Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har haft tre olika diskmaskiner de senaste 20 åren. Samtliga har reparerats av ”hembesökande” reparatör vid minst ett tillfälle vardera. Det jag minns är att det har handlat om sprucken slang, trasig pump och läcka genom känt typfel. Jag skulle inte kalla reparationerna omfattande och minns inte heller att det adjektivet tidigare varit uppe i diskussionen.

Nästa gång en diskmaskin går sönder för mig kommer med stor sannolikhet en reparatör att bedöma felet och om det är lämpligt laga maskinen. Det är min verklighet 2026.
"Inte alla män."

Tröttsamt.

Och reparationen kostade någon hundralapp också?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Inte alla män."
Jag som trodde att reparationer i hemmet var manligt kodat.

Tröttsamt.
Om farbror blir trött föreslår jag en lunchtuppis eller kanske en stor kopp kaffe och en stärkande promenad.

Och reparationen kostade någon hundralapp också?
Det handlar alltså om en handfull tillfällen utspridda över 20 år. Jag minns inga exakta kostnader. Vissa har varit garantijobb men de jag betalat för har haft rimlig kostnad.

Den senaste var någon form av typfel med läcka i botten på en siemensmaskin. När jag beskrev felet visste de direkt vad det handlade om och reparatören installerade någon form av packningssats. Jobbet tog kanske en halvtimme och jag tror totalkostnaden var runt 1500:-, vilket jag anser prisvärt för att få en mycket bra maskin i prisklassen runt 10 tkr att fungera ytterligare några år.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Vissa har varit garantijobb men de jag betalat för har haft rimlig kostnad.
Ja, garantijobb har vi avhandlat i tråden. Där är vi eniga om att konsument nyttjar dem eftersom de inte kostar konsument något. Men inte aktuellt för TS, maskinen är väl över tio år gammal.

Alfredo Alfredo skrev:
Den senaste var någon form av typfel med läcka i botten på en siemensmaskin. När jag beskrev felet visste de direkt vad det handlade om och reparatören installerade någon form av packningssats. Jobbet tog kanske en halvtimme och jag tror totalkostnaden var runt 1500:-, vilket jag anser prisvärt för att få en mycket bra maskin i prisklassen runt 10 tkr att fungera ytterligare några år.
Så inte någon hundralapp då som var den kostnad jag ifrågasatte.

(Men 1 500 kr låter mycket billigt för hembesök med reparation

Electrolux verkar ha en fastprismodell för 2 295 kr efter att RUT har dragits av. https://www.electrolux.se/support/repairs/reparation-till-fast-pris/

Siemens tar 1500 kr efter RUT i grundplåt för besöket och sen ökar kostnaden utifrån reservdelar/förbrukningsmaterial och återbesök tillkommer.
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/allman-information/anvandarvillkor/service )

Men 1 500 kr låter mycket billigt för hembesök med reparation
Ja det är som sagt fritt ur minnet. Kan lika gärna varit dryga tvåtusen också. Och det var några år sedan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C Chacha63 skrev:
Köptes direkt från brf. Ska jag kontakta förvaltaren sbc? Tyckte att 10 år inte var så gammalt men det kanske det är. Hade tänk lösa det genom att torka i den gemensamma tvättstugan. Det visade att sådan inte fanns🤣Häpp!
Hur har det gått?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.