kisumisu kisumisu skrev:
Beror på. Idag håller vissa maskiner bara garantitiden 1-2år ut tyvärr.

Jag skulle kontaktat styrelsen eller som sagt den man köpte av!

Dock kommer man kanske inte nånvart men kan vara värt försöka!

Jepp det är det trista när lägenhets livet och villalivet möter mer och mer varandra. Mer eget ansvar i lägenheter och mindre bekvämnligheter/tjänster. Villalivet blivit mer "auktoriserad reparation" och "ajabaja gör inte själv" och att man måste förlita sig på andras tjänster (som det alltid varit i lägenhet).
garantitiden egentligen reklamationsrätt tiden enligt KKL är på vitvaror sedan maj 2022 2 år
men det är helt rätt att det är alldeles för många som inte håller ens garantitiden ut

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bill Algö skrev:
lokal låter som en allmänt tillgänglig yta
Lokal är en term som skiljer den från en bostadslägenhet. Man kan t ex hyra ut en lokal och man kan hyra ut en bostad.
B Bill Algö skrev:
TS maskin står i lägenheten (BRFen)
Men den stod i en hyreslokal före denna yta ombildades till en bostadsrättslägenhet med boendeändamål.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag är född i Östra Göinge och skåning i själ och hjärta. Prata på!

Om du med din skrivning "tvättmaskiner inte ens kan repareras idag" menar att baljorna är svetsade och lagerbyte därför är svårt så byts det fortfarande motorer, styrkort, ventiler, pumpar, slangar, gummibälgar osv. Svetsad balja påverkar två saker, att byta kors och lager i trumman, inget annat. Dessutom har inte alla svetsad balja heller (LG bl a om jag minns rätt).

Den typen av kombimaskin kan lika gärna vara igensatt med ludd eftersom problemet är torkningen, eller att som tidigare sagt, man tror den klarar full maskin när den ska torka också.
infödda skåningar är redia de
inte som wannabees från fjollträsk
minst i tre generationer som jag är

kisumisu kisumisu skrev:
Du har rätt.

Men sen skiljer maskiner åt.
En reparerare sade en gång när jag frågade om Miele och Bosch ör lika bra maskiner. "Visst är Bosch bra om man gillar plast" var hans kommentar.

Stämmer in på de 3 maskiner käjag öppnat också. En ca 20år gammal Zanussi och 2 år gammal Upo. Båda hade massa plastdelar som bröts sönder.
Zanussibtick dock laga.
den "repareraren" (reperatören) har en trång verklighetsuppfattning

skiljer bra mycket mer än detta, bla vilket land som tillverkningen ligger i

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen ekonomi i att köpa i servicetjänster för att laga vitvaror. De är så billiga att köpa nya.
mm. inte i din kanske

men att reparera en 24tkr miele för en tusenlapp eller köpa ny .... det behövs ingen räkne sticka eller kalkylator för den ekvationen

P Pligg85 skrev:
Oj. 10år gamla vitvaror. Haft tur då. Tur för er.

Köp nya och hoppas på 10 nya år.

Byggde nytt 2019 med allt nytt och bytte tvättmaskin ifjol och spishäll nyss.

Har de passerat 5år är det väl godkänt i detta j##land slit och släng-samhälle.
Vår torktumlare från -98 slutade fungera för 2-3 år sedan. Tänkte att det är väl bara att plocka fram plånboken och köpa en ny, för den är ju i alla fall över 20 år gammal. Men innan jag kör den till tippen så skall jag öppna den och titta om jag kan se något uppenbart fel. Ryckte och drog i alla kablar jag kunde hitta såg inget onormalt tills jag kom till kretskortet. Plockade ut det ur maskinen för att kunna se hela ytan eftersom vissa delar var skymda bakom några plastfästen. Och där hittade jag en avbränd kopparbana som inte syntes när kortet var monterat. Lagade banan med en bit koppartråd och monterade ihop allt. Sedan dess har maskinen fungerat.

Ibland så är det inte speciellt stora fel som gör att man måste skaffa nytt…

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Bill Algö skrev:
mm. inte i din kanske

men att reparera en 24tkr miele för en tusenlapp eller köpa ny .... det behövs ingen räkne sticka eller kalkylator för den ekvationen
Är det ofta BRF byggs med Miele vitvaror i lägenheterna?

