Som sagt, jag uttalar mig inte om kvaliteten på arbetet, men man kan ju tycka att en konkurrerande firma borde anmäla den man misstänker gör saker både felaktigt och på ett olagligt vis om det senare varit fallet.

S Stadsfiskalen skrev:
Hej,

det stämmer att det är 2 jordfelsbrytare. Det stämmer även att den andra spisen som stod där var en 400 volt. När jordfelsbrytaren slog till, så gick båda jordfelsbrytarna. Alltså även den som spisen inte är ansluten till? Det bekräftar väl det du är inne på, att nollan är ansluten på jordfelsbrytare A och inte B där spisens faser är på? Vid ett tillfälle knäppte de bara på jordfelsbrytare B och inte A. Och då hoppade hällen igång utan att jordfelsbrytaren gick, men den pep bara och det gick inte att trycka på den. Blir det ett sådant fenomen om nollan saknas? Om nu nollan är ansluten på jordfelsbrytare A?
Ta dit en elektriker direkt. Din häll kan ha tagit skada av de endast slog upp en jfb.

Vad gäller de som installerar så har de i princip endast behörighet att sätta i stickproppen. Läser du det finstilta så står det säkert att du ska ha ett uttag där.
Stämmer teorin om att tidigare installatör förväxlat nollplinten så har faktiskt inte vitvarukillarna gjort något fel, (mer än att ta vatten över huvudet och försöka felsöka.)

S
Hällen kan mkt väl vara bränd, och anledningen att du inte märkt den felaktiga kopplingen tidigare kan vara för att tidigare spis inte använde nollan.

S
Så hällen och ugnen kan vara bränd nu? för att de försökte felsöka och testade massa olika metoder som bara misslyckades? Inklusive att testa med jordfelsbrytare A avstängd. De skulle ju avbrutit omgående om de kände att de inte hade koll på grejerna. Nu har de ju dessutom kapat perilexkontakten på hällen och den vanliga kontakten på ugnen i onödan med då.

Mikael_L
Jag tycker också, som det redan kommit fram i tråden, att det troligen är nollan till spisen som är ansluten på helt fel plats, dvs betjänas inte av rätt JFB, eller faserna kanske inte går genom någon JFB alls ...
Det finns några spännande kombinationer det kan vara.

Och att det fungerat förut beror på att det var en 400V spis utan ansluten nolla.

Och nu det tråkiga, lite beroende på vilken felkoppling det nu är så kan både häll ha pajat eller något annat i huset.
Ty hällen (eller ugnen) kan ha lett fasspänning till en nollskena som var bruten av JFB, och orsakat att andra 230V-prylar kunnat få upp till 400V över sig.

Jag tycker som Steamboy, anmäl till ESV och ta dit en annan elfirma som får kontrollera exakt hur felkopplingen är och räkna ut vilka ev apparater som kan ha skadats av överspänning.
Hittar ni en enda skadad apparat, ta det med försäkringsbolaget, och meddela vem som orsakat skadan så de kan få regressa mot deras försäkringsbolag.

• Gilla
Eurotester och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om du får en spis installerad där egenkontrollen endast består av en funktionsprovning efter installation så har du nog inte fått hem någon som bör kallas elektriker. Spänningsprovaren ska alltid fram efter utförd installation.
Inte spänningsprovare. Men väl en Eurotester eller åtminstone en Fluke T5 :)

S
Eurotester Eurotester skrev:
Inte spänningsprovare. Men väl en Eurotester eller åtminstone en Fluke T5 :)
Absolut.. Jag kallar slarvigt min Fluke T5:a för Spänningsprovare och Fluke 117 för multimetern ^_^

På ett sånt här jobb nyttjar jag båda två.

T5:an för traditionell spänningsmätning och avslutar med att ohm mäta jorden mot bra referensobjekt.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker också, som det redan kommit fram i tråden, att det troligen är nollan till spisen som är ansluten på helt fel plats, dvs betjänas inte av rätt JFB, eller faserna kanske inte går genom någon JFB alls ...
Det finns några spännande kombinationer det kan vara.

Och att det fungerat förut beror på att det var en 400V spis utan ansluten nolla.

