S
R rävlyan skrev:
Nu till sista som du kan kolla , öppna locket på cemtralen och se vad som är jord eller noll , gul eller blå , är det skift löser JFB direkt , eller värsta cenario en skruv i ledningarna vid montage av dosan
Jag öppnade centralen och där nollplinten är var alla kablar blå och på jordplinten, var alla kablar gul/grön eller gul. Då borde det inte vara att de skiftat det heller tycker jag?
Elcentral med blå kablar vid nollplinten och gul/gröna samt bruna kablar vid jordplinten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Kan du utröna vilka som kommer från köket och lossa jorden , då ska inte JFB lösa , skulle det vara en skruv genom någonstans mellan fas och noll bryter säkringen , blir säkert en poff i väggen
Ursäkta fungerade allt förut innan det nya kom in eller har det tillkommit skåp eller annat som fäst i väggen , blir lite deckararbete i så fall , att ringa eller mäta mellan alla ledningar och alla skruvskallar du kan hitta , gärna då med utkopplade
noll resp. jord i centralen
Och naturligtvis säkringar frånslagna ;)

E
BiFuel BiFuel skrev:
Vem har varnat för dem? Och var? Inget jag har hört talas om. Visst, är man "i branschen" kanske man känner till det men frågar du 100 personer på stan tror jag inte du får några napp...
Jo det där har varit uppe på TV4 och fuskbyggarna. Har för mig att han Håkan Svanström gjort några klipp om det på Youtube.

Men visst, fråga 100 på gatan så får du nog ganska få napp

Bästa svaret

S Stadsfiskalen skrev:
Jag öppnade centralen och där nollplinten är var alla kablar blå och på jordplinten, var alla kablar gul/grön eller gul. Då borde det inte vara att de skiftat det heller tycker jag?
[bild]
Försök lokalisera kablarna från spisen och se var de sitter.
Spånar lite: Är det två jordfelsbrytare i den centralen? Sitter faserna och nollan isf genom samma? Var den gamla spisen 400V använde den inte nollan och då skule det fungerat ändå...?

• Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
S
BiFuel BiFuel skrev:
Vem har varnat för dem? Och var? Inget jag har hört talas om. Visst, är man "i branschen" kanske man känner till det men frågar du 100 personer på stan tror jag inte du får några napp...
Ber om ursäkt för attityden. Jag provade söka informationen själv nu och lyckas inte ens när jag letar efter det.

Men det har varit med i något/några program av fuskbyggarna samt i flera granskningar där det visat sig att de skickar ut vem som helst med skruvmejsel i handen.

Det är inga behöriga (eller personer som omfattas av egenkontrollprogram) som kommer ut och gör jobbet åt dig när du köper via vitvarukedjorna.

Om du får en spis installerad där egenkontrollen endast består av en funktionsprovning efter installation så har du nog inte fått hem någon som bör kallas elektriker. Spänningsprovaren ska alltid fram efter utförd installation.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
tommib
Tror att Fotografen har rätt svar, det stämmer väldigt bra med symptomen.

För övrigt ser den där centralen rätt "robust" ut för att sitta i en bostad. Är det en inredd industrilokal?

Fotografen Fotografen skrev:
Spånar lite: Är det två jordfelsbrytare i den centralen? Sitter faserna och nollan isf genom samma? Var den gamla spisen 400V använde den inte nollan och då skule det fungerat ändå...?
Tror du har slagit huvudet på spiken.

MultiMan
BiFuel BiFuel skrev:
Blott ett exempel:

S Stadsfiskalen skrev:
Ja de testade mäta mellan faserna, jord och nolla och fick mycket riktigt fram 400, 230 och 0 som du säger. De testade som sista grej att koppla in ett utanpåliggande uttag med en av faserna. Som de sedan anslöt en multimaskin till, men även då slog jordfelsbrytaren till. Så min fundering är vad som kan ha hänt?
Tog dom även och slog ifrån JFBn och sedan mätte mellan gul å grön samt mellan blå å grön för att få fram vilken som är nollan?
För den ena ska ge 230V medan den andra kommer att ge nära 0V.
Den som ger 230V är då nollan och den som ger nära 0V är jorden.

