Hej,
Någon insatt som kan svara på följande fråga?
Jag kommer inom några veckor att anlita en elektriker för att koppla in en häll i den nya köksö jag håller på att bygga.
Men för att kunna bygga klart vägg samt golv först behöver jag ett svar på om jag skall planera för/bygga in ett 20 mm VP-rör till köksöns kommande häll plus ett 16 (ev. 20-rör) till det eluttag som även skall finnas placerat i köksön?
Eller - räcker det med ett 20-rör för både hällen samt uttaget, kan man dra allt i ett rör?
Golvet är ett 10 mm masonit + 22 mm råspont så antingen måste jag fräsa ur en kanal i det eller gå ned med VP-röret i (den trånga) krypgrunden och sedan upp igen vid köksön, lutar åt det senare då jag inte vet hur råsponten kommer reagera (hålla) om man fräser ur drygt hälften av dess tjocklek?
Har inte bestämt mig än för vilken elektriker jag skall använda mig av därav att jag inte kan fråga elektrikern ännu.
Tacksam för alla inputs.
Någon insatt som kan svara på följande fråga?
Jag kommer inom några veckor att anlita en elektriker för att koppla in en häll i den nya köksö jag håller på att bygga.
Men för att kunna bygga klart vägg samt golv först behöver jag ett svar på om jag skall planera för/bygga in ett 20 mm VP-rör till köksöns kommande häll plus ett 16 (ev. 20-rör) till det eluttag som även skall finnas placerat i köksön?
Eller - räcker det med ett 20-rör för både hällen samt uttaget, kan man dra allt i ett rör?
Golvet är ett 10 mm masonit + 22 mm råspont så antingen måste jag fräsa ur en kanal i det eller gå ned med VP-röret i (den trånga) krypgrunden och sedan upp igen vid köksön, lutar åt det senare då jag inte vet hur råsponten kommer reagera (hålla) om man fräser ur drygt hälften av dess tjocklek?
Har inte bestämt mig än för vilken elektriker jag skall använda mig av därav att jag inte kan fråga elektrikern ännu.
Tacksam för alla inputs.
What he said. Ett eget rör till hällen och ett rör till uttag. Du måste som sagt tänka ut hur detta ska matas. Röret till hällen ska helst gå själv hela vägen till elcentralen. Det andra, till uttaget, kan man dela med andra uttag (men inte vad som helst).
Du bör involvera elektriker snarast, inte minst för att det ofta är rätt lång väntetid på att få hem någon.
Du bör involvera elektriker snarast, inte minst för att det ofta är rätt lång väntetid på att få hem någon.
Tack för svar från er båda!tommib skrev:
What he said. Ett eget rör till hällen och ett rör till uttag. Du måste som sagt tänka ut hur detta ska matas. Röret till hällen ska helst gå själv hela vägen till elcentralen. Det andra, till uttaget, kan man dela med andra uttag (men inte vad som helst).
Du bör involvera elektriker snarast, inte minst för att det ofta är rätt lång väntetid på att få hem någon.
Jag misstänkte att det var den bästa lösningen men ville mest få det bekräftat.
Så på med pannlampan och vaselinet nu så ålar jag mig ned i krypgrunden för lite härligt trångt, klaustrofobiskt jobb.
Förresten, behöver man isolera VP-rören för kondens?
Menar du att jag måste dra ett rör till hällen hela vägen från centralen och ytterligare ett hela vägen från centralen till ugn/mikron?E elmont skrev:
Kan jag alltså inte dra ett först till en dosa bakom ugn/mikro och sedan gå vidare från den dosan ned via krypgrunden och upp i köksön med det röret (samt ytterligare ett för eluttaget)?
Redigerat:
Nej, det är olämpligt när du ändå drar nytt.
En tvåfasgrupp till ugn/mikro och en två/trefasgrupp till hällen. Uttaget i ön kan som sagt delas med andra uttag för allmänbruk men ugn/mikro ska ha egen gruppledning. Jag hade nog, om det inte var helt omöjligt, dragit fram egna rör till ugn/mikro.
En tvåfasgrupp till ugn/mikro och en två/trefasgrupp till hällen. Uttaget i ön kan som sagt delas med andra uttag för allmänbruk men ugn/mikro ska ha egen gruppledning. Jag hade nog, om det inte var helt omöjligt, dragit fram egna rör till ugn/mikro.
Okej, ja inget är omöjligt, bara lite mer arbete.tommib skrev:
Så superstort tack för era inputs, mycket uppskattat!
Hmm...
Tyckte jag hade det ganska klart för mig men nu blev det lite andra bud som krånglar till det.
Får man då dra ett 20-rör från centralen till en dosa bakom ugnen och sedan vidare ner i krypgrunden och upp i ön eller ej?
Jag fattade det tidigare som att ett 20-rör ska till ugnen och sedan ett separat till hällen (hela vägen från centralen).
Sedan ytterligare ett från centralen, men då 16-rör till mikron.
Sedan ska man även dra ett separat 16-rör från någon dosa på vägen ut till öns uttag.
För mig blir det fyra rör, två 20 plus ett 16 från centralen samt ytterligare ett 16 till öns uttag.
Skickar med en enkel skiss över hur det skall se ut i köket.
Den prickade linjen är den jag nu blev osäker på om den ska eller inte skall dras med ett 20-rör för hällens matning?
(..och i så fall skall 20-röret mellan dosan bakom ugnen tas bort förstås).
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Tack för alla tips!!

