- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Elinstallatören>Med tanke på att du i en annan tråd skrev att en behörig elektriker inte får utföra arbeten i sin egen fastighet så undrar jag bara om du själv vet vad du pratar om?
Personligen så tycker jag inte det är så himla kul med att pyssla med elen, men jag föredrar att göra saker själv så jag vet att det blir på korrekt sätt. Ett typexempel är på jobbet då vi anlitade en elfirma för att installera en jfb och på frågan om de inte mätte upp vilket värde den löste på så svarade de att de bara trycker på testknappen för att se att den funkar. Sådana killar/tjejer vill i alla fall jag inte ha i mitt hus.
Kommentarer kring testförfarandet är väl överflödiga?
/Kent
Personligen så tycker jag inte det är så himla kul med att pyssla med elen, men jag föredrar att göra saker själv så jag vet att det blir på korrekt sätt. Ett typexempel är på jobbet då vi anlitade en elfirma för att installera en jfb och på frågan om de inte mätte upp vilket värde den löste på så svarade de att de bara trycker på testknappen för att se att den funkar. Sådana killar/tjejer vill i alla fall jag inte ha i mitt hus.
/Kent
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
5.2 racing - jag vet att alla är inte så j-a bra
men jag måste juh få ställa frågor jag med, jag vill veta hur hempularna ställer sig
abbe1001 - ge fan i öppna å titta då
tanaris - jo jag vet det kan vara lite sttrulit att få de tå stämma men prata ihop dig med din
montör så är han nog öppen för att underlätta/kunna jobba själv
Riskerna är nog stora för att vara noga med hur å vad man gör
Det som är komplicerat är vad man fdår å inte får ghöra som privat person.
efter utbildningen så jobbar vi som lärlingar -olika breoernde på utb.- å då måste man jobba bredvid
en färdig elektriker så kontrollen ger sig själv , sen efter ca 1,5 år så får du börja montera själv
sen håller jag med bättre å fråga nån om man inte vet men man ska inte tro det är ok i lagens ögon ändå
men jag måste juh få ställa frågor jag med, jag vill veta hur hempularna ställer sig
abbe1001 - ge fan i öppna å titta då
tanaris - jo jag vet det kan vara lite sttrulit att få de tå stämma men prata ihop dig med din
montör så är han nog öppen för att underlätta/kunna jobba själv
Riskerna är nog stora för att vara noga med hur å vad man gör
Det som är komplicerat är vad man fdår å inte får ghöra som privat person.
efter utbildningen så jobbar vi som lärlingar -olika breoernde på utb.- å då måste man jobba bredvid
en färdig elektriker så kontrollen ger sig själv , sen efter ca 1,5 år så får du börja montera själv
sen håller jag med bättre å fråga nån om man inte vet men man ska inte tro det är ok i lagens ögon ändå
hur lång arbetslivserfarenhet har du själv, elinstallatören?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
snickarboden - jag VET vad jag talar om ang jobb i sin fastighet lagen är helt klar vad som gäller
läs länken Marlene lagt in i sitt inslagh om regler - elsäk-fs2007:2 -om jag inte minns fel
sen är det ofta så att får man frågor så svara man så kunden förstår
ska man börja rabbla ohmslag m.m.m.mm så blir de bara vimsiga
men man SKA ju testa jfb två ggr per år med att trycka på utlösningen
vill man veta me r får man nog fråga mer åxå
ditt korrektasätt är säkert bra -men OLAGLIGT
läs länken Marlene lagt in i sitt inslagh om regler - elsäk-fs2007:2 -om jag inte minns fel
sen är det ofta så att får man frågor så svara man så kunden förstår
ska man börja rabbla ohmslag m.m.m.mm så blir de bara vimsiga
men man SKA ju testa jfb två ggr per år med att trycka på utlösningen
vill man veta me r får man nog fråga mer åxå
ditt korrektasätt är säkert bra -men OLAGLIGT
Inget annat ämne inom detta forum har så många dryga och oförskämda debattörer som El. Om det stör dig att detta ämne finns på ett uppenbart DIY forum som Byggahus.se, "Elinstallatören", sök dig någon annanstans med dessa typer av inlägg, här är de helt ovidkommande. Kanske el.förbundet kan ge dig statistik om varför folk kopplar själva?
ja vill minnas att i en annan tråd var det någon som dissikerade olika fabrikat av JFB och mätte upp motståndet till testknappen för att få reda på vilken felström som flyter när man trycker på knappen, vissa JFB hade så mycket som 70mA, rätt ointressant att veta att den löser vid 70mA mao..snickarboden skrev:Ett typexempel är på jobbet då vi anlitade en elfirma för att installera en jfb och på frågan om de inte mätte upp vilket värde den löste på så svarade de att de bara trycker på testknappen för att se att den funkar. Sådana killar/tjejer vill i alla fall jag inte ha i mitt hus.
