Hej! Vi har köpt en lägenhet med massiva furugolv. Golven är sedan tidigare behandlat med något och vi undrar vad den tidigare behandlingen är och hur vi nu går vidare för att vårda/fräscha upp golven. Gissningsvis har man tillsatt någon form av pigment och man kan se fläckar där man antagligen försökt skrubba bort något och då råkat avlägsna pigmenten.

Vi har frågat tidigare ägare men de har inte gjort något med golven under tiden de bott här.

Jag lägger upp lite bilder på golvet där man ser hur det varierar i utseende mellan rummen samt på de ställen man verkar ha försökt skrubba bort något.

Går det att avgöra vilken behandling golven redan har och vad är vår säkraste väg vidare om vi vill fräscha upp golven och fortsätta vårda dom? IMG_20260720_104246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20260720_104258.jpg
Skapa konto
IMG_20260720_104332.jpg
Skapa konto
IMG_20260720_104356.jpg
Skapa konto

S
Det är gran. Men det är svårt att gissa ytbehandlingen.

På de första bilderna ser det nästan såpat ut men på de sista två ser det man ju fläckar som inte har samma färg så då gissar jag på någon annan modernare ytbehandling. Kanske att man lutat golvet och sen oljat eller lackat.

S sinuslinus skrev:
Det är gran. Men det är svårt att gissa ytbehandlingen.

På de första bilderna ser det nästan såpat ut men på de sista två ser det man ju fläckar som inte har samma färg så då gissar jag på någon annan modernare ytbehandling. Kanske att man lutat golvet och sen oljat eller lackat.
Tack för upplysningen att det är gran och inte furu 😅

Det är troligen samma behandling men nött olika. Det är samma sammanhängande golv på bilderna men de första två foton är tagna i köket där det fått utstå lite mer slitage än i vardagsrum där de övriga bilderna är tagna.

Såhär ser det ut på ovanvåningen där en garderob stått 😥

IMG_20260720_163211.jpg
Skapa konto
IMG_20260720_163222.jpg
Skapa konto

S
Där är det furu. 😊

Att bättra fläckarna är nog svårt att få osynliga även om du hade vetat vilken ytbehandling det är. Så antingen gissa och försöka punktbättra, slipa om golvet eller låta det vara.

Jag råkade tömma ur en oljekylare på mitt slitna trägolv. Faen, det får jag aldrig bort...... Lång rännil på 2 meter bakom mig så jag såg inget. Torkade och skurade men det hjälpte föga. Men pren gick och jag skurade och till slut försvann det helt. Undrar om golvsåpa eller trallolja kan lyfta ur pigmentet ur golvet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.