8 099 läst ·
64 svar
8k läst
64 svar
Vitvaror fungerar ej i nyinköpt BRF
Jag tror det är det normala, att man skrotar trasiga vitvaror. Om man inte är mycket fattig.Alfredo skrev:
Oj. 10år gamla vitvaror. Haft tur då. Tur för er.
Köp nya och hoppas på 10 nya år.
Byggde nytt 2019 med allt nytt och bytte tvättmaskin ifjol och spishäll nyss.
Har de passerat 5år är det väl godkänt i detta j##land slit och släng-samhälle.
Köp nya och hoppas på 10 nya år.
Byggde nytt 2019 med allt nytt och bytte tvättmaskin ifjol och spishäll nyss.
Har de passerat 5år är det väl godkänt i detta j##land slit och släng-samhälle.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 796 inlägg
Är den ens trasig?
I.o.m. att det är en kombimaskin så förutsätter jag att den kondenstumlar. Förutom elektronik, lager etc. så tänker jag att det i princip bara kan vara motorn eller värmeelementet och om det är någon av dessa som är trasiga så borde TS förstås ha märkt det även under tvättcykeln tänker jag. Ett trasigt värmeelement kan förstås missas om man är en fegtvättare som tvättat allt i max 40° alt. bara använder snabbprogram.
Jag misstänker att TS är van vid frånlufts/värmepumps tumlare och misstar den sämre funktionen för att maskinen är trasig.
Har varit med om det en gång, en kompis som var van vid tumlare i tvättstuga och trodde att hans kombimaskin var trasig. Han fattade inte att 3-4h med viss restfukt är normalt och förväntat för en sådan maskin.
I.o.m. att det är en kombimaskin så förutsätter jag att den kondenstumlar. Förutom elektronik, lager etc. så tänker jag att det i princip bara kan vara motorn eller värmeelementet och om det är någon av dessa som är trasiga så borde TS förstås ha märkt det även under tvättcykeln tänker jag. Ett trasigt värmeelement kan förstås missas om man är en fegtvättare som tvättat allt i max 40° alt. bara använder snabbprogram.
Jag misstänker att TS är van vid frånlufts/värmepumps tumlare och misstar den sämre funktionen för att maskinen är trasig.
Har varit med om det en gång, en kompis som var van vid tumlare i tvättstuga och trodde att hans kombimaskin var trasig. Han fattade inte att 3-4h med viss restfukt är normalt och förväntat för en sådan maskin.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 488 inlägg
Ja, man får inte ha bråttom eller tvätta mycket åt gången med dessa kombimaskiner.B Bästerortarn skrev:Är den ens trasig?
En kombimaskin är i grunden ingen bra lösning. Torkning tar låååång tid. Kanske inget fel på den?!C Chacha63 skrev:Vi har köpt en lägenhet i en brf byggd 2016. Vi flyttade in i våras. En kombinaskin tvätt/tork ingick i lägenheten. Nu märker vi att torkfunktionen inte fungerar. Skulle vi ha kollat upp det innan köp och kan vi få ersättning för ev. reparation eller nyinköp? Lägenheten hyrdes tidigare ut av brf som lokal till ett företag.
Varför inte bara boka ett servicebesök, ofta fast pris. Ni bestämmer ju själva om ni vill gå vidare med själva reparationen.
Inte mycket att bråka om!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 168 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 168 inlägg
Det är väl just det, nya maskiner på garanti kan eventuellt repareras av tillverkaren eftersom det inte kostar konsument något. Man kan också mecka själv om man har det som hemmapysselaktivitet (vågar ej skriva "hobby" för det gillades inte från Västernorrland sist). Men en tio år gammal kombimaskin som har stått i en hyreslokal? Låter inte troligt att den ska repareras, låter mer som att det är dags att köpa en ny tvättmaskin. Till detta är väl utvecklingen att tvättmaskiner inte ens kan repareras idag.MultiMan skrev:
(Om den nu är trasig, tyckte senare inlägg som ifrågasätter det var ett klokt perspektiv på tråden.)
