Jag bor i en bostadsrätt där jag som boende ansvarar för fönstren. Det är fönster av äldre modell (se bild), där båda fönsterbågarna nu har delat sig. Den yttre bågen sitter alltså fast i ramen och det är bara den inre som rör sig när man försöker öppna fönstret. Dessutom öppnar den sig bara någon centimeter. Jag har ryckt och dragit så mycket jag vågat och försökt peta in skruvmejsel och tång för att försöka lirka men ingenting fungerar. De yttre bågarna sitter som berget. Jag bor för högt upp för att det ska gå att skjuta på utifrån. Har försökt hitta fönsterreparatörer för hjälp men det är ett för litet jobb och ingen är intresserad. Föreningen har extern fastighetsförvaltare som hänvisar till att det är mitt ansvar. Vad gör jag? Nu återstår bara lösningen att krossa rutorna och på det viset få grepp om fönsterbågen men jag hoppas att någon har ett bättre förslag?
Funderar på om du kan borra ett hål i inre bågen o dra i en träskruv som drar ihop bågarna jag antar att det finns skruvar på utsidan som håller ihop bågarna är skruvarna på insidan är det ju bara att skruva in dem. Någon har väl slarvat med att skruva ihop bågarna vid puts
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Hej! Tack för att du svarade så snabbt! Som det är nu så går fönsterbågarna inte riktigt ihop ens när fönstret är stängt så det är en glipa på cirka en halv centimeter. Tror du ditt förslag kan fungera ändå? Den som putsar är jag och jag har varit noga med att sätta ihop bågarna men hakarna har glappat länge, vilket jag förstås borde åtgärdat men glömt bort. Då går det som det går! :-DBo arnold skrev:
Det bör fungera med en träskruv om det inte fungerar utan att bågarna måste dras ihop så kan man använda en skruv som inte är helgängad så den blir frigående i den inre bågen eller så förborrar man i den första bågen så drar den ihop bågarna.AcinomL skrev:
Hej! Tack för att du svarade så snabbt! Som det är nu så går fönsterbågarna inte riktigt ihop ens när fönstret är stängt så det är en glipa på cirka en halv centimeter. Tror du ditt förslag kan fungera ändå? Den som putsar är jag och jag har varit noga med att sätta ihop bågarna men hakarna har glappat länge, vilket jag förstås borde åtgärdat men glömt bort. Då går det som det går! :-D
Ibland kan man lossa en befintlig skruv och använda samma skruvhål så slipper man ett extra synligt hål efteråt.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Tusen tack, det var ett bra tips, det hade jag inte kommit på själv. Jag prövar det helt enkelt! 👍1 123abc skrev:Det bör fungera med en träskruv om det inte fungerar utan att bågarna måste dras ihop så kan man använda en skruv som inte är helgängad så den blir frigående i den inre bågen eller så förborrar man i den första bågen så drar den ihop bågarna.
Ibland kan man lossa en befintlig skruv och använda samma skruvhål så slipper man ett extra synligt hål efteråt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden