51 221 läst ·
96 svar
51k läst
96 svar
Visste inte om bygganmälan
Stämmer inte. Boverket har en guide för beräkning av byggsanktionsavgiftenH hempularen skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/
Jag gjorde beräkningen åt TS och fick som resultat att byggsanktionsavgiften är 12 126kr i hans fall. (om jag gjorde felaktiga antaganden går det att göra om beräkningen, följ bara länken)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Intressant. Skillnaden mellan min uppskattning och beräkningen i guiden, verkar vara att iom. man fyller i att det är en komplementbyggnad, så tillämpas "rabatten". Motsvarande beräkning för huvudbyggnad ger nästan 70 000 i avgift.
Sedan tror jag att man skall lägga på avgift för att huset tagits i bruk utan slutbevis, men det verkar i denna modell bara bli ett par 1000 ytterligare.
Sedan tror jag att man skall lägga på avgift för att huset tagits i bruk utan slutbevis, men det verkar i denna modell bara bli ett par 1000 ytterligare.
Är det bara jag som tycker att ett växthus är en mindre byggnad med stora glaspartier? Men det är säkert en definitionsfråga. Jag tycker det ser ut som en friggebod med många fönster.
TS växthus tycker jag ser ut som ett lust hus, men visst är det en byggnad. Synd att den är precis större än friggebod, för det är en bra beskrivningC chokonanana skrev:
Det spelar inte så stor roll i dessa fall då det ändå hamnar inom definitionen av en byggnad enligt PBL...C chokonanana skrev:
Ta bort fönsterna på två sidor och hävda att det är en friggebod med bygglovsbefriat skärmtak. Låt gärna grannen ge sitt skriftliga medgivande att din friggebod är placerad nära dennes tomt. Sen ordna med ansökan för attefallshus som är billigare än komplementhus för inglasning av altan.
Alternativt hävda att det är byggt innan reglerna om byggsanktionsavgifter blev gällande och få kommunen att gå på de gamla reglerna och gör en bygglovsanmälan. Risk dock att satelitfoto från din tomt avslöjar att så inte var fallet.
Alternativt hävda att det är byggt innan reglerna om byggsanktionsavgifter blev gällande och få kommunen att gå på de gamla reglerna och gör en bygglovsanmälan. Risk dock att satelitfoto från din tomt avslöjar att så inte var fallet.
Nu misstänker jag att du har sagt för mycket till kommunen redan. Men min kommun tar relativt "lätt" på "svartbyggen". Jag har diskuterat frågan om ändringar på mitt hus som saknar bygglov, de passerade utan anmärkning eftersom de inte kunde tidsbestämma när de är gjorda. Det går alltså inte att fastställa om ändringarna är preskriberade eller inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Står i första inlägget 4,9 x 3,7. Tre kvm för mycket. Det borde gå att trolla bort tillfälligt.
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Finns det inte regler om Attefallshus, att de tex ska ha vatten och avlopp, ha en viss boendestandard mm?
Kan bli jobbigt om de godkänner attefallshuset men under förutsättning att TS drar nytt vatten och avlopp mm mm..
Kan bli jobbigt om de godkänner attefallshuset men under förutsättning att TS drar nytt vatten och avlopp mm mm..
Det är ju en komplementbyggnad så uträkningen verkar rätt. Och man får inte dubbelbestraffa så man tar sanktionen för att ha börjat bygga utan lov och/startbesked.H hempularen skrev:Intressant. Skillnaden mellan min uppskattning och beräkningen i guiden, verkar vara att iom. man fyller i att det är en komplementbyggnad, så tillämpas "rabatten". Motsvarande beräkning för huvudbyggnad ger nästan 70 000 i avgift.
Sedan tror jag att man skall lägga på avgift för att huset tagits i bruk utan slutbevis, men det verkar i denna modell bara bli ett par 1000 ytterligare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Man måste inte ha vatten utan man får. En friggebod får inte ha fast vattenS Sandwich11 skrev:
Har komnunen full koll på att det är ett svartbygge och vet var det ligger? Jag var i liknande situation för ett par år sedan och beskrev mitt bygge anonymt i allmänna ordalag.. Fick ungefär samma svar som ts men kunde flytta bygget till en lämplig plats utan att någon på kommunen fick veta något..
Tänker att i fall kommunen inte vet exakt vem du är och vad du hittat på så skulle du kunna få skriftligt tillstånd att uppföra en friggebod närmare än 4,5 meter tomtgräns av grannen och skulle kommunen trots allt kontrollmäta och upptäcka att det är 3 m2 för stort får du väl skylla på en räknemiss
Tänker att i fall kommunen inte vet exakt vem du är och vad du hittat på så skulle du kunna få skriftligt tillstånd att uppföra en friggebod närmare än 4,5 meter tomtgräns av grannen och skulle kommunen trots allt kontrollmäta och upptäcka att det är 3 m2 för stort får du väl skylla på en räknemiss
Du har "skitet i det blå skåpet", oavsiktligt eller avsiktligt.
Det bästa att göra är att:
1) inhämta skriftligt tillstånd från grannen eftersom det står närmare än 4,5 m.
2) göra en ritning, behöver inte vara så avancerad (uppifrån, från alla sidor, mått och taklutning, skriva lite om färg och fönster. Du behöver inte ha någon konstruktionsritning. Använd t.ex. SketchUp (har jag använt på två Attefallshus jag ritat, bägge blev godkända. Har byggt den ena, den andra på G). Jag är varken arkitekt eller byggare. Ritningar för bygglov kan vara lite mer omfattande än för Attefallshus.
3) göra en bygganmälan, bifoga ritningar och godkännande från grannen, komplementbostad tror jag det heter. Men det hittar du i anmälan. Kostar inte så mycket, svaret borde komma inom några veckor.
PS. ett attefallshus, "komplentbostad", behöver inte ha någon speciell standard eller vatten o avlopp.
Lycka till!
Det bästa att göra är att:
1) inhämta skriftligt tillstånd från grannen eftersom det står närmare än 4,5 m.
2) göra en ritning, behöver inte vara så avancerad (uppifrån, från alla sidor, mått och taklutning, skriva lite om färg och fönster. Du behöver inte ha någon konstruktionsritning. Använd t.ex. SketchUp (har jag använt på två Attefallshus jag ritat, bägge blev godkända. Har byggt den ena, den andra på G). Jag är varken arkitekt eller byggare. Ritningar för bygglov kan vara lite mer omfattande än för Attefallshus.
3) göra en bygganmälan, bifoga ritningar och godkännande från grannen, komplementbostad tror jag det heter. Men det hittar du i anmälan. Kostar inte så mycket, svaret borde komma inom några veckor.
PS. ett attefallshus, "komplentbostad", behöver inte ha någon speciell standard eller vatten o avlopp.
Lycka till!
