4 241 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Vit fog i dusch
Snart dags för fogning i nya badrummet, och vi tänkte köra vit fog till matt vita plattor. Kakelsättaren varnar då oss för vit fog och säger att den blir ful fort. Bland annat innehåller den vita mjukfogen inte lika bra antimögel medel, och den vita fogen i dusch och runt handfat blir snabbt fula. Han säger även att det inte går att göra rent när det väl satt sig och föreslår den ljusgråa fogen istället som ska stå sig mycket bättre.
Så min fråga är vad era erfarenheter av vit fog är? Kan man inte göra rent den?
Så min fråga är vad era erfarenheter av vit fog är? Kan man inte göra rent den?
Plattsättaren har rätt! Jag har vit fog och det tog inte så många år innan det såg för jäkligt ut. Kratsade ur fogarna för en månad sedan och fogade om. Frugan beställde sedan någon form av hydroskopiskt spray som vi sprayade på.
För tidigt att säga om det hjälper eller förlänger livslängden.
För tidigt att säga om det hjälper eller förlänger livslängden.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 254 inlägg
Jag har vid ett tillfälle räddat en gul och skitig vit mjukfog med vanlig Svinto. Stålull med tvål i. Det efterföljande problemet blev att resten såg rätt så schavigt ut. 
Har läst på lite mer nu, och inser att försegling av fogen är kanske min lösning, precis som skrivs ovanför.
Seal guard intresserade mig, men hur/var kan man köpa det?! Finns det bättre?
Edit: Isolde, vilken av dessa skulle du rekommendera? Av de du nämnt. Vill även ha något som funkar på mjukfogen
Seal guard intresserade mig, men hur/var kan man köpa det?! Finns det bättre?
Edit: Isolde, vilken av dessa skulle du rekommendera? Av de du nämnt. Vill även ha något som funkar på mjukfogen
Redigerat:
Fila Fugaproof har jag använt en del. Sopro kan vara lättare att få tag på. Överflödig impregnering måste tas bort efter 5-10 min, annars blir det oändligt mycket merarbete. Akemi har jag enbart erfarenhet av andra produkter (natursten).
Klicka här för att svara