Vattnet har frusit till huset och jag behöver tips på hur jag ska göra. Inkommande vattnet i fristående förrådet är inte fruset så mellan förrådet och huset har det fryst. Det är inte ett rör i rör och en gammal ledning. Jag tror att det skett pga lite snö och låga temperaturer. Har nån några tips skriv gärna!

Redigerat:
Jag tror att frysningen beror på den LÅGA temperaturen, du kan testa att värma med varmluft eller varmvatten.

Ja låga😅 tänker du att man pumpar in det i röret?

Om ledningen går ytligt kanske du kan värma den med (gasol) låga?

Nej det är i marken

Dett är bara anslutningen under diskhon och vid inkommande som den syns

Har det frusit förr?

Ja men det var nära vår så det tinade av sig själv

Är det plastslang finns det ju värmekabel att trycka i / tina med den. Kanske funkar med andra mtr också....

Det gör det nog i år också. När det tinat föreslår jag att du gräver upp och förlägger ledningen frostfritt (samt drar i en värmekabel för säkerhets skull)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det gör det nog i år också. När det tinat föreslår jag att du gräver upp och förlägger ledningen frostfritt (samt drar i en värmekabel för säkerhets skull)
Jo man får hoppas på en kort vinter

• Gilla
Laassee
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Är det plastslang finns det ju värmekabel att trycka i / tina med den. Kanske funkar med andra mtr också....
Har du några tips på värmekabel? Ska man ha en specifik eller bara en vanlig?

C corrannys skrev:
Jo man får hoppas på en kort vinter
Kan försöka påminna dej i Maj om du inte kommer ihåg värmekabeln..

• Haha
Mörner
  • Laddar…
Är ledningen mellan förråd och hus grov kanske det går att föra ner en smal slang och spola bort isen med varmvatten?

• Gilla
Chrannach
  • Laddar…
Inte så stor men man kan säkert hitta en mindre slang. Hur varmt ska det vara så man inte fryser fast det vattnet också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.