Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Elinstallatören> Jag har läst i http://www.elsak.se/download/18.606c2407114b17ea10780001445/2007-2.pdf ELSÄK-FS 2007:2 "Elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet för elinstallatörer" men kan fortfarande inte hitta något däri om varför jag (installatör med ABL) inte skulle få göra eljobb hemma hos mig själv.
Den klargör bl.a. vad de olika behörigheterna står för, krav på utbildning, anställningsförhållande e.t.c. men inget om just detta. So please, om du inte har någon lagtext att stödja dina påståenden med, så tycker åtminstone jag (och med största sannolikhet några till) att du borde sluta reta gallfeber på halva EL-forumet innan någon admin stänger det för gott.

snaggletooth>Rörande den sista meningen så vad tror du en viss idio... persons tanke kan vara med tanke på hur denne håller på? Men å andra sidan skulle detta forum stängas så hade jag faktiskt ansträngt mig en del att dra igång ett liknande just för hemmapulare och jag tror en del andra hade gjort detsamma. Det är liksom inte, oavsett vad någon onämnd tycks tro eller vilja, inte olagligt att diskutera elinstallationer.

Något säger mig dock att man inte lär få svar efersom troll inte brukar svara på några mer kvalificerade frågor *S*

/Kent

En elinstallatör skall anmäla till nätägaren att han ämnar utföra installtionsarbeten i dennes koncessionsområde.
Innan dess får han inte utföra några installationer.
SS 437 01 40. blankett för anmälan finns i bilaga D.

mao. Elinstallatören har rätt och ni andra har fel.

Ja och? *S* så fort denne är godkänd i det aktuella området så vadå? *ler*

/Kent

p3C skrev:
En elinstallatör skall anmäla till nätägaren att han ämnar utföra installtionsarbeten i dennes koncessionsområde.
Innan dess får han inte utföra några installationer.
SS 437 01 40. blankett för anmälan finns i bilaga D.

mao. Elinstallatören har rätt och ni andra har fel.
Jag har registrerat mig hos nätägaren och de bryr sig inte om man har företag eller ej, bara din behörighet är intressant.
Så du får allt komma med något bättre argument.

OK, jag har fel. trodde faktiskt att det var krav på företag för att registrera sig.

Sorry

Men för hilvede Elinstallatören, kan du inte bara ge upp med dina paragrafinlägg? De flesta som hänger i Elforumet är mycket medveta om hur saker och ting ligger till, vad man får och inte får göra osv. De som inte har det är heller inte intressersade av ditt viftande med paragrafer och moralkakor. Varje tråd du antingen startar eller gör inlägg i urartar alla på samma sätt och ingen av de som svarar verkar vara ett dugg mer intresserad än vad jag är. Dessutom är dina inlägg ruskigt jobbiga att läsa pga avsaknad av kommatering/punktering, versaler samt skumma radbrytningar.

Så, nu fick jag det sagt ;)

P
Elinstallatören skrev:
varför gör Ni jobben själva?
är det för att priserna är för höga?
Inte direkt. Däremot är jag allergisk mot att bli blåst på pengar för att elektriker tar ockerpåslag på material som jag kan köpa ut själv hos elgrossist. Jag är också smått allergisk mot andra, i mitt tycke, oskäliga kostnader,som reseersättning eller taxametrar som slås på är elektrikern vaknar på morgonen. Jag är också allergisk mot latmaskar, smitare, myglare och tjuvar, men det är mer riktat mot sådana personer och inte mot debiteringssystemet som sådant. Jag säger inte att alla elektriker är sådana, men så länge inte risken är minimal att jag får in en sån i huset så avstår jag hellre.
Elinstallatören skrev:
svårt å få tag i en firma som har tid?
Främst är problemet att få tag i en firma som har kunnig personal och som beter sig som folk, se ovan.
Elinstallatören skrev:
vet Ni riskerna?
Troligen de flesta, men antagligen inte alla.

PS
Ni seriösa hantverkare ska inte ta åt sig av min kritik, den är inte riktad mot er.
DS

Redigerat av moderator:
Denna tråd har utvecklat sig till ytterligare en "behörighetstråd".
Stängs härmed.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.