Har någon erfarenhet av att lägga lasyr eller oljebetsa ett golv ljust/vitt för att sedan lacka?
Golvet var tidigare tidigare behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja (tror det var Osmo). Snyggt men kräver underhåll för att undvika gångstråk mm. Jag har levt med vitvaxade golv i 15 år.
Jag har fått en delyta slipad och lackad med en tillsats vitpigment i lacken, men det blir inte ljust nog och det går tydligen inte att ha i mer pigment med gott resultat. Golvfirman pratade om att det kan se randigt ut och ge en plastig känsla om man lägger på för mycket.
Jag vill få ett liknande utseende som vitvaxade golv men mer hållbart och lättstädat, där av tanken med att färga in trät vitt, för att sedan försegla med ultramatt lack.
Någon med erfarenhet? Jag tar tacksamt mot tips och råd?
Bifogar lite exempel på hur jag vill att det ska se ut. (dessa golv är troligen vitvaxade)
Golvet var tidigare tidigare behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja (tror det var Osmo). Snyggt men kräver underhåll för att undvika gångstråk mm. Jag har levt med vitvaxade golv i 15 år.
Jag har fått en delyta slipad och lackad med en tillsats vitpigment i lacken, men det blir inte ljust nog och det går tydligen inte att ha i mer pigment med gott resultat. Golvfirman pratade om att det kan se randigt ut och ge en plastig känsla om man lägger på för mycket.
Jag vill få ett liknande utseende som vitvaxade golv men mer hållbart och lättstädat, där av tanken med att färga in trät vitt, för att sedan försegla med ultramatt lack.
Bifogar lite exempel på hur jag vill att det ska se ut. (dessa golv är troligen vitvaxade)
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 247 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 247 inlägg
Skulle aldrig lacka golvet, får du märken så har du märken. Ett oljat golv kan du ånga upp märken, slipa och olja in igen. Oljat golv är lätt att tvätta med vitsåpa för att behåll det ljusa trät längre, gulnar betydligt långsammare om man tvättar med vitsåpa, i början ofta . Fråga tillverkarna av olja hur mycket vitpigment det går att använda i oljan.Dvs. vanlig olja, inte hårdvaxolja. Hårdvaxoljat behöver tydligen underhållas varje år så vi valde bort det.T Trulli skrev:Har någon erfarenhet av att lägga lasyr eller oljebetsa ett golv ljust/vitt för att sedan lacka?
Tack för input men det blir märken oavsett. Vi har som sagt levt med hårdvaxade golv i 15 år och det är en utopi att man går och småbättrar efter ett tag. Kanske första månaderna, men sedan lever man med golvet. I alla fall vi.
Skulle vi idag välja mellan vax och olj så hade vi helt klart valt olja som er.
Att vitsåpa för att bättra på låter enkelt, men i parktiken så behöver man flytta möbler för att ta hela golvet. Vi gjorde det i början men man tröttnar snabbt.
Där av vill vi ha ett "underhållsfritt" golv som ser lika ut år efter år. Tillslut efter 15 år så for man slipa om igen om det börjar bli för mycket skador. Samma som för alla lackade parkettgolv.
Jag hoppas någon har erfarenhet av att vitpigmentera golvet innan lack och om det går att efterlikna mina bifogade bilder? Vilka fabrikat kan ni rekommendera? Håller den ljusa tonen eller är det risk att det gulnar 8Snabbare än hårvax)?
Att vitsåpa för att bättra på låter enkelt, men i parktiken så behöver man flytta möbler för att ta hela golvet. Vi gjorde det i början men man tröttnar snabbt.
Där av vill vi ha ett "underhållsfritt" golv som ser lika ut år efter år. Tillslut efter 15 år så for man slipa om igen om det börjar bli för mycket skador. Samma som för alla lackade parkettgolv.
Jag hoppas någon har erfarenhet av att vitpigmentera golvet innan lack och om det går att efterlikna mina bifogade bilder? Vilka fabrikat kan ni rekommendera? Håller den ljusa tonen eller är det risk att det gulnar 8Snabbare än hårvax)?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 247 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 247 inlägg
Allt trä gulnar, på riktigt mörka golv syns det gula mindre. Vitsåpa på ljusare golv gör att det gulnar långsammare. Märken efter möbler och mattor kommer man inte ifrån om man inte möblerar om stup i kvarten. Vem orkar det? Lackade golv gulnar och du kan bara rätta till med att slipa om golven. På ett ljust oljat golv när du vill ha golvet som nytt där kan du använda trärent för barr eller lövträ och göra en installations inoljning med maskin, finns att hyra.T Trulli skrev:Tack för input men det blir märken oavsett. Vi har som sagt levt med hårdvaxade golv i 15 år och det är en utopi att man går och småbättrar efter ett tag. Kanske första månaderna, men sedan lever man med golvet. I alla fall vi.
Klicka här för att svara