Beror på. Idag håller vissa maskiner bara garantitiden 1-2år ut tyvärr.C Chacha63 skrev:
Jag skulle kontaktat styrelsen eller som sagt den man köpte av!
Dock kommer man kanske inte nånvart men kan vara värt försöka!
Jepp det är det trista när lägenhets livet och villalivet möter mer och mer varandra. Mer eget ansvar i lägenheter och mindre bekvämnligheter/tjänster. Villalivet blivit mer "auktoriserad reparation" och "ajabaja gör inte själv" och att man måste förlita sig på andras tjänster (som det alltid varit i lägenhet).
Har du kollat specen för maskinen?C Chacha63 skrev:Vi har köpt en lägenhet i en brf byggd 2016. Vi flyttade in i våras. En kombinaskin tvätt/tork ingick i lägenheten. Nu märker vi att torkfunktionen inte fungerar. Skulle vi ha kollat upp det innan köp och kan vi få ersättning för ev. reparation eller nyinköp? Lägenheten hyrdes tidigare ut av brf som lokal till ett företag.
Ofta är ex tvätt 8-9kg och tork 5kg.
Så testa med att slänga in. 2 handdukar om det funkar?
Dra det med det du köpte, men komma 4 månader är ganska länge, max 14-30 dagar skulle ja säga är mera troligen att det fungerar som reklamation
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 168 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 168 inlägg
Jag är född i Östra Göinge och skåning i själ och hjärta. Prata på!Claes Sörmland skrev:
Det är väl just det, nya maskiner på garanti kan eventuellt repareras av tillverkaren eftersom det inte kostar konsument något. Man kan också mecka själv om man har det som hemmapysselaktivitet (vågar ej skriva "hobby" för det gillades inte från Västernorrland sist). Men en tio år gammal kombimaskin som har stått i en hyreslokal? Låter inte troligt att den ska repareras, låter mer som att det är dags att köpa en ny tvättmaskin. Till detta är väl utvecklingen att tvättmaskiner inte ens kan repareras idag.
(Om den nu är trasig, tyckte senare inlägg som ifrågasätter det var ett klokt perspektiv på tråden.)
Om du med din skrivning "tvättmaskiner inte ens kan repareras idag" menar att baljorna är svetsade och lagerbyte därför är svårt så byts det fortfarande motorer, styrkort, ventiler, pumpar, slangar, gummibälgar osv. Svetsad balja påverkar två saker, att byta kors och lager i trumman, inget annat. Dessutom har inte alla svetsad balja heller (LG bl a om jag minns rätt).
Den typen av kombimaskin kan lika gärna vara igensatt med ludd eftersom problemet är torkningen, eller att som tidigare sagt, man tror den klarar full maskin när den ska torka också.
Du har rätt.MultiMan skrev:
Jag är född i Östra Göinge och skåning i själ och hjärta. Prata på!
Om du med din skrivning "tvättmaskiner inte ens kan repareras idag" menar att baljorna är svetsade och lagerbyte därför är svårt så byts det fortfarande motorer, styrkort, ventiler, pumpar, slangar, gummibälgar osv. Svetsad balja påverkar två saker, att byta kors och lager i trumman, inget annat. Dessutom har inte alla svetsad balja heller (LG bl a om jag minns rätt).
Den typen av kombimaskin kan lika gärna vara igensatt med ludd eftersom problemet är torkningen, eller att som tidigare sagt, man tror den klarar full maskin när den ska torka också.
Men sen skiljer maskiner åt.
En reparerare sade en gång när jag frågade om Miele och Bosch ör lika bra maskiner. "Visst är Bosch bra om man gillar plast" var hans kommentar.
Stämmer in på de 3 maskiner käjag öppnat också. En ca 20år gammal Zanussi och 2 år gammal Upo. Båda hade massa plastdelar som bröts sönder.
Zanussibtick dock laga.