4 982 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
VP-rör har delat sig
Om skarven inte är så långt bort så kanske det går att få ner en liten inspektionskamera och se hur det ser ut?
I övrigt håller jag helt med elmont, ingen idé att försöka dra i en dragfjäder när du redan har en
I övrigt håller jag helt med elmont, ingen idé att försöka dra i en dragfjäder när du redan har en
Åt ena hållet kör jag in i regeln vid väggen, det tar tvärstopp (jag har jämfört längden på dragfjädern och tråden när jag lägger dem bägge åt det hållet (inte riktigt vetenskapligt) och det verkar som dragfjädern går in ca 5cm längre än trådarna. Åt andra hållet verkar jag fastna i skarven direkt. Om jag böjer fjäderdelen på dragfjädern så kommer jag ut i isoleringen dock efter några försök, men rätar jag på fjäderdelen igen så fastnar jag. Detta gör att jag tror att skarvmuffen sitter kvar på rörstumpen som går igenom regeln.Barnrikehuset skrev:
Jag har försökt att dra igenom dragfjädern baklänges också, men även denna stannar vid skarven åt bägge håll. Jag misstänker att "brottet" på VP-röret är lite vasst och hugger tag i eltejpen. Det är därför jag efterlyser en hårdare/glattare tejp.
jag är helt övertygad om att jag kan trä på muffen igen bara jag får in lite mer "gods" i röret. Dosan hamnar nämligen en dryg centimeter bakom väggen i normalläget så det går nog att skjuva in rören i varandra med lite jobb...
Hmm, det kanske är enklast att såga upp golvet i alla fall, jag ger inte upp ännu, men snart....
...jag har ju redan en vinylmatta (tejpad) på laminatgolvet under, så det borde gå att få det slätt under den med lite spackel efter att man sågat. Det blir nog snyggare än att såga upp och laga väggen i alla fall, där är det målad strukturtapet...
Produkter som diskuteras: "eltejpen"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Lyckades till slut. Den skarv som delat sig var faktiskt i väggen under uttaget. Lyckades genom att böja drgfjädern på olika sätt till slut få igenom denna.
När det väl var gjort så provade jag olika metoder med denna, jag hade fortfarande nollan i röret. Ingen lösning med tejp fungerade, så jag virade bara den rena kopparna genom öglan och runt sig själv och testade ned detta. Då gick trådarna igenom. När detta var gjort så kapade jag röret och knuffade dosan åt sidan, trädde på flexslang (skruvade in den i muffen under tryck) och stoppade slutligen in en rot-dosa. Det tog två timmar allt som allt så jag tjänade ändå tid jämfört med att såga upp golvet/väggen... 😀
Tack för all hjälp!
När det väl var gjort så provade jag olika metoder med denna, jag hade fortfarande nollan i röret. Ingen lösning med tejp fungerade, så jag virade bara den rena kopparna genom öglan och runt sig själv och testade ned detta. Då gick trådarna igenom. När detta var gjort så kapade jag röret och knuffade dosan åt sidan, trädde på flexslang (skruvade in den i muffen under tryck) och stoppade slutligen in en rot-dosa. Det tog två timmar allt som allt så jag tjänade ändå tid jämfört med att såga upp golvet/väggen... 😀
Tack för all hjälp!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden