Hej.
Behöver hjälp då jag har missat att anmäla mitt bygge av växthus till kommunen. Och nu kommer de räknas som svartbygge....
Har byggt ett växthus som är 4,9×3,7 m och visste inte om att de behövde anmälas hos kommunen. När jag fick veta att jag måste göra de så sökte jag berörd person på kommunen och berättade om min miss, fick då till svar att dom tillsätter en utredning om svartbygge. Han sa att antingen river jag de, anmäler de och inväntar svar eller får ett vite på bygget. Och riva är inget alternativ då jag lagt över 350 timmar och 40-50 tusen på bygget.
Finns de något sätt att komma runt problemet och hänvisa till blivit?
Hade blivit väldigt glad över hjälp då böterna, enligt killen på kommunen, kan bli ca 15000 vid fällande dom.
Behöver hjälp då jag har missat att anmäla mitt bygge av växthus till kommunen. Och nu kommer de räknas som svartbygge....
Har byggt ett växthus som är 4,9×3,7 m och visste inte om att de behövde anmälas hos kommunen. När jag fick veta att jag måste göra de så sökte jag berörd person på kommunen och berättade om min miss, fick då till svar att dom tillsätter en utredning om svartbygge. Han sa att antingen river jag de, anmäler de och inväntar svar eller får ett vite på bygget. Och riva är inget alternativ då jag lagt över 350 timmar och 40-50 tusen på bygget.
Finns de något sätt att komma runt problemet och hänvisa till blivit?
Hade blivit väldigt glad över hjälp då böterna, enligt killen på kommunen, kan bli ca 15000 vid fällande dom.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det ända jag kan se är att du i efterhand ansöker om bygglov/bygganmälan. Kommunen har fått nys på det så då finns det väl inte så mycket annat att göra. Så nu är det bara att bita i det sura äpplet. Och sätta igång med ritningar och annat skoj som behövs. Det står väl mer än 4m ifrån granne eller väg? Annars så är det granne behöver du dennes tillstånd. Är det väg så blir det bygglov du måste söka.
Reglerna är ju solklara, ALLA kommuner har fastlagda regler för vad avgiften vid utebliven anmälan kostar.. Däremot är avgiften olika i olika kommuner se t ex Gislaveds kommun: http://www.gislaved.se/download/18....lommer+anmalan,+bygglov+eller+rivningslov.pdf
Står nära grannen men de är inga problem.B Byggdjuret skrev:Det ända jag kan se är att du i efterhand ansöker om bygglov/bygganmälan. Kommunen har fått nys på det så då finns det väl inte så mycket annat att göra. Så nu är det bara att bita i det sura äpplet. Och sätta igång med ritningar och annat skoj som behövs. Det står väl mer än 4m ifrån granne eller väg? Annars så är det granne behöver du dennes tillstånd. Är det väg så blir det bygglov du måste söka.
Tänker om de finns något att hänvisa till då de är ett växthus...
Det du skall göra är att snarast lämna in bygganmälan. Förhoppningsvis kan kommunen då se att du vill göra rätt för dig så att du slipper vite. Såsom vite fungerar så får du fortsätta att betala vite så länge huset står där ända tills du antingen rivit eller fått bygganmälan godkänd. Så vänta inte på det utan se till att få in en bygganmälan så fort det går.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det är i första hand inte ett vite du kommer att få, utan en byggsanktionsavgift. Om den "bara" hamnar på 15 000 så är de snälla. Följer de normala taxor utan jämkning, så bör den ligga på 70 - 100 000.
Om du sedan inte gör bygganmälan, så kommer kommunen dessutom att utfärda rivningsföreläggande kombinerat med vite. Och vitessumman ökar språngartat tills du river (eller gör bygganmälan).
Finns det något sätt att tillfälligt riva den till 15 kvm storlek? Då är det en friggebod som du inte behöver bygganmälan för (dock måste du ha grannens godkännande, om det står närmare gräns än 4,5m utan det, så är det ett rent svartbygge).
Sedan kan du gå in med bygganmälan om att du vill bygga attefallshus på max 25 kvm av friggeboden.
Om du sedan inte gör bygganmälan, så kommer kommunen dessutom att utfärda rivningsföreläggande kombinerat med vite. Och vitessumman ökar språngartat tills du river (eller gör bygganmälan).
Finns det något sätt att tillfälligt riva den till 15 kvm storlek? Då är det en friggebod som du inte behöver bygganmälan för (dock måste du ha grannens godkännande, om det står närmare gräns än 4,5m utan det, så är det ett rent svartbygge).
Sedan kan du gå in med bygganmälan om att du vill bygga attefallshus på max 25 kvm av friggeboden.
Inte riktigt. Avgifterna för bygglov, anmälan osv kan variera men sanktionsavgifterna regleras i PBF 9 kap och är lika oavsett kommun.K kurt skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om man tittar på bilden, så borde man kunna plocka av halva taket, och kanske glaspartiet på den delen. Då är det en friggebod, som man inte behöver bygganmälan för.
Sedan bygganmälan om att bygga om friggeboden till attefallshus. Så borde man kunna göra rätt OCH slippa sanktionsavgiften.
Sedan bygganmälan om att bygga om friggeboden till attefallshus. Så borde man kunna göra rätt OCH slippa sanktionsavgiften.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Du har klantat dig och brutit mot reglerna. Avsiktligt eller oavsiktligt. Gör bygganmälan för attefallshus snarast så kanske kommunen är schyssta. Annars är det bara att betala.
Att du inte hade orken att kolla upp vad som gäller kan stå sig dyrt!
Att du inte hade orken att kolla upp vad som gäller kan stå sig dyrt!

