18 723 läst ·
34 svar
19k läst
34 svar
Vittinge taktegel
Har inte koll på årtalen men det är inte kul att det säljs så dyra pannor med undermålig kvalitet, för jag tänker att tanken med att välja lertegel är dels estetiskt men också hållbarhet.U Utsliten och utdömd skrev:Då var den det även -91
[bild][bild]
Det fortsätter att frostsprängas varje vinter.
Ungefär såhär mycket mossa hinner det komma årligen som vi skrapar bort på hösten, så det är helt usel kvalitet. Tegel ska inte frysa sönder om det inte är tjock mossa på taket.
Skulle helst vilja lägga om allt, men pappen är ännu fin (gjordes -92) så känns onödigt, och läktavståndet är ju anpassat för vittingepannor. Så ska jag byta fabrikat blir det ny papp ock läkt också….
[bild]
Lertegel pannor ska ju överleva en själv tycker jag..
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 853 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 853 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 853 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 853 inlägg
Jo jag har ju att ta av så det kostar dock inget
Men även de på pallen pajar
Får för övrigt inte välja betongpannor pga kulturklassning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men även de på pallen pajar
Logga in
Skapa konto
Får för övrigt inte välja betongpannor pga kulturklassning
Redigerat:
Från att det legat tegelbruk i nästan varje ort med lite storlek och troligtvis med skiftande kvalité, men inget av dessa har väl troligtvis varit av samma usla kvalité som Vittinge idag. Men så är de också ensamma över att producera sitt skit och kan då dra ner på kvaliteten för att maximera förtjänsten. Det finns alternativ och det är bl a danska fabrikat som har en helt annan klang i sitt tegel och som verkar bättre därav sin hårdhet. Andra alternativ är att få tag på tegel bränt före oljekrisen -73 och därav högre temperatur på ugnarna alternativt tiden som de går på. Köpte begagnat Vittinge själv och trots över 50 år så är de helt felfria även om det är påväxt av alger eller annat. Dessa håller minst 50 år till.
Så mitt råd är skippa nya Vittringe.
Logga in
Skapa konto
Så mitt råd är skippa nya Vittringe.
Klicka här för att svara