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det ofta BRF byggs med Miele vitvaror i lägenheterna?
du det finns en otroligt massa BRF i detta land så hur vanligt detta är vet jag inte

B Bill Algö skrev:
du det finns en otroligt massa BRF i detta land så hur vanligt detta är vet jag inte
Trodde du hade någon statistik som underlag då du skriver i en tråd om att laga en kombitvätt i en BRF att man naturligtvis lagar en 24k Miele.

Nu bor jag i Stockholm så det är inte representativt för hela landet. När jag sprungit på byggen av BRF så är det oftast Bosch/Siemens om de byggt med lite högre standard. Vanligaste jag sett är "No-name" eller Electrolux när det byggs standard BRF.

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Trodde du hade någon statistik som underlag då du skriver i en tråd om att laga en kombitvätt i en BRF att man naturligtvis lagar en 24k Miele.

Nu bor jag i Stockholm så det är inte representativt för hela landet. När jag sprungit på byggen av BRF så är det oftast Bosch/Siemens om de byggt med lite högre standard. Vanligaste jag sett är "No-name" eller Electrolux när det byggs standard BRF.
jag gjorde ett allsidig svar på ett ensidigt (enfaldigt) inlägg att man inte reparerar idag.
det inlägget hade ringa eller ingen bäring på TS ursprungliga fråga vilket är helt normalt här på BH.
Läs de fem första inläggen resten är bara upprepningar och blaj

Claes Sörmland
Jag tycker det är viktigt att trådarna korrekt beskriver verkligheten och inte blir en fantasi där man beskriver hur hur man istället önskar att verkligheten borde vara. Eller hur den var förr när man var ung.

Visst kan man önska att det finns Mielemaskiner för 24 000 kr i våra bostadsrätter som standard och det kostar några hundralappar att få dem reparerade eller att bostadsrättshavare inte köper nya vitvaror när de gamla går sönder och istället genomför omfattande reparationer på gamla maskiner. Men det är inte så. Det är inte verkligheten 2026.

• Gilla
teuvo tainio och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är viktigt att trådarna korrekt beskriver verkligheten och inte blir en fantasi där man beskriver hur hur man istället önskar att verkligheten borde vara. Eller hur den var förr när man var ung.

Visst kan man önska att det finns Mielemaskiner för 24 000 kr i våra bostadsrätter som standard och det kostar några hundralappar att få dem reparerade eller att bostadsrättshavare inte köper nya vitvaror när de gamla går sönder och istället genomför omfattande reparationer på gamla maskiner. Men det är inte så. Det är inte verkligheten 2026.
släpp mälardalen och åk söderut så ser du verkligheten
den skiljer sig diametralt

OH nej nu kommer Marlene radera detta oxå då jag kritiserar gullpojken

Claes Sörmland
B Bill Algö skrev:
släpp mälardalen och åk söderut så ser du verkligheten
den skiljer sig diametralt

OH nej nu kommer Marlene radera detta oxå då jag kritiserar gullpojken
Gullgubben kanske...

Men allvarligt talat, menar du att du kan få din vitvara reparerad av någon som kommer hem till dig för någon hundralapp? Vad kostar en enkel lunch där söderut, t ex en dagens på ett enklare lunchhak?

Menar du att Mielemaskiner i 24 000 kr-klassen installeras i bostadsrätter som standard där söderut?

Menar du att i vår södra landsända så säljs det mycket färre vitvaror per capita än i Mälardalen eftersom alla reparerar sina gamla maskiner?

• Haha
  • Älska
Robert-san01 och 4 till
  • Laddar…
Gullgubben kanske.
alla pojkar bara attributen skiljer

oss gubbar emellan

att bostadsrättshavare inte köper nya vitvaror när de gamla går sönder och istället genomför omfattande reparationer på gamla maskiner. Men det är inte så. Det är inte verkligheten 2026.
Jag har haft tre olika diskmaskiner de senaste 20 åren. Samtliga har reparerats av ”hembesökande” reparatör vid minst ett tillfälle vardera. Det jag minns är att det har handlat om sprucken slang, trasig pump och läcka genom känt typfel. Jag skulle inte kalla reparationerna omfattande och minns inte heller att det adjektivet tidigare varit uppe i diskussionen.

Nästa gång en diskmaskin går sönder för mig kommer med stor sannolikhet en reparatör att bedöma felet och om det är lämpligt laga maskinen. Det är min verklighet 2026.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.