/Kent
plockade isär en 2-polig Hager och den hade 33mA testström. verkar betydligt vettigare.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
abbe1001 - jag är på fler sidor
men det var ju du som var irriterad på "regelviftande och sedelärande moralkakor"
mig spelar det ingen roll
men tycker synd om de som inte vet vad de riskerar samt vad lagen säger
statistik läser jag via elsäk.verket
men det var ju du som var irriterad på "regelviftande och sedelärande moralkakor"
mig spelar det ingen roll
men tycker synd om de som inte vet vad de riskerar samt vad lagen säger
statistik läser jag via elsäk.verket
Absolut, jag blir skitirriterad på en attityd som inte borde höra hemma på ett forum som detta. Att upplysa folk om vad lag, regler och praxis säger är en sak och dessutom helt rätt men att gång på gång spy galla över hemmapulare, komma med dryga kommentarer och försöka knäppa folk på näsan hela tiden på Byggahus.se är ju fullständig idioti. Bättre att göra det på ett forum tillägnat elmontörer då man inte gör så dålig reklam över ett hantverksskrå...
Att just du blir röd i ansiktet över alla lagöverträdelser som sker i detta rike rör mig inte i ryggen, det får du ta med en kompis, det är din typ av spelad överlägsenhet jag betackar mig för...
Att just du blir röd i ansiktet över alla lagöverträdelser som sker i detta rike rör mig inte i ryggen, det får du ta med en kompis, det är din typ av spelad överlägsenhet jag betackar mig för...
Det ÄR ju mycket regelviftande och moralkakor. Varför startade du tråden? För att du var nyfiken eller för att gnälla på "hemmapulare"?
Jag tycker det är uppenbart av svaren här och din poll att majoriteten av "hemmapularna" här är mycket väl insatta i både lagar och regler och vet vad de ger sig in på.
Jag tycker det är uppenbart av svaren här och din poll att majoriteten av "hemmapularna" här är mycket väl insatta i både lagar och regler och vet vad de ger sig in på.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
abbe1001 - tycker du jag har en överlägsen attityd ber jag om ursäkt
försöker bara hålla ihop fakta men visst blir jag iriterad med då mina inlägg tas bort å
de skäller på mig för att jag förklra vad lagen säger
det är inte min lag lixom
jag förstår å tycker visst de får lejja vem de vill menhoppas de ve tvad de riskerar
jag tror att vi bara ser början på förändring i elbranschen
jag blir inte arg över dåliga installationer -mest räddd
men är lessen över hur illa det är sköt av myndigheter -information, för att undvika -kontroll, för att ha hög säkerhet tex
tanaris - jag startade tråden för att höra litet vad de tycker å vad de vet för att kunna mötas lixom
jag hoppas hemmapularna slipper stå sina installationer -vid skada
försöker bara hålla ihop fakta men visst blir jag iriterad med då mina inlägg tas bort å
de skäller på mig för att jag förklra vad lagen säger
det är inte min lag lixom
jag förstår å tycker visst de får lejja vem de vill menhoppas de ve tvad de riskerar
jag tror att vi bara ser början på förändring i elbranschen
jag blir inte arg över dåliga installationer -mest räddd
men är lessen över hur illa det är sköt av myndigheter -information, för att undvika -kontroll, för att ha hög säkerhet tex
tanaris - jag startade tråden för att höra litet vad de tycker å vad de vet för att kunna mötas lixom
jag hoppas hemmapularna slipper stå sina installationer -vid skada
Elinstallatören>Men ursäkta, skall du fortsätta framhävda att det är förbjudet och även olagligt för behöriga elektriker att dra el i sin egen fastighet? Vilket stöd har du för den dårskapen? *S*
Dina inlägg är milt sagt rena dravvlet.
Har du ens en aning om hur man testar så att en jfb löser vid nyisnstalltion?
/Kent
Dina inlägg är milt sagt rena dravvlet.
Har du ens en aning om hur man testar så att en jfb löser vid nyisnstalltion?
/Kent
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
snickarboden - är du behörig å har löst ut den är d eten annan sak
man löser man lagen helt så innebär det att man måste sända e n faktura åt sig själv
men nu pratar vi hårklyverier -det finns alltid ett område där det är extremt
jag menar du bhöver inte vra så nanometer petig............men lagen är klar iaf.
man måste ha behörighet samt försäkring samt ha ett papper att företaget gjort det.
ifråpgasättre du mina kunskaper som ewlinstallatör.............jag VET hur man gör
L elsäk fs-2007:2
att du orkar jag är imponerad.................................
man löser man lagen helt så innebär det att man måste sända e n faktura åt sig själv
men nu pratar vi hårklyverier -det finns alltid ett område där det är extremt
jag menar du bhöver inte vra så nanometer petig............men lagen är klar iaf.
man måste ha behörighet samt försäkring samt ha ett papper att företaget gjort det.
ifråpgasättre du mina kunskaper som ewlinstallatör.............jag VET hur man gör
L elsäk fs-2007:2
att du orkar jag är imponerad.................................
Elinstallatören>Var snäll och visa den paragrafen som säger att en behörig inte får utföra arbeten utan fakturor etc.
Sen kan du ju gärna svara på frågor med, hur var det t ex med hur man provar en jfb? *S*
Kort sagt, jag är mer än övertygad om att du är ett rent troll som inte har den minsta behörighet och ännu mindre kunskap, överbevisa mig är du snäll *ler*
/Kent
Sen kan du ju gärna svara på frågor med, hur var det t ex med hur man provar en jfb? *S*
Kort sagt, jag är mer än övertygad om att du är ett rent troll som inte har den minsta behörighet och ännu mindre kunskap, överbevisa mig är du snäll *ler*
/Kent