inte nytt hus men en större/total ombyggnation av ett kök i ett gammalt 70-tals hus.Bo.Siltberg skrev:
Bygger du helt nytt kök eller är det en större ombyggnad? Med ideala förutsättning instämmer jag med tommib - häll och ugn på olika platser (en "bit" ifrån varandra) ska ha varsin egen gruppledning.
Men är det så att
- platsen för ugnen är befintlig sedan gammalt och
- du redan har en 20-rör dit, och
- den är längs vägen till hällen, och
- det är besvärligt att dra fram ett nytt 20-rör,
visst kan man då av praktiska skäl låta ugn och häll dela på samma trefasgrupp.
Så väggen där det gamla uttaget för spisen satt kommer inte finnas kvar snart.
Utan jag bygger upp en ny vägg där ett par låga högskåp skall husera mikro och ugn.
Sedan är det ca. 2.50 till platsen där hällen i köksön kommer placeras.
Så ja, jag kommer försöka dra ett ytterligare VP-rör mellan central och häll på er inrådan.
...sedan återstår att se om elektrikern jag väljer kommer hissa eller dissa lösningen.
Gjort en liknande renovering på ett 70-tals hus. Där drogs, i samråd med elektrikern, ett 20vp till ugn och Micro för 2fas grupp som sattes i bakom högskåpet. Sedan drog vi ett 20vp för 3fas till köksön för häll, vinkyl och 2 uttag genom krypgrunden, så att det ligger nära golvet i isoleringen. Alla drogs direkt till central.
Sen att man missade att hällen tydligen ville ha 3-faser själv och man fick krypa ner igen och dra ett till vprör för kylen och uttagen till köksön gick på rutin.
Så ett tips är att kolla hur mycket kräm dina prylar vill ha innan så att du slipper krypa ner igen
Sen att man missade att hällen tydligen ville ha 3-faser själv och man fick krypa ner igen och dra ett till vprör för kylen och uttagen till köksön gick på rutin.
Så ett tips är att kolla hur mycket kräm dina prylar vill ha innan så att du slipper krypa ner igen
Tack för tipset, det låter i princip som exakt så jag kommer behöva göra.D D4ZVO skrev:Gjort en liknande renovering på ett 70-tals hus. Där drogs, i samråd med elektrikern, ett 20vp till ugn och Micro för 2fas grupp som sattes i bakom högskåpet. Sedan drog vi ett 20vp för 3fas till köksön för häll, vinkyl och 2 uttag genom krypgrunden, så att det ligger nära golvet i isoleringen. Alla drogs direkt till central.
Sen att man missade att hällen tydligen ville ha 3-faser själv och man fick krypa ner igen och dra ett till vprör för kylen och uttagen till köksön gick på rutin.
Så ett tips är att kolla hur mycket kräm dina prylar vill ha innan så att du slipper krypa ner igen
Tilläggas skall att i min krypgrund är det inte ens kryphöjd utan mellan 20-50 cm, så man undviker gärna att bege sig ned där.
Billigt när det gjordes men ett litet h-vete nu när man ska göra tillägg/byten där nere.
Klicka här för att svara
