Vi har runt terrassen en låg mur, antagligen betongstenar, med påmurad natursten.
Stenen vittrar och släpper massa sand ner på terrassen. Även murbruket vittrar. Finns det nåt medel att behandla sten och bruk med för att stabilisera den?
Terrassen befinner sig på en Kanarieö, så ingen frost, och extremt sällan något regn. På sikt ska den nog kläs om med kakel/klinkers, men om det finns något man kan göra så länge vore det skönt.

/Höghus

Mur av betongsten och natursten vid terrass, med vittrande sten och murbruk, sett ovanför klinkersplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Höghus Höghus skrev:
Vi har runt terrassen en låg mur, antagligen betongstenar, med påmurad natursten.
Stenen vittrar och släpper massa sand ner på terrassen. Även murbruket vittrar. Finns det nåt medel att behandla sten och bruk med för att stabilisera den?
Terrassen befinner sig på en Kanarieö, så ingen frost, och extremt sällan något regn. På sikt ska den nog kläs om med kakel/klinkers, men om det finns något man kan göra så länge vore det skönt.

/Höghus

[bild]
Vattenglas kanske är något..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumsilikat

https://ottossonfarg.com/wp-content/uploads/2015/03/ALABASTER-VATTENGLAS.pdf

Rejäl skrev:
Vattenglas kanske är något..

[länk]

[länk]
Ja, det kanske kan funka.
Jag var hos lokala järnhandlaren och frågade efter vattenglas. Han hade aldrig hört talas om det och ville sälja på mig något reparationsbruk.
C Carl Johansson skrev:
Bäst att fråga någon på ön :D
Se ovan...
Får ta med mig en liter vattenglas till nästa resa.

/Höghus

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Höghus Höghus skrev:
Ja, det kanske kan funka.
Jag var hos lokala järnhandlaren och frågade efter vattenglas. Han hade aldrig hört talas om det och ville sälja på mig något reparationsbruk.

Se ovan...
Får ta med mig en liter vattenglas till nästa resa.

/Höghus
Men det kan finnas för här hemma är det ju inte alla ställen som har det heller..

Nu är jag på plats igen med en medtagen liter vattenglas. Vad behöver jag för utrustning, och hur applicerar man?
Tänkte prova på en begränsad yta, en liter tror jag inte räcker till hela muren.

/Höghus

Slabbat på en liten yta. Först spätt 1:4, sedan 1:3, 1:2 och ett sista lager med 1:1.

Det ska bli intressant att se om det fungerar. Ytan blir lite gråflammig, men det spelar ingen större roll.

/Höghus

Stenmur med spåkonst, blå hink, kvast och grön skyffel framför ett staket. Pejlemärken och skugga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.