S Stadsfiskalen skrev:
Det ser inget konstigt ut när man kikar. Det var en kabel som gick fram och sedan ett utanpåliggande perilex från början.
Jag har inte sett/läst att någon kabel har haft dessa färger.
Däremot är används det ganska ofta ytterhölje från kabel till att trä över FK-tråd när trådarna ska gå utanpåliggande upp till ca 1dm, har för mig att det till och med finns ytterhölje att köpa för detta ”fusk”.

Kolla mellan skåpets bakvägg och väggen så kan det mycket väl vara så att det sitter en infälld dosa där dessa trådar är skarvade.
I bilden från ”gruppcentralen” så såg jag inga gröna fastrådar utan bara massa bruna, svarta å någon vit å någon svartvit.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Angående Håkan och hans firma Svanströms el & vvs så lägger dom tydligen inte en enda krona på vanlig reklam utan dom kör bara ”reklam” via sina kanaler på sociala medier, han var för tre veckor sedan på ett seminarie i Umeå å föreläste om hur dom jobbar med sociala medier.

Här är deras youtube-kanal
https://www.youtube.com/channel/UCgK66dMvpCrYBDia-yH3EZA

S SueCia skrev:
Det är inga behöriga (eller personer som omfattas av egenkontrollprogram) som kommer ut och gör jobbet åt dig när du köper via vitvarukedjorna.
Det här är ju högst anmärkningsvärt. Kan det verkligen stämma; jag menar, vilket skyddsombud bland budbilsförare eller liknande skulle inte stoppa verksamheten om det var sådana som gjorde jobbet? Jsg menar inte på något vis att de är bra nog, det har jag ingen uppfattning om, men det förvånar mig mycket om det skulle visa sig att de inte jobbar inom ett egenkontrollprogram.

Sen att TS blivit uppmanad att ta dit en elektriker, det kan ju även det vara för att installatören har begränsningar i vad han får göra just genom egenkontrollprogrammet, för att han inte har prylar nog att göra jobbet med sig eller för att det i installationsavtalet inte ingår mer än att koppla på maskinen på en befintlig, fungerande ledning.

Man får vad man betalar för helt enkelt. Men som sagt, att verksamheten skulle vara olaglig genom att inte bedrivas inom egenkontrollprogram låter häpnadsväckande, oavsett kvaliteten på arbetet.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
S
Fotografen Fotografen skrev:
Hej,

det stämmer att det är 2 jordfelsbrytare. Det stämmer även att den andra spisen som stod där var en 400 volt. När jordfelsbrytaren slog till, så gick båda jordfelsbrytarna. Alltså även den som spisen inte är ansluten till? Det bekräftar väl det du är inne på, att nollan är ansluten på jordfelsbrytare A och inte B där spisens faser är på? Vid ett tillfälle knäppte de bara på jordfelsbrytare B och inte A. Och då hoppade hällen igång utan att jordfelsbrytaren gick, men den pep bara och det gick inte att trycka på den. Blir det ett sådant fenomen om nollan saknas? Om nu nollan är ansluten på jordfelsbrytare A?

Leta rätt på spiståtarna i centralen och se var de sitter. Flytta nollan till rätt skena om den sitter fel. Se efter om den gula verkligen är jord också, jag gillar inte rikigt när jorden har nån annan färg än gröngul eller röd.

(Min egen spis sitter fö med tre röda faser och en vit jord...alla kombinationer förekommer.)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är ju högst anmärkningsvärt. Kan det verkligen stämma; jag menar, vilket skyddsombud bland budbilsförare eller liknande skulle inte stoppa verksamheten om det var sådana som gjorde jobbet? Jsg menar inte på något vis att de är bra nog, det har jag ingen uppfattning om, men det förvånar mig mycket om det skulle visa sig att de inte jobbar inom ett egenkontrollprogram.
Ta en titt på Håkans videosnuttar angående en av kedjorna, länk till deras kanal la jag upp tidigare.
Några av felen (tagna ur mitt minne): ej åtdragna anslutningar i kopplingsdosa, RK i ej öppningsbar Wago, spänningssatt hölje på TM, mm.
Håkan å gänget tog ett beslut att alla som hade haft installation berörda hemelektronikkedja kunde kontakta Håkan för att få det hela kontrollerat & åtgärdat gratis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.