Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jag ska köpa en liten power station för fricamping. Den jag hittat har 10 till 30V och 10A
Jag fattar att panelen inte får ge mer än 30V. Men enligt internet får inte heller panelen leverera mer än 10A. Detta tycker jag är märkligt. Spelar väl ingen roll hur många ampere panelen levererar, powerstation drar väl 10A oavsett?
Jag fattar att panelen inte får ge mer än 30V. Men enligt internet får inte heller panelen leverera mer än 10A. Detta tycker jag är märkligt. Spelar väl ingen roll hur många ampere panelen levererar, powerstation drar väl 10A oavsett?
Det kan man ju tycka. Men i praktiken har den begränsningar på sin kontrollelektronik osv. Annars skulle du kunna trycka på med 30 A 10 V och få 300 W likväl, men så fungerar den inte med värmeutveckling antar jag
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Inte min fråga. Det är klart den inte kan ladda batteriet snabbare än 10A (den är ratad till 110w så jag antar 10A gäller vid Max 11 volt då). Men säg att jag pralellkopplar två 100W panelen på 24 VOC och 6A så blir det 24V@12A.G grovspacklarn skrev:
Då borde power station dra 10A utan att ta skada. Det är volten man inte får överskrida.
Varför borde det vara så? Det är inte en enkel glödlampa...AndersMalmgren skrev:
Inte min fråga. Det är klart den inte kan ladda batteriet snabbare än 10A (den är ratad till 110w så jag antar 10A gäller vid Max 11 volt då). Men säg att jag pralellkopplar två 100W panelen på 24 VOC och 6A så blir det 24V@12A.
Då borde power station dra 10A utan att ta skada. Det är volten man inte får överskrida.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Ja det är ju uppenbart att det är så, och det säger jag inte mot under normal operation.AndersMalmgren skrev:
Däremot så är det ju stor skillnad att vara uppkopplad mot nätet med ytterst stabil frekvens, spänning, osv, och en solpanel som hoppar runt mellan vilt olika spänningar baserat på last och mängd solljus mm. Och så är det säkert något elsäkerhetstjofräs om man kopplar fel också.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jo det köper jag. Men kan inte riktigt se hur det skulle vara ett problem att tex använda en 220W panel som är ratad 21.8V och 13A. Jag förstår att man inte kommer utnyttja panelens fulla kapacitet när solen lyser för fullt. Men den borde väl klara av det?tttomten skrev:
Å andra sidan står det att ISC (Short circuit current) inte får överskridas.
Varför jag funderar i dessa banor är för att vid molnigt hade det varit nice ha en stor panel som kan fånga mer energi.
En panel lämnar inte mer ström än vad förbrukaren begär, precis som ett startbatteri bara lämnar den ström förbrukaren begär (flera hundra Ampere till en startmotor men typ 100 mA till mobilladdaren).
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Googlade lite mer och tydligen löser de flesta MPPTs en för hög ström det är VOC som är det viktiga att inte överstiga.tttomten skrev:
Men eftersom den power station jag är intresserad av är ratad till 10A så vet man ju inte om dennas MPPT klarar av högre ström så det känns som jag får hålla mig inom spec där
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jo det är ju så man lärt sig elläranD Dilato skrev:
En 250+W panel är också en rätt stor och otymplig historia...
Jag har en 200w vikbar ecoflow panel. Den blir typ 2x1m utveclad. Den klarar att ladda 15 personers powerbanks och elektronik i en vecka. Samt att köra lite stereo, elvisp och stavmixer.
Men har man en elbil nära så behövs ju varken powerstation eller panel.
Jag har en 200w vikbar ecoflow panel. Den blir typ 2x1m utveclad. Den klarar att ladda 15 personers powerbanks och elektronik i en vecka. Samt att köra lite stereo, elvisp och stavmixer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Kommer ha en ecoflow 100w flexible på cykelvagnen som laddar när man cyklar på dagen. Men väl vid lägret kan ju en 220w foldable vara nice att ta fram.Attitudeswe skrev:
En 250+W panel är också en rätt stor och otymplig historia...
Tänkte testa först med 100w enbart. Kompressorn på campingkylen drar 40w och med mina tester drar den då ca 6.5wh @ 25C ambient
Med en powerstation på 288wh så räcker batteriet då knappt 2 dygn. Mao klarar man inte mer än två dagar av dåligt väder.