Hej har på visning i ett hus byggt 1974.

I flertalet rum på nedervåningen är det mörka partier i tak samt övre delen av vissa ytterväggar.

Uppvärmning i huset är direkt-el, Luftvärmepump och kamin.
Vad jag har lyckats läsa till mig är det ¨häxsot¨. Rekommenderade åtgärder jag har hittat är det spärrmålning och takfärg som gäller för att få bort det.

Dock skulle jag vilja veta om det går att förhindra att det skulle kunna komma tillbaka efter ex antal år.

Tack på förhand!

• Mörka partier i taket och väggen i ett rum vid en skorsten, kopplat till problem med häxsot i ett hus från 1974.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med ljusa väggar och golv, visar mörka fläckar i taket nära hörnet och fönster med ljusinsläpp och blommiga gardiner.
    Skapa konto
  • Mörka partier i taket och övre delen av yttervägg, mönstrad tapet med lövdesign, tecken på häxsot i ett hus byggt 1974.
    Skapa konto
BirgitS
Det kan bero på att det läcker in luft i vinkeln mellan tak och vägg. I så fall får man täta där och se till att det finns bättre ställen som nödvändig tilluft kan komma in på.

Om det finns en kallvind över så kan det vara sköldbryggor ( reglar). Kalla ställen där ytan kan bli något fuktigare än övrigt och sot eller annan smuts i luften fastnar på det kalla och fuktiga. bara gissar...

Köldbryggor via reglar i väggar och tak.
Ett rum med röda linjer markerar köldbryggor längs reglar i väggar och tak, bredvid fönster med gardiner.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.