"intressant med skarvsatser till skyddsrör. Men hur skall man få dit dem utanpå fixturen....?"
Jag antar att man byter en bit av skyddsröret. Det gäller att det finns plats i väggen för skarven bara...
"Precis så där har en av våra gjort också.
(Också monterad av proffs.) "
@Pinebar: När är denna slang monterad? Vet du hur länge den höll?
Jag antar att man byter en bit av skyddsröret. Det gäller att det finns plats i väggen för skarven bara...
"Precis så där har en av våra gjort också.
(Också monterad av proffs.) "
@Pinebar: När är denna slang monterad? Vet du hur länge den höll?
Givetvis ska skarvsatsen monteras utan fixtur, den ska ju träs på. Produkten är nog mer utvecklad för ev kap-misstag, så man kan skarva på skyddsröret och byta slangen...
Ytterligare en anledning att använda LK, jag har aldrig hört att dom spruckit i skyddsrören som på bild. Men alla vet ju vid detta laget att jag är ganska hårt "färgad"
Ytterligare en anledning att använda LK, jag har aldrig hört att dom spruckit i skyddsrören som på bild. Men alla vet ju vid detta laget att jag är ganska hårt "färgad"
Här känner jag ett behov av att kontra!lat skrev:
Det finns flera pex sorter som inte är alu som är diffusions-täta!
Den är också lättare än prisol och snudd på lättare än alu
Och den är också billigare än alu!
Vill du har fler fakta?
Visst har alu fördelar, men dina var lite lama...
Jag tycker att du skall visa detta för "Säker vatten".
De har ju "godkänt" UPOs system.
Varför spricker det då?
De har ju "godkänt" UPOs system.
Varför spricker det då?
Måste kasta in en fråga här... Uponor har både blå och vita ytterrör till RiR-slangarna, är det nån skillnad? Tittar man på en http://www.sigro.se/sv/products/uponor-50.1.459.1.php får man intrycket att de blå är för skruvkopplingar fpl-px och de vita presskopplingar typ QoE. Men, jag förstår inte vad/om det är skillnad? Jag har just monterat slang med vitt rör mot fpl-px-koppling på toan, utan problem.
Sen kan man ju undra om det är olika kvaliteter på ytterslangarna beroende på färg, för att återgå till trådskaparens fråga och huvudämnet.
Sen kan man ju undra om det är olika kvaliteter på ytterslangarna beroende på färg, för att återgå till trådskaparens fråga och huvudämnet.
Stefan_B skrev:Måste kasta in en fråga här... Uponor har både blå och vita ytterrör till RiR-slangarna, är det nån skillnad? Tittar man på en [länk] får man intrycket att de blå är för skruvkopplingar fpl-px och de vita presskopplingar typ QoE. Men, jag förstår inte vad/om det är skillnad? Jag har just monterat slang med vitt rör mot fpl-px-koppling på toan, utan problem.
Sen kan man ju undra om det är olika kvaliteter på ytterslangarna beroende på färg, för att återgå till trådskaparens fråga och huvudämnet.
Den vanliga slangen, som heter Uponor PEX RiR och har blått skyddsrör är för tappvatten och är inte diffusionstät.
Den vita slangen med röd/blå ränder på heter Combipex och kan användas för både tappvatten och som radiatorrör. Denna slang är diffusionstät. Diffusionstäta rör ska användas i värmesystemet men behövs inte för tappvatten.
Dimensionen på rören är exakt desamma och du kan använda både Q&E och fplpxkopplingar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Den gamla skarven för ytterröret verkar ha utgått finns en ny istället http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=sv-SE&tx_uponorproduct_pi1[child]=906
nån som vet var den kan köpas och ungefärligt pris?
nån som vet var den kan köpas och ungefärligt pris?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
http://www.dinvvsbutik.se/uponorskarvdosarakm62520-p-120437.html?osCsid=fbcocm4fvo10dhsv33v0me0rr0
Här finns den raka skarven...
http://www.sigro.se/sv/uponor/uponor-skarvdosa-m6.php
billigare här
Här finns den raka skarven...
http://www.sigro.se/sv/uponor/uponor-skarvdosa-m6.php
billigare här
Redigerat:
Hej igen!
Inser att jag inte uppdaterat denna tråd på väääldigt lång tid....
Det visade sig att samtliga skyddrör utom ett (13 av 14 möjliga) hade spruckit vid bockfixturen. Det enda skyddröret som var helt satt i en annan sorts bockfixtur.
Det visade sig också att samtliga innerrör var mer eller mindre knäckta vid bocken då rörisen bockat dem enbart med hjälp av bockfixturen.
Om detta har bidragit till de spruckna skyddsrören vet jag inte, men de nya skyddrören är i varje fall av en ny modell (svarta och med grövre räffling).
Jag har begärt en förklaring från Uponor varför rören spruckit, men efter 9 månader har jag fortfarande inte hört någonting.
Det tog i och för sig 3 månader för Uponor att skicka de nya delarna så det dröjer kanske ett tag till att analysera de gamla rören...
. ..
Inser att jag inte uppdaterat denna tråd på väääldigt lång tid....
Det visade sig att samtliga skyddrör utom ett (13 av 14 möjliga) hade spruckit vid bockfixturen. Det enda skyddröret som var helt satt i en annan sorts bockfixtur.
Det visade sig också att samtliga innerrör var mer eller mindre knäckta vid bocken då rörisen bockat dem enbart med hjälp av bockfixturen.
Om detta har bidragit till de spruckna skyddsrören vet jag inte, men de nya skyddrören är i varje fall av en ny modell (svarta och med grövre räffling).
Jag har begärt en förklaring från Uponor varför rören spruckit, men efter 9 månader har jag fortfarande inte hört någonting.
Det tog i och för sig 3 månader för Uponor att skicka de nya delarna så det dröjer kanske ett tag till att analysera de gamla rören...
