Attitudeswe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kommer ha en ecoflow 100w flexible på cykelvagnen som laddar när man cyklar på dagen. Men väl vid lägret kan ju en 220w foldable vara nice att ta fram.

Tänkte testa först med 100w enbart. Kompressorn på campingkylen drar 40w och med mina tester drar den då ca 6.5wh

Med en powerstation på 288wh så räcker batteriet då knappt 2 dygn. Med klarar man inte mer än två dagar av dåligt väder.
Är kompressorn 12V så blir ett 1kWh bilbatteri betydligt billigare än en powerstation med inverterförlust.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är kompressorn 12V så blir ett 1kWh bilbatteri betydligt billigare än en powerstation med inverterförlust.
För tungt att släpa runt på en cykel. En 12dc kyl behöver ingen inverter.

Du kommer lååångt med en 100w. Tänk också på att om det är dåligt väder så är troligen temperaturen lägre och behovet att kyla kylen mindre.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Attitudeswe
För tungt att släpa runt på en cykel. En 12dc kyl behöver ingen inverter.
3st sånna här och en smartsolar så har du 290Wh för 2500kr. Vikt under 4kg.totalt.

https://amzn.eu/d/8kyIl0X

Tycker det är farligt med lättvindiga grundskole-elläraliknande analyser som att "den drar inte mer ström än den behöver".

En MPPT är en komplicerad enhet och grundregeln måste vara att följa och (korrekt) tolka vad tillverkaren säger.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Eftersom du kan ladda från en bil med samma ingång så är det i princip riskfritt att ladda med en solpanel som har högre kortslutningsström än 10A. (De kräver inte avsäkring på cigrarettändaringången)
Anslutningsdiagram för EcoFlow enhet som visar anslutning till solpanel och 12V biluttag via sol- och bilingångsport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om inte ingångssteget på MPPT-regulatorn är olik den i DELTA2 så finns det inget tekniskt skäl med ett sådant krav heller.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Eftersom du kan ladda från en bil med samma ingång så är det i princip riskfritt att ladda med en solpanel som har högre kortslutningsström än 10A. (De kräver inte avsäkring på cigrarettändaringången)
[bild]
Om inte ingångssteget på MPPT-regulatorn är olik den i DELTA2 så finns det inget tekniskt skäl med ett sådant krav heller.
Den laddar med 110W har jag sett från bil så den har ju absolut någon form av lastgräns inbyggd i MPPTn

Här är någon som laddar den med 220W panel @ 110W

Jo det är ju så man lärt sig elläran :) men då borde man ju kunna överskrida ISC men verkar inte så enligt internet. Eller att det beror på MPPTen i enheten
Finns nog två varianter på produkter hur laddfunktionen i powerstation funkar. Ena som förlitar sig på Isc begränsningen på solpanelen och den andra som mäter o kollar att ingående ström ej överstiger powerstations spec och anpassar laddströmmen efter detta. Beror på hur tillverkaren har konstruerat det hela misstänker jag.

Skillnaden sedan är priset och tillgängligheten för support. En produkt från en större tillverkare vill nog ej ha support/garanti ärenden där missförstånd pga överlast och missnöjda kunder. Den andra gömmer sig i nån källare tills det blåst över.

.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Funderar även på att köpa denna för att kunna komplettera under natten när solen inte skiner. Men den väger 1.3 kilo så får se.

[länk]
Du vill väl inte campa där det blåser såpass att den genererar något av värde?
En vindgenerator behöver upp högt för att fånga vind, undantaget är till sjöss.

D Dilato skrev:
Du vill väl inte campa där det blåser såpass att den genererar något av värde?
En vindgenerator behöver upp högt för att fånga vind, undantaget är till sjöss.
Därför den har sitt eget batteri så den inte behöver stå vid lägret. Men man ska nog inte förvänta sig för många wh efter en natt :p Men man kan ha batteriet som backup iaf.

Graf som visar sambandet mellan vindhastighet och effekt i watt där effekten ökar med stigande vindhastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns även en 15W elektrotermisk generator man ställer över lägerelden. Men den väger Ganska mycket så inte värt vikten.

Redigerat:
H Håbbe01 skrev:
Finns nog två varianter på produkter hur laddfunktionen i powerstation funkar. Ena som förlitar sig på Isc begränsningen på solpanelen och den andra som mäter o kollar att ingående ström ej överstiger powerstations spec och anpassar laddströmmen efter detta. Beror på hur tillverkaren har konstruerat det hela misstänker jag.

Skillnaden sedan är priset och tillgängligheten för support. En produkt från en större tillverkare vill nog ej ha support/garanti ärenden där missförstånd pga överlast och missnöjda kunder. Den andra gömmer sig i nån källare tills det blåst över.

.
Hela poängen med en MPPT-switchomvandlare är att kunna styra hur mycket ström man drar oberoende av spänningen på ingången.

MPPT implementeras som en styrd strömkälla där processorn styr strömmen (mha att ställa in pulsbredden i switchomvandlaren) och sedan observera spänningen och därefter ta beslut om strömmen skall ändras för att få ytterligare effekt. (Det finns lite olika strategier hur sökandet av globalt effektmaximum sker)

Men min poäng är att det inte finns något i konstruktionen som är beroende på en begränsad Isc från panelen. Speciellt inte när man tillåter ett bilbatteri kopplas in på samma port. Det betyder i praktiken att det måste sitta ett separat överströmsskydd där i alla fall för att ta fallet att switchomvandlaren drabbas av haveri.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Hela poängen med en MPPT-switchomvandlare är att kunna styra hur mycket ström man drar oberoende av spänningen på ingången.

MPPT implementeras som en styrd strömkälla där processorn styr strömmen (mha att ställa in pulsbredden i switchomvandlaren) och sedan observera spänningen och därefter ta beslut om strömmen skall ändras för att få ytterligare effekt. (Det finns lite olika strategier hur sökandet av globalt effektmaximum sker)

Men min poäng är att det inte finns något i konstruktionen som är beroende på en begränsad Isc från panelen. Speciellt inte när man tillåter ett bilbatteri kopplas in på samma port. Det betyder i praktiken att det måste sitta ett separat överströmsskydd där i alla fall för att ta fallet att switchomvandlaren drabbas av haveri.
EcoFlow faller under kategorin "en större tillverkare" enligt mitt resonemang

Jag ska köpa en liten power station för fricamping. Den jag hittat har 10 till 30V och 10A

Jag fattar att panelen inte får ge mer än 30V. Men enligt internet får inte heller panelen leverera mer än 10A. Detta tycker jag är märkligt. Spelar väl ingen roll hur många ampere panelen levererar, powerstation drar väl 10A oavsett?
Ursäkta jag återkommer till urinlägget. Men var exakt säger EcoFlow att Isc måste vara <10A? Jag hittar inte den siffran i manualen eller datatabeller.

Jag har själv flera DELTA2 och ingenstans nämns Isc för de. Allt som skrivs rör Voc. (Rimligt)

EDIT: Kan det vara så att kravet kommer från adaptersladden? Mc4<>XT60i?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.