D
Och??? Det är ju Pex-rör med aluminiumskikt, precis som de olika formerna av Alupex. MLC/Composite är ju bara Uponors namn på sin Alupex, så som jag uppfattar det.

Ja ja försök byta ett sådant mediarör (troligvis inte vanligt att man gör) när det har några böjar i vägg och bjälklag då.För det är en av anledningarna till användningen av RiR.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
Jamen det var ju JUST PRECIS DET som TS skrev. Att det inte skulle vara speciellt lätt då hans MLC-rör är Uponors motsvarighet till Alupex-rör, varför du skriver ett protesterande inlägg mot detta? Vad är det egentligen du menar när du skriver:

cecar33 skrev:
Motsvarighet till Alupex??? Det var väl ändå inte rätt, möjligen istället för men det är allting annat också.

Mitt sista försök, om det är ett proffs som har utfört denna installation så ring honom och be om en förklaring till varför han använder Uponor MLC RiR tillsammans med komponenter avsedda för Pex rör. Till Uponor MLC använder man presskopplingar och det är helt andra grejer. Det är därför jag undrar över den blå slangen den är nämligen inte avsedd att böjas på detta vis.Där skulle det sitta en presskoppling 90 grader.i rotfrittstål.
och till dig ridax " varför du skriver ett protesterande inlägg mot detta? Vad är det egentligen du menar när du skriver:"
Jag försöker endast tala om vad en del inte förstår och i detta fallet så är det en felaktigt utförd installation eftersom man använder rör och kopplingar för två helt olika system och det visade jag med NT VVS 129 i ett tidigare inlägg. Jag tackar för mig och till TS ring din röris för du kan få problem vid ev läckskada.

Krilleman
cecar33 skrev:
Mitt sista försök, om det är ett proffs som har utfört denna installation så ring honom och be om en förklaring till varför han använder Uponor MLC RiR tillsammans med komponenter avsedda för Pex rör. Till Uponor MLC använder man presskopplingar och det är helt andra grejer. Det är därför jag undrar över den blå slangen den är nämligen inte avsedd att böjas på detta vis.Där skulle det sitta en presskoppling 90 grader.i rotfrittstål.
och till dig ridax " varför du skriver ett protesterande inlägg mot detta? Vad är det egentligen du menar när du skriver:"
Jag försöker endast tala om vad en del inte förstår och i detta fallet så är det en felaktigt utförd installation eftersom man använder rör och kopplingar för två helt olika system och det visade jag med NT VVS 129 i ett tidigare inlägg. Jag tackar för mig och till TS ring din röris för du kan få problem vid ev läckskada.
Så du förespråkar alltså en dold pressad koppling i väggen utan väggdosa?!

Och jo, det blåa skyddsrörer får nog böjas på detta vis. Samma sort som i PEX systemet om jag förstått rätt.

Jag gissar på att det varit en begagnad rulle som har blivit skadad efter oöm behandling. Då spricker den som på bild. Det blir ju en del spänningar i skyddsröret när man snäpper fast bockfixturen...

Men i mina ögon så är det fortfarande lättare med LK, större sortiment och lättare att använda.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har jag förespråkat något annat en att TS skall prata med rörisen???????????

Krilleman
Ja...

Jag antar att Uponor tycker att det är OK att använda MLC-röret i kombination med skyddsrör då det säljs på detta vis.

Frågan är vad man skall göra med de trasiga skyddsrören. Går de att skarva på ett vettigt sätt? Och hur länge kommer de nya rören att hålla? Dessa är < 1 år. Gissar att det finns många trasiga skyddsrör runt om i landet om de är så här känsliga...

Är det över huvud taget någon vits med skyddsrören? Ett argument från tillverkarna är att de skall leda ut vatten om man t. ex. dragit en skruv i röret. De tänkte nog inte på att skruven i så fall också gått igenom skyddsröret... :S

• Haha
karlmb
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag gissar på att det varit en begagnad rulle som har blivit skadad efter oöm behandling. Då spricker den som på bild. Det blir ju en del spänningar i skyddsröret när man snäpper fast bockfixturen...
För att själv slippa begå samma misstag. Vad menar du med begagnat? Dvs att det suttit i en vägg hos en annan kund? Eller att det blivit gammalt på rullen? Och på vilka sätt kan det ha behandlats oömt?

Tänker på att när man själv beställer material så vet man ju inte hur länge det legat på hyllan hos leverantören och om transporten varit oöm osv.

Mer info tack :).

Krilleman
jaso skrev:
För att själv slippa begå samma misstag. Vad menar du med begagnat? Dvs att det suttit i en vägg hos en annan kund? Eller att det blivit gammalt på rullen? Och på vilka sätt kan det ha behandlats oömt?

Tänker på att när man själv beställer material så vet man ju inte hur länge det legat på hyllan hos leverantören och om transporten varit oöm osv.

Mer info tack :).
Rören levereras i kartong av tillverkaren. Det jag menar med "begagnad" är att den rullen varit hos en kund, säg att 20m gick åt där. Inslängd i en rörmokar-bil (många har dålig ordning) rullar runt där en dag, in på lagret, för att läggas in i bilen igen ut till nästa kund. Så att det kan bli skador på skyddsröret... Sen är inte alla firmor så, men jag har sett båda sorterna!

S
funktionen finns ju kvar. man kan fortfarande byta rör.
är det så att man t-ex borrat sönder röret så måste man ju ändå riva upp väggen för att få bort all fukt.
personligen gillar jag ej RiR

krilleman_215 skrev:
Rören levereras i kartong av tillverkaren. Det jag menar med "begagnad" är att den rullen varit hos en kund, säg att 20m gick åt där. Inslängd i en rörmokar-bil (många har dålig ordning) rullar runt där en dag, in på lagret, för att läggas in i bilen igen ut till nästa kund. Så att det kan bli skador på skyddsröret... Sen är inte alla firmor så, men jag har sett båda sorterna!
Att 2 rör skulle gå sönder på det viset som syns på bilden p.g.a att det legat i en bil känns inte så troligt, då skulle iaf. jag ifrågasätta kvaliten på produkten.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
En kombination kanske?!

Dålig kvalite håller jag med om...

Men jag gillar ju LK bättre...

Vaför är det alupex överhuvudtaget? RIR har man för att kunna leda evt läckvatten till där man vill ha det samt utbytbarheten.
Alupex i skyddrör? Då kan man lika gärna ta vanlig prisol

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.