Frerider
U Utsliten och utdömd skrev:
Då var den det även -91
[bild][bild]
Det fortsätter att frostsprängas varje vinter.
Ungefär såhär mycket mossa hinner det komma årligen som vi skrapar bort på hösten, så det är helt usel kvalitet. Tegel ska inte frysa sönder om det inte är tjock mossa på taket.
Skulle helst vilja lägga om allt, men pappen är ännu fin (gjordes -92) så känns onödigt, och läktavståndet är ju anpassat för vittingepannor. Så ska jag byta fabrikat blir det ny papp ock läkt också….
[bild]
Har inte koll på årtalen men det är inte kul att det säljs så dyra pannor med undermålig kvalitet, för jag tänker att tanken med att välja lertegel är dels estetiskt men också hållbarhet.
Lertegel pannor ska ju överleva en själv tycker jag..

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
U
Frerider Frerider skrev:
Har inte koll på årtalen men det är inte kul att det säljs så dyra pannor med undermålig kvalitet, för jag tänker att tanken med att välja lertegel är dels estetiskt men också hållbarhet.
Lertegel pannor ska ju överleva en själv tycker jag..
Ja det tycker jag också, därför kommer jag aldrig köpa Vittinge eller rekommendera någon att göra det.
Även om taket är tätt så måste jag byta 4-5 pannor varje år för att de ser ut såhär…
IMG_7317.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frerider
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det tycker jag också, därför kommer jag aldrig köpa Vittinge eller rekommendera någon att göra det.
Även om taket är tätt så måste jag byta 4-5 pannor varje år för att de ser ut såhär…
[bild]
Sorgligt dålig sämre hållbarhet än betongpannor.

U
Jo jag har ju att ta av så det kostar dock inget

IMG_7318.jpeg
Skapa konto

Men även de på pallen pajar
IMG_7319.jpeg
Skapa konto

Får för övrigt inte välja betongpannor pga kulturklassning

Redigerat:
  • Gilla
Frerider
  • Laddar…
Från att det legat tegelbruk i nästan varje ort med lite storlek och troligtvis med skiftande kvalité, men inget av dessa har väl troligtvis varit av samma usla kvalité som Vittinge idag. Men så är de också ensamma över att producera sitt skit och kan då dra ner på kvaliteten för att maximera förtjänsten. Det finns alternativ och det är bl a danska fabrikat som har en helt annan klang i sitt tegel och som verkar bättre därav sin hårdhet. Andra alternativ är att få tag på tegel bränt före oljekrisen -73 och därav högre temperatur på ugnarna alternativt tiden som de går på. Köpte begagnat Vittinge själv och trots över 50 år så är de helt felfria även om det är påväxt av alger eller annat. Dessa håller minst 50 år till.

IMG_3335.jpeg
Skapa konto

Så mitt råd är skippa nya Vittringe.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.