8 095 läst ·
64 svar
8k läst
64 svar
Vitvaror fungerar ej i nyinköpt BRF
Nej det är sant. Men vad är oddsen till det?B Boan skrev:
Är man seriös säljare upplyser man också om bristerna. I det här fallet kan det också vara att ingen har vetat om det.
Jag har varit på flera husvisningar, dock av min erfarenhet har man fått bästa infon av privata säljare.
Mäklare lurar ju på en massa bara för att de vet om paragrafer, lagar, regler och vill bara sälja. Tänker att dom är aldrig ansvariga för mer än att pengarna går fram och ägare byts.
Som t ex ett hus sade säljaren direkt att diskmaskinen ej fungerar och att det hade varit en vattenskada som han skulle fixa. Men att priset därför skulle bli ett annat. Men jag köpte inte huset pga att källaren hade jättelågt tak.
Köpte en gång en lägenhet där mäklaren hävdade att det finns källarförvaring.
Visar sig senare att det fanns inget tillhörande just den lägenheten, men papper var redan skrivet så var lite försent då.
Gammal historia men var jag lärde mig att inte alls lita på mäklare.
Ett annat otyg är besiktningsmän skriver massa klausuler "har ej kunnat besikta pga snö" "har ej kommit åt" "gammal standard, byt ut allt mot modernt" bla bla bla....ett jobb som även jag skulle också kunna göra 😤 men man måste bara vara stor i truten och inte ha något samvete kanske!
Redigerat:
nä om tumlarfunktionen uteblir så märks det inte på tvättfunktionen om nu inte trummans motor står stillaB Bästerortarn skrev:Är den ens trasig?
I.o.m. att det är en kombimaskin så förutsätter jag att den kondenstumlar. Förutom elektronik, lager etc. så tänker jag att det i princip bara kan vara motorn eller värmeelementet och om det är någon av dessa som är trasiga så borde TS förstås ha märkt det även under tvättcykeln tänker jag. Ett trasigt värmeelement kan förstås missas om man är en fegtvättare som tvättat allt i max 40° alt. bara använder snabbprogram.
Jag misstänker att TS är van vid frånlufts/värmepumps tumlare och misstar den sämre funktionen för att maskinen är trasig.
Har varit med om det en gång, en kompis som var van vid tumlare i tvättstuga och trodde att hans kombimaskin var trasig. Han fattade inte att 3-4h med viss restfukt är normalt och förväntat för en sådan maskin.
Det säljs ju faktiskt en hel del kombimaskiner och det är ju inte för att det är dåliga lösningar (för en del)Grindtorp skrev:
Jag tror att vem som helst (utom de med tummen väl centrerad i handflatan eller utsidan) kan lyfta på locket och återställa öhs
det var vanligare förr o ja!Claes Sörmland skrev:
men att skrota en troligen fullt fungerande maskin bara för är inget det inget vettigt med.
den funktionen tillhör bara de som inte bryr sig, de totalt oförmögna, de som byter bil för att det är punktering på ett hjul, och självklar de på södermalm med omnejd ( fast de är ju samma folk)
tja fast felgiganten går ju ut med att de inte reparerar under garantin utan byter produkt.MultiMan skrev:
gäller även felon fast de är inte lika tydliga med detta.
samma kinesiska mideamaskiner
lokal låter som en allmänt tillgänglig ytaClaes Sörmland skrev:
Det är väl just det, nya maskiner på garanti kan eventuellt repareras av tillverkaren eftersom det inte kostar konsument något. Man kan också mecka själv om man har det som hemmapysselaktivitet (vågar ej skriva "hobby" för det gillades inte från Västernorrland sist). Men en tio år gammal kombimaskin som har stått i en hyreslokal? Låter inte troligt att den ska repareras, låter mer som att det är dags att köpa en ny tvättmaskin. Till detta är väl utvecklingen att tvättmaskiner inte ens kan repareras idag.
(Om den nu är trasig, tyckte senare inlägg som ifrågasätter det var ett klokt perspektiv på tråden.)
TS maskin står i lägenheten (BRFen)