Tyckte jag hade det ganska klart för mig men nu blev det lite andra bud som krånglar till det.
Får man då dra ett 20-rör från centralen till en dosa bakom ugnen och sedan vidare ner i krypgrunden och upp i ön eller ej?
Jag fattade det tidigare som att ett 20-rör ska till ugnen och sedan ett separat till hällen (hela vägen från centralen).
Sedan ytterligare ett från centralen, men då 16-rör till mikron.
Sedan ska man även dra ett separat 16-rör från någon dosa på vägen ut till öns uttag.
För mig blir det fyra rör, två 20 plus ett 16 från centralen samt ytterligare ett 16 till öns uttag.
Skickar med en enkel skiss över hur det skall se ut i köket.
Den prickade linjen är den jag nu blev osäker på om den ska eller inte skall dras med ett 20-rör för hällens matning?
(..och i så fall skall 20-röret mellan dosan bakom ugnen tas bort förstås).
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Tack för alla tips!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20-rör från central till dosa för ugn, sen därifrån ett 20-rör vidare till häll. Eller till häll och sen ugn, spelar ingen som helst roll. Två faser till häll, en till ugn. Jord och nolla givetvis. Sen drar du 16-rör från central eller befintligt uttag till arbetsuttag/bruksuttag. Tre färger. Och ett 16-rör från central till micro. Tre färger. 1,5 kvadrat på allt förutom häll/ugn, där kör du 2,5 kvadrat.
Okej tack för förtydligande! 
Men - Det som fortfarande är lite oklart för mig är att i tidigare svar tolkar jag det som att de rekommenderat att man skall dra separata rör, ett till hällen och ett till ugnen (plus ytterligare ett till mikron). Dvs. totalt två till ön och två till väggen bakom Ugn och Mikro.
Men, jag gör gärna så som du rekommenderar då jag slipper dra ett andra 20-rör från centralen ut till ön, besparar mig en massa extra arbete.
Frågan är bara om det är rätt från en elsäkerhetssynpunkt?

Tror jag måste bestämma mig redan nu för en elektriker och fråga hur han vill ha det innan jag stänger igen tak och väggar.
Men tack för alla tips ändå!


Men - Det som fortfarande är lite oklart för mig är att i tidigare svar tolkar jag det som att de rekommenderat att man skall dra separata rör, ett till hällen och ett till ugnen (plus ytterligare ett till mikron). Dvs. totalt två till ön och två till väggen bakom Ugn och Mikro.
Men, jag gör gärna så som du rekommenderar då jag slipper dra ett andra 20-rör från centralen ut till ön, besparar mig en massa extra arbete.
Frågan är bara om det är rätt från en elsäkerhetssynpunkt?
Tror jag måste bestämma mig redan nu för en elektriker och fråga hur han vill ha det innan jag stänger igen tak och väggar.
Men tack för alla tips ändå!
Jag har då aldrig dragit ett separat rör från central till ugn respektive häll (jag är elektriker). Förstå vad många kök som matas med ett 20-rör till en hederlig spis där det sen ska renoveras och häll och ugn ska separeras. Då går man vidare från spis-matningen till häll och till ugn.
Men! Det är inget fel att dra ett separat rör för ugn och ett för häll, men inte heller nödvändigt. Men för framtida renoveringar skadar ju inte många rör, hellre ett förmycket än ett förlite. Så som sagt, det kvittar.
Men! Det är inget fel att dra ett separat rör för ugn och ett för häll, men inte heller nödvändigt. Men för framtida renoveringar skadar ju inte många rör, hellre ett förmycket än ett förlite. Så som sagt, det kvittar.
