Hur många är det som har eller har haft problem med Vittinge taktegel? Hans

• Gilla
Christina Engborg Persson
  • Laddar…
H Hans45 skrev:
Hur många är det som har eller har haft problem med Vittinge taktegel? Hans
Hej
Vi har tyvärr haft problem med vårt enkupiga E13 Vittinge taktegel.
Teglet har frostsprängts på ovansidan av takpannorna och detta efter inte ens 10 år :(

/Fredrik

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
F ffrreeddrriikk123 skrev:
Hej
Vi har tyvärr haft problem med vårt enkupiga E13 Vittinge taktegel.
Teglet har frostsprängts på ovansidan av takpannorna och detta efter inte ens 10 år :(

/Fredrik
Jag är inte förvånad, då jag drabbats av samma fenomen. Fler som haft problem med Vittinges lertegel?
Hans

Vi har enkupigt sedan 20 år, inget problem.

H hempularen skrev:
Vi har enkupigt sedan 20 år, inget problem.
Hej
Mina svärföräldrar har också Vittinge enkupigt sedan dryga 20-25 talet år, ser hur bra ut som helst. Det var också därför vi ville ha samma typ av tak, dvs vi ville ha bra kvalitet som håller åtminstone 30-40år

Vi som lade vårat tak för 10 år sedan däremot... se bilderna, ser bedrövligt ut :(

Kan det vara så att de ändrat i tillverkningen ( tillverkat med sämre material eller annat sätt förenklat tillverkningssättet) som gör att dagens pannor inte alls håller på samma sätt.

Hans45 när lades ditt tak?

Är det fler som lagt sitt tak för 10 talet år sedan som råkat ut för samma bekymmer?

/Fredrik

• Närbild på enkupiga takpannor med mossa och slitage, indikerar kvalitetsförsämring över tio år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna enkupiga takpannor med mossa och avflagningar som visar åldring och försämring.
    Skapa konto
  • Ett skadat tegeltak med brutna och sönderfallande takpannor bredvid en hängränna, vilket indikerar slitage och åldring.
    Skapa konto
Vittringe taktegel har nog snart sålt sitt sista tegeltak med tanke på hur snabbt det vittrar sönder. Jag har lagt om 4 st under en 10-års period. 10-15 år gamla har jag för mig.

Nya takpannor från Vittinge kostnadsfritt, men frågan är om de också håller 15 år eller om de höjt kvaliteten?

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Vi fick inte nytt tegel trots deras 10 åriga frostsprängningsgaranti... De hittade en massa orsaker till varför den inte skulle vara gällande.
Kändes mest som massa undanflykter för att inte behöva ersätta något.
Kanske blivit för många att ersätta gissar jag.

Så ska man lägga nytt tak idag så räkna inte med att deras garantier är värda något : (

Vittinge och Monier ska man nog hålla sig borta ifrån om man vill ha ett tak som håller länge och är av bra kvalitet!!

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Jag la Vittinge för två år sedan. Jag reagerade då på att det fanns ”blåsor” och håligheter i teglet. Det var inte alls lika massivt som det tegel som låg innan. Jag tog kontakt med dem för att kolla om det handlade om ett tillverkningsfel. Men de påstod att det inte är något fel. De har använt samma tillverkningsmetod i 50år eller vad det var.

Jag får väl se hur länge de håller. Än så länge ser de okej ut. Men det skulle nog varit bättre att behålla teglet som fanns.

Vi la T11 (dubbelkupigt) förra året, så lite för tidigt för att avgöra något än.
Men hittils ser det ok ut :)

F ffrreeddrriikk123 skrev:
Hej
Mina svärföräldrar har också Vittinge enkupigt sedan dryga 20-25 talet år, ser hur bra ut som helst. Det var också därför vi ville ha samma typ av tak, dvs vi ville ha bra kvalitet som håller åtminstone 30-40år

Vi som lade vårat tak för 10 år sedan däremot... se bilderna, ser bedrövligt ut :(

Kan det vara så att de ändrat i tillverkningen ( tillverkat med sämre material eller annat sätt förenklat tillverkningssättet) som gör att dagens pannor inte alls håller på samma sätt.

Hans45 när lades ditt tak?

Är det fler som lagt sitt tak för 10 talet år sedan som råkat ut för samma bekymmer?

/Fredrik
Det där ser ju helt förjävligt ut, och det efter bara 10 år? Deras "100 år" känns inte så trovärdigt helt plötsligt. Vad har vi för villkor på taket, grader lutning, nord/syd, nära stora träd etc?

Vad hade de för ursäkter till varför garantin inte skulle gälla?

Detta var en riktig tankeställare för en som gick i tankar på att köpa vittingetegel...

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
G
Inga fel på mitt T11 från 2012. Kapade en hel med vinkelslip, va rätt lätt. Kapade de gamla från 1928 va som att kapa granit. Kanske va de brända vid högre temp förr?

Jag har hört lite skvaller, från orten Vittinge i Uppland där tegelbruket ligger, att man kommit in i "en sämre del" av lerådern. Tegelbruket ligger i orten Vittinge, väster om Uppsala längs rv 72, söder om vägen vilket blir vänster sida när man kommer från Uppsalahållet.
Men skvaller nb!, inget jag har några egentliga fakta om.

Fotografen Fotografen skrev:
Jag har hört lite skvaller, från orten Vittinge i Uppland där tegelbruket ligger, att man kommit in i "en sämre del" av lerådern. Tegelbruket ligger i orten Vittinge, väster om Uppsala längs rv 72, söder om vägen vilket blir vänster sida när man kommer från Uppsalahållet.
Men skvaller nb!, inget jag har några egentliga fakta om.
Finns en annan äldre tråd här om vittingepannor, där skrivs det likadant dvs de har börjat använda sämre råvara. Tragiskt.

Det är ju så att lertaget ligger bredvid tegelbruket; pannorna är av Vittingelera. Man får ta den råvara man får upp.
(Hela Vittinge är fö av denna lera, o-bränd och kvar på marken är den rejält geggigt klafsig råkar jag känna till.)

• Gilla
ffrreeddrriikk123
  • Laddar…
Väcker lite liv i en gammal tråd...

Är det någon som har sett att Vittinge pannorna ser ut så här efter kapning?

• Närbild på terrakotta-kruka som är bruten, detaljerad textur, gröna suddiga bakgrunden, synlig hand håller den.
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.