Och nu det tråkiga, lite beroende på vilken felkoppling det nu är så kan både häll ha pajat eller något annat i huset.
Ty hällen (eller ugnen) kan ha lett fasspänning till en nollskena som var bruten av JFB, och orsakat att andra 230V-prylar kunnat få upp till 400V över sig.

Jag tycker som Steamboy, anmäl till ESV och ta dit en annan elfirma som får kontrollera exakt hur felkopplingen är och räkna ut vilka ev apparater som kan ha skadats av överspänning.
Hittar ni en enda skadad apparat, ta det med försäkringsbolaget, och meddela vem som orsakat skadan så de kan få regressa mot deras försäkringsbolag.
Jag vill dock flika in att, oavsett vad jag tycker om vitvarukedjornas "installatörer" så har dom inte ansvaret i det här felet. Installatören har ju ingen anledning att misstänka något fel eftersom befintlig installation fungerar. Och när man byter ut en vitvara som t.ex spis så gör man ju ingen grundläggande undersökning av elcentralen för att säkerställa att allt är rättkopplat, det får man ta för givet.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag vill dock flika in att, oavsett vad jag tycker om vitvarukedjornas "installatörer" så har dom inte ansvaret i det här felet. Installatören har ju ingen anledning att misstänka något fel eftersom befintlig installation fungerar. Och jag tycker självklart att man kan ta för givet att en jordfelsbrytarskyddad nolla även har jordfelsbrytarskyddade faser.

Den som ska klandras här är endast den som kopplat elcentralen.
Bara för att färgerna som vi använder nu finns i en dosa innebär inte det att det är automatiskt L123 och N, PE. Tyvärr fattar inte alla det och köttar bara på.
Bara hoppas att TS lagt tillbaka allt som var fel så att det inte blir tjafs nu att TS ändrat på nåt själv och därmed orsakat felet. Alltså blir beskylld...

Bara för att färgerna som vi använder nu finns i en dosa innebär inte det att det är automatiskt L123 och N, PE. Tyvärr fattar inte alla det och köttar bara på.
Bara hoppas att TS lagt tillbaka allt som var fel så att det inte blir tjafs nu att TS ändrat på nåt själv och därmed orsakat felet. Alltså blir beskylld...
Men teorin är att det inte är felkopplat i dosan utan att nollan ligger på fel plint(fortfarande nolla).
Isåfall är det inget fel man överhuvudtaget kan misstänka

S
Visst är det så. Men det känns rimligt att det är kopplat på fel jfb, och isf. stämmer ju trådarna i dosan. Vi kan spekulera hur mycket vi vill, bara elektrikern som felsöker kommer kunna svara på vad felet är.

K kanonkula skrev:
Men teorin är att det inte är felkopplat i dosan utan att nollan ligger på fel plint(fortfarande nolla).
Isåfall är det inget fel man överhuvudtaget kan misstänka
Det brukar ju vara så att man skyller ifrån sig när man gör fel. I detta fall kom de ju inte och installerade klart utan lämnade det hela troligen till och med söndrigt efter sig.
Någon skall betala och har då kunden fiddlat i uttaget och "gjort rätt" så är det ju svårt att bevisa för vem som nu skall betala kalaset. Någon tredje part behövs. Just saying (TS skynda att göra om det till det felaktiga innan försäkrignsbolaget kommer :) )

Mikael_L
S SueCia skrev:
Jag vill dock flika in att, oavsett vad jag tycker om vitvarukedjornas "installatörer" så har dom inte ansvaret i det här felet. Installatören har ju ingen anledning att misstänka något fel eftersom befintlig installation fungerar. Och när man byter ut en vitvara som t.ex spis så gör man ju ingen grundläggande undersökning av elcentralen för att säkerställa att allt är rättkopplat, det får man ta för givet.
Måste man kontrollera sitt arbete efteråt, innan idrifttagning?
Vilka kontroller är rimliga att göra?

R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Klart en kontroll av funktion och rätt utfört arbete ska göras , kallas i dag egenkontroll

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilka kontroller är rimliga att göra?
Minimum:

Spänningsprovning
Kontinuitetstest
Funktionstest

Varenda installation man utför, om det så är att byta ut ett befintligt 2vägs uttag mot ett nytt